کتاب های ممنوعه

کتاب های ممنوعه جهان که لازم است آن ها را بشناسید!!

مقدمه
برخی از آثار چاپی به دلایل مختلف موفق به اخذ مجوز انتشار نمی شوند. به ویژه پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبتنی بر ضوابط نشر کتاب در سال 1367 به بعد فرایند چاپ و نشر کتاب بر اساس یک سلسله مراتب انجام می گیرد و ناشر موظف است مراحل قانونی دریافت مجوز های مربوطه را رعایت کند. چنانچه به هر دلیلی مجوز توزیع برای نشر یک کتاب صادر نگردد، آن کتاب در لیست کتاب های ممنوعه قرار خواهد گرفت و امکان پخش و توزیع آن وجود نخواهد داشت. دلایل ممنوعه شدن نشر یک کتاب را در برخی موارد می توان به محتوای آن مربوط دانست. همانطور که می دانیم یکی از مراحل چاپ کتاب ها مربوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. کارشناسان اگر در جریان بررسی محتوای کتاب به مطالبی ضد ارزش های اخلاقی، اسلامی، سیاسی و اجتماعی برخورد کنند، اجازه چاپ کتاب و پخش آن را نخواهند داد. اگر دوست دارید با تعدادی از کتاب های ممنوعه آشنا شوید و دلایل ممنوعیت آنها را بدانید به شما پیشنهاد می دهیم تا آخر این پست با ما همراه باشید.

اگر تمایل به چاپ کتاب خود دارید چاپروم با 80 درصد تخفیف این کار را انجام می دهد.

کتاب های ممنوعه/ ماشاللّه خان در بارگاه هارون‌الرشید

موضوع این کتاب درباره ماشالله خان دربان بانک است که به خواندن کتاب های تاریخی علاقه زیادی دارد. به دلیل علاقه وافر ماشاللّه خان به مطالعه کتاب های تاریخی مربوط به دوران هارون الرشید، وی آرزو می کند که در آن دوره زندگی می کرد. در ادامه داستان می خوانیم که ماشالله خان از راهنمایی های یک مرتاض هندی بهره می گیردو به دوران خلافت هارون الرشید منتقل می شود و ادامه داستان......

نویسنده این کتاب پر هیجان اما ممنوعه ایرج پزشکزاد است. این کتاب در سال های اولیه چاپ اجازه پخش و توزیع نداشت تا اینکه برای اولین بار در سال 1337 اولین نسخه آن چاپ شد و دیگر شاهد چاپ مجدد آن نبودیم تا اینکه در سال 1399 جدیدترین نسخه آن وارد بازار شد.

کتاب های ممنوعه/ موش ها و آدم ها

موش‌ها و آدم‌ها کتاب داستانی است که سرگذشت زندگی دو کارگر به نام لنی و جورج را به تصویر می کشد. این دو نفر آرزوی خرید یک مزرعه را دارند و می خواهند با خرید مزرعه به طور مستقل زندگی کنند و تغییراتی را در روند زندگی خود ایجاد نمایند. کتاب موش ها و آدم ها اگر چه موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد اما در لیست کتاب های ممنوعه قرار می گیرد. اشکالاتی که بر کتاب موش ها و آدم ها وارد شد آنقدر زیاد بودکه  این کتاب را رکورددار دومین اثر ممنوع قرار داد. اولین نقد وارد شده بر این کتاب به زبان رکیک آن بر می گردد و به همین دلیل در سال 1953 برای اولین بار ایرلند به طور علنی این کتاب را جزو کتاب های ممنوعه معرفی کرد. روند ممنوعیت این کتاب تا سال 1980همچنان ادامه یافت و سایر کشور ها نیز به دلیل ذکر شده(زبان رکیک) و یا دلایل مشابه از توزیع این کتاب خوددداری نمودند. کفر گویی، زیر پا گذاشتن ارزش های سنتی از دیگر دلایل ممنوعه شدن این کتاب به شمار می رود.

 

کتاب های ممنوعه/ سفر های گالیور

سفر های گالیور یکی دیگر از کتاب های ممنوعه جهانی به شمار می رود که به رغم شور و هیجان موجود در سفر های گالیور باز هم از دید ممیز ها دور نماند و جزو کتاب های ممنوعه قرار گرفت. نویسنده کتاب بیشتر حرف ها و مقاصد خود را در قالب زبان نمادین و تمثیل گونه بیان کرده است و به همین دلیل اتین ابهام وجود دارد که دقیقا منظور نویسنده، سفر گالیور در یک سرزمین خیالی نیست و چه بسا وی مقصوذ خاصی از داستان این کتاب دارد. در نگاه دقیقتر شاید علت اصلی ممنوعیت این کتاب به این موضوع بر می گردد که سفرهای گالیور درست در زمانی منتشر شد  که دیدگاه متفکران و روشنفکران نسبت به جایگاه انسان در جهان تغییر کرده بود و  دیگر انسان را به مانند یک موجود شیطانی در نظر نمی گرفتند بلکه وی، یک مخلوق باکرامت نزد خدا تبدیل به شمار می آند.

 

کتاب های ممنوعه/ کشتن مرغ مقلد

کتاب کشتن مرغ مقلد جزو آن دسته از کتاب هایی قرار می گیرد که نگاهی دو جانبه به آن شده است. گروهی محتوای کتاب را آموزنده و دسته ای دیگر آن را یک کتاب مضر خوانده اند و مطالعه آن را ممنوعه دانسته اند. اگر چه در سال 1961، کتاب کشتن مرغ مقلد موفق به اخذ جایزه پولیتزر داستان شد اما با این وجود در دسته کتاب های ممنوعه قرار گرفت. موضوع این کتاب ممنوعه در مورد وکیل شریفی  است که مبنای کار خود را بر اساس عدالت و راستی بنا نموده و توجهی به جامعه نژادپرستانه و قضاوت‌های جاهلانه‌ بر اساس رنگ پوست و تراز اجتماعی آنها ندارد.

کتاب های ممنوعه/ سلاخ خانه شماره پنج

کتاب سلاخ خانه شماره پنج با سرنوشت شومی مواجه شد به نحوی که تمامی اقشار جامعه از  دانش آموزان گرفته تا معلمان، کتابخانه ها، کشیش ها و... نسبت به آن موضع منفی نشان دادند. قساوت زبان، ناسزا گویی، به تصویر کشیدن چهره ضد میهن پرستانه از جنگ و کفر گویی از جمله انتقادات بارز بر این کتاب به شمار می رود.

کتاب های ممنوعه/ فارنهایت451

داستان کتاب فارنهایت451 به نمایش جامعه‌ای می‌پردازد که در آن، برای مطالعه و آگاهی ارزشی قائل نیستند، کتاب‌ها را از بین برده و خوانندگان آنها را به جرم خواندن این کتاب، محکوم می‌کردند. اگر چه این کتاب مدتی بین دانش آموزان توزیع می شد اما از آنجایی که معلمان مدرسه از قبل برخی کلمات ممیز را مانند لعنتی- به جهنم با ماژیک ساه ممیز کرده بودند، سر وصدای رسانه ای بالا گرفت و انتقاداتی زیادی بر مطالب و محتوای کتاب وارد شد. در نهایت اعلام کردند که دیگر از کتاب های ممیز برای مطالعه در مدارس استفاده نگردد. بدین ترتیب کتاب فارنهایت 451 با عنوان کتاب ممنوعه از لیست کتاب های درسی کنار گذاشته شد.

قیمت پرینت سیاه سفید
قیمت پرینت رنگی