۱۰ راه بسیار ساده برای نگارش و چاپ کتاب

چگونه بهترین کتاب را در کوتاه ترین زمان بنویسم؟

مقدمه
فرآیند نگارش و چاپ کتاب، به ظاهر بسیار پیچیده و سخت به نظر می رسد به ویژه برای کسانی که قبلا سابقه نویسندگی نداشته اند و اولین بار است که می خواهند اثر خود را به تحریر درآورند. به طور حتم نوشتن یک کتاب خوب و با کیفیت مستلزم تخصص و مهارت علمی مولف می باشد اما با این وجود اکثر نویسندگان قبل از شروع به نگارش کتاب هیچ دوره و یا کارگاه نویسندگی را نگذرانده اند و صرفا بر اساس ذوق و استعداد خویش اقدام به نوشتن و تالیف کتاب نموده اند. در این مقاله قصد داریم 10راهکار ساده و کاربردی را برای شما کاربران محترم، شرح دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید هر چه زودتر نگارش کتاب خود را شروع کرده و به یک نویسنده حرفه ای تبدیل شوید.

انتخاب موضوع

در اولین قدم سعی کنید علاقه و زمینه تخصصی خود را  مشخص نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا در حوزه ای وارد شوید که نسب به آن پیش زمینه ای دارید و می توانید صاحب سبک شوید. حال موضوع انتخابی خود را به چند زیر عنوان  تقسیم کرده و شروع به نگارش کنید.

نوشتن را آغاز کنید

انتظار نمی رود که شما در اولین تجربه نویسندگی خود بتوانید یک اثر با کیفیت و بدون عیب و نقص را خلق کنید. هدف این است که شما قلم خود را به حرکت درآورید و هر آنچه را که می دانید بنویسید. در این مرحله خود را متعهد به نگارش کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم شما را دلسرد کند.

حین نوشتن ویرایش نکنید.

در صورتی که همزمان با نوشتن متن  اولیه کتاب بخواهید نواقص کار خود را برطرف کنید، دائما از خود انتقاد خواهید کرد و در نتیجه نسبت به ادامه کار، بی رغبت خواهید شد و نویسندگی را کنار خواهید گذاشت. بهتر است کتاب خود را تا پایان ادامه بدهید و در نوبت های بعد نسبت به رفع نواقص محتوایی آن اقدام نمایید.

ویراستاری کتاب

معمولا در حین نگارش اولیه کتاب، اشتباهات تایپی و غلط های املای امری غیر قابل اجتناب است. به همین دلیل بهتر است برگردید و کتاب خود را ویرایش کنید. اگر نسبت به ویراستاری کتاب، اطلاعی ندارید می توانید از انتشاراتی های معتبر بخواهید این کار را برای شما انجام دهند. انتشارات چاپ روم با استفاده از نیروی مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات چاپ آنلاین به شما نویسندگان محترم می باشد.

انتخاب عنوان جذاب

اگر چه تالیف کل کتاب، اقدامی بسیار ارزشمند است اما انتخاب عنوان مناسب برای کتاب نیز به نوبه خود بسیار مهم و حساس است. چرا که مخاطب در نگاه اول مجذوب نام کتاب می شود و در صورتی که عنوان کتاب هیجان انگیز و جالب باشد، ترغیب به خرید آن خواهد شد. بنابراین سعی کنید از عنوانی مرتبط با محتوای داخلی کتاب استفاده نمایید  تا حس کنجکاوی خواننده را برانگیزد.

طراحی خلاقانه جلد کتاب

هر چقدر جلد کتاب از طراحی خلاقانه تری برخوردار باشد به همان نسبت می تواند نظر مخاطب را جلب کند و ذهن او را درگیر نماید. چنانچه در زمینه طراحی جلد کتاب، تخصص ندارید حتما از یک فرد اشنا به گرافیک و صفحه آرایی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

دریافت مجوز چاپ

جهت حفظ حقوق مادی و معنوی کتاب خود نیازمند به دریافت مجوز های چاپ کتاب می باشید. اگر چه خود شما نیز مستقیما می توانید جهت اخذ مجوز های لازم اقدام نمایید اما پیشنهاد می کنیم این کار را به انتشاراتی های طرف قرارداد بسپارید. زیرا آنها به دلیل رفت و آمد زیاد به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب ایران و غیره نسبت به فرایند دریافت مجوز های مربوطه، آشنایی بیشتری دارند و این کار را در زمان کوتاه ترین انجام خواهند داد.

کتاب خود را چاپ کنید

اکنون نوبت به چاپ کتاب می رسد. یادتان باشد که انتخاب یک ناشر معتبر اهمیت فوق العاده ای دارد و بر میزان فروش شما تاثیر گذار خواهد بود.

با مخاطبین در ارتباط باشید

پس از چاپ و نشر کتاب می توانید در صفحات مجازی با خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار کنید و نظرات آنها را جویا شوید. به این ترتیب قادر خواهید بود نقاط قوت و ضعف نویسندگی خود را شناسایی کنید.

نگارش کتاب دوم خود را آغاز کنید

در مقایسه با دفعه قبل، این بار شما تجارب بیشتری کسب نموده اید و قطعا می توانید کتابی با کیفیت بهتر چاپ کنید. پس هر چه زودتر شروع به نگارش کتاب دوم خود نمایید.

نتیجه گیری
هر چند در ابتدای نویسندگی ممکن است دلسرد شوید اما خود را متعهد کنید که باید نوشتن کتاب را به پایان برسانید. انتشارات چاپ روم با بهره گیری از مشاوران حرفه ای امکان دریافت مشاوره های رایگان را برای شما کاربران عزیز فراهم آورده است. می توانید از طریق تماس با ما، سوالات خود را با کارشناسان و مشاوران مجرب چاپ روم در میان بگذارید.