کتاب خوب

چگونه یک کتاب خوب بنویسیم؟

نوشتن یک کتاب خوب و با کیفیت، می تواند کمی دلهره آور باشد، به ویژه برای نویسندگان جدید. اینکه چگونه یک کتاب خوب بنویسیم، سوالی  است که مدام در ذهن نویسندگان جولان می دهد و افکار آنها را در گیر می کند.

مطالبی که خواهیم خواند:

چگونه یک کتاب خوب بنویسیم؟

قبل از نوشتن کتاب چه نکاتی را باید در نظر گرفت?

مراحل نوشتن کتاب

نویسندگی، نیاز به کار سخت، جاه طلبی شدید و نظم و انضباط نویسنده دارد. با وجود تمام سختی ها و پیچیدگی های نویسندگی، به شرط آگاهی از مراحل نوشتن کتاب، می توانید یک اثر ارزشمند خلق کنید. با کمی تمرین، حتی سخت‌ترین بخش فرآیند نوشتن کتاب، می‌تواند به سادگی نشستن برای نوشتن صفحه اول باشد. پس با این حساب، نوشتن یک کتاب خوب، چندان غیر واقعی به نظر نمی رسد.

قبل از نوشتن کتاب چه نکاتی را باید در نظر گرفت

چه نویسنده‌ای پرفروش باشید که روی کتاب بعدی‌تان کار می‌کنید یا نویسنده‌ای که برای اولین‌بار است می خواهد چاپ کتاب انجام دهد، چند سوال ضروری وجود دارد که قبل از شروع کار روی ایده کتابتان باید از خود بپرسید.

آیا زمان و انرژی لازم برای نوشتن یک کتاب کامل را دارید؟

آیا دارای مهارت ‌های نویسندگی همچون، ویراستاری هستید؟

آیا درک اولیه ای از شخصیت های اصلی، طرح یا موضوع دارید؟ (داشتن یک ایده معقول از مسیر و جهت کتابتان قبل از شروع نوشتن واقعی مفید است).

مراحل نوشتن کتاب

هنگامی طرح داستان و شخصیت های خود را در نظر گرفتید، نوشتن کتاب واقعی می تواند آغاز شود. پیروی از این نکات زیر به شما کمک می کند تا  یک کتاب خوب بنویسید:

1. یک فضای نوشتاری ثابت ایجاد کنید.

اگر می خواهید کتابی عالی بنویسید، به فضایی عالی برای نوشتن نیاز خواهید داشت. لازم نیست اتاقی عایق صدا با منظره خیره کننده باشد. تنها چیزی که واقعاً به آن نیاز دارید مکانی آرام و عاری از حواس پرتی است که در آن بتوانید به طور مداوم نوشتن خوبی را انجام دهید. محیطی که در آن کار می کنید، چه دفتر کار خانگی باشد، چه کاناپه شما یا یک کافی شاپ، باید به شما اجازه دهد ساعت ها بدون وقفه تمرکز کنید.

2. ایده کتاب خود را تقویت کنید.

شاید شما از قبل دقیقاً می دانید که کتاب شما درباره چیست، یا شاید در تلاش هستید که بین یک میلیون ایده بزرگ مختلف تصمیم بگیرید. شاید تنها چیزی که دارید یک تصویر برای جلد کتاب باشد. در هر صورت، قبل از شروع نوشتن چند سوال ساده از خود بپرسید. کتاب من درباره چیست؟ چرا داستان جالب یا مهم است؟ در وهله اول چه چیزی مرا جذب این ایده کرد؟ چه کسی می خواهد کتاب من را بخواند؟

3. داستان خود را ترسیم کنید.

نویسندگان خوب قبل از نوشتن کتاب، زمان زیادی را صرف طرح‌ریزی می‌کنند. رئوس مطالب می تواند، فصل یا برگه های ساده ای باشد که در آن هر بخش از کتاب ترسیم شده است. آنها می توانند نقشه های بصری باشند که به عنوان نمایشی گرافیکی از محل حرکت کتاب شما عمل می کنند. صرف نظر از روش شما، آنچه مهم است این است که یک نقشه راه برای جلسات نوشتن آینده خود داشته باشید.

4. تحقیقات خود را انجام دهید.

تحقیق یک ابزار ضروری برای نویسندگان حرفه ای است. اگر در حال نوشتن یک کتاب غیر داستانی هستید، به احتمال زیاد می خواهید در کتابخانه ها و بایگانی ها وقت بگذرانید و همه چیز را که می توانید در مورد موضوع خود، جذب کنید. تحقیقات برای نویسندگان داستان نیز مفید است، زیرا می تواند زمینه مفیدی را برای دوره زمانی یا کهن الگوهای شخصیتی که درباره آن می نویسید فراهم کند. کتاب بخوانید یا به پادکست هایی که موضوعات مشابه شما را پوشش می دهند گوش دهید.

5. شروع به نوشتن کنید و به یک روال پایبند باشید.

تحقیق، طرح کلی و توسعه ایده، همگی گام‌های حیاتی برای نوشتن اولین کتاب شما هستند، اما ممکن است زمانی فرا برسد که آماده‌سازی به تعویق بیفتد. این امر مستلزم تعهد به روال های ثابت و عادت های نویسندگی مولد است. مراحل ساده ای وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت خود بردارید. سعی کنید اهداف روزانه تعداد کلمات را تعیین کنید تا شما را در مسیر خود نگه دارد. زمان نوشتن را برنامه ریزی کرده و آن را در تقویم خود قرار دهید تا از آن غافل نشوید.

6. اولین پیش نویس خود را به پایان برسانید.

همانطور که در حال نوشتن اولین پیش نویس خود هستید، با شک و تردید نسبت به کیفیت کار خود ، عدم انگیزه و محدودیت نویسندگان روبرو می شوید. آن طبیعی است. هر زمان که احساس کردید گیر کرده اید، برای الهام گرفتن به طرح کلی یا تحقیق خود بازگردید. سعی کنید انتظارات خود را نیز مدیریت کنید. احتمالاً اولین کتاب شما یک شاهکار نخواهد بود، و این اشکالی ندارد. اگر خود را با بزرگان ادبی مقایسه کنید، به کار خود آسیب می رسانید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به نوشتن ادامه دهید تا به پایان برسید.

7. بازنگری و ویرایش کنید.

هر کتاب خوب دوره های زیادی از بازنگری را پشت سر می گذارد. شما می توانید فرآیند ویرایش را خودتان انجام دهید یا از یک دوست یا ویرایشگر حرفه ای کمک بخواهید. در هر صورت، باید نگاهی صادقانه و بی‌رحم به نوشته‌های خود داشته باشید تا بتوانید بدانید چه چیزی نیاز به کار مجدد دارد. به دنبال جملاتی باشید که متکی به کلیشه یا توصیف کننده های بیش از حد معمول هستند. اگر در حال نوشتن داستان‌های تخیلی هستید، سعی کنید مکان‌هایی را تعیین کنید که تناقضات شخصیت‌ها، حفره‌های داستانی یا شکاف‌هایی در منطق وجود دارد. یک سیستم برای پیگیری ویرایش های خود ایجاد کنید.

8. پیش نویس دوم خود را بنویسید.

پیش نویس دوم فرصت جدیدی برای اعمال بازبینی ها و ویرایش های کتاب شماست . همچنین فرصتی برای در نظر گرفتن سوالات بزرگتر و فراگیر است که تنها پس از تکمیل اولین پیش نویس خود می توانند به آنها پاسخ دهند. آیا کتاب شما لحن ثابتی دارد؟ آیا موضوعی فراگیر وجود دارد که بتوان آن را توسعه و تقویت کرد؟ آیا قسمت های ضعیفی از کتاب وجود دارد که بتوان آن را به طور کامل برش داد؟ آیا کتاب دارای نتیجه گیری تاثیرگذار است؟

9. کتاب خود را منتشر کنید.

پس از اتمام پیش نویس نهایی، زمان انتشار فرا رسیده است. با ظهور بازارهای آنلاین و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، روند انتشار کتاب، آسان‌تر از همیشه است. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید مسیر سنتی را طی کنید، می‌توانید پیشنهاد کتاب را به یک انتشارات ارائه دهید. در حالت ایده‌آل با کمک یک نماینده ادبی می توانید مسیر اجرایی و قانونی انتشار کتاب را به پایان برسانید.پس از انتشار موفقیت آمیز، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید، استراحت کنید و شروع به کار بر روی کتاب دوم خود کنید.