چگونه یک کتاب خوب بنویسیم؟ ۱۹ پیشنهاد عالی

به یک نویسنده حرفه ای تبدیل شوید

مقدمه
نوشتن کتاب فقط چینش یک سری کلمات در کنار همدیگر نیست، بلکه نویسنده باید در اثر خود، یک مفهوم کلی بیان را کرده و هدف خاصی را دنبال نماید تا کتاب تالیف شده ارزش ادبی و علمی  یافته و بتواند به عنوان یک محتوای ارزشمند چاپ و منتشر گردد. در این پست قصد داریم 19 پیشنهاد عالی برای نوشتن کتاب را خودت شما کاربران محترم بیان کنیم تا در این راستا با مهارت بیشتری قدم بردارید و موفق تر عمل کنید.

چگونه یک کتاب خوب بنویسیم؟ 19پیشنهاد عالی

  1. موضوع جذاب و جالب انتخاب کنید

اولین قدم برای نوشتن یک کتاب خوب این است که شما بدانید برای چه گروهی از افراد جامعه می خواهید کتاب بنویسید و هدف شما از چاپ کتاب چیست. نویسنده  باید متناسب با دانش و سلیقه خود موضوعی را انتخاب کند و به جمع آوری اطلاعات لازم و مرتبط بپردازد. هر چقدر دانش و آگاهی شما نسبت به موضوع کتاب بیشتر باشد، نگارش شما سازمان یافته تر خواهد بود و انسجام معنایی و لفظی کلمات و عبارات افزایش خواهد یافت.

  1. از کتاب های پرفروش ایده بگیرید

اگر از مهارت نویسندگی برخوردار هستید ولی کمی مردد هستید که چه موضوعی را جهت نگارش انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم کمی در دنیای کتاب سرچ کرده و از محتوای متنی کتاب های پر فروش دنیا ایده بگیرید. حتی بهتر است به سراغ کتاب های پرفروش آمازون بروید و ببینید دیگر نویسندگان در چه زمینه هایی، کتاب نوشته اند.

  1. دغدغه ها و مشکلات ذهنی جامعه را در نظر بگیرید

اگر می خواهید کتابی تالیف و چاپ کنید که به زعم خواننده بسیار جالب و جذاب باشد و آنها را ترغیب به خریدان کتاب خود نمایید باید به گونه ای کتاب بنویسید که دغدغه های اصلی مخاطبین در متن کتاب بازگو شود. به این منظور می توانید با افراد مختلف صحبت کنید و جست و جو نماید که کدام چالش و دغدغه فکری بین همه آنها مشترک است.

  1. کتاب بخوانید

هر چقدر  زمان بیشتری را به مطالعه کتاب اختصاص دهید به همان نسبت هم خزانه لغات شما افزایش می یابد هم با سبک های نگارش و ساختار های به کار برده شده در متن کتاب های معتبر آشنا خواهید شد. کتاب خوانی به تقویت مهارت نویسندگی شما کمک زیادی می کند .

  1. نگارش را آغاز کنید

با مشخص کردن موضوع کتاب و اینکه می خواهید در چه زمینه ای کتاب چاپ کنید، اکنون نوبت این است که شروع به نگارش کنید و هر آنچه را که می دانید به رشته تحریر در آورید. جهت تقویت شدن مهارت نویسندگی تان توصیه می کنید تا حد امکان دایره لغات خود را افزایش دهید تا در زمان نوشتن جملات کتاب، کم نیاورید و بتوانید مفهوم را به شکلی بسیار آسان و با استفاده از کلمات شیوا بیان کنید.

  1. نوشته خود را چندین بار بخوانید

هر بار که شما نوشته خود را می خوانید متوجه کم و کاستی هایی در محتوای کتاب خواهید شد؛ در نتیجه می توانید نواقص موجود را برطرف کنید و  اثر خود را غنی تر سازید.

  1. عنوان مناسب برای کتاب

اولین چیزی که مخاطب را تشویق به خرید یک کتاب می کند، عنوان جذاب و گیرای آن است. خواننده در نگاه اول هیچ اطلاعی از متن داخلی کتاب ندارد و فقط عنوان کتاب، توجه او را جلب می کند. چنانچه عنوان کتاب به نحو خلاقانه ای انتخاب شده باشد و با محتوای داخلی آن مرتبط باشد، مخاطب ترغیب می شود تا کتاب مورد نظر را خریداری نماید.

  1. طراحی جلد زیبا

تصویر روی جلد کتاب باید جالب و جذاب باشد تا نگاه مخاطب را به خود جلب کند و به او یک سری اطلاعات اولین درباره محتوای کتاب بدهد. اگر برای قشر کودک و نوجوان کتاب می نویسید بهتر از از طراحی جلد رنگی استفاده کنید زیرا کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب های رنگی علامند هستند.

  1. سبک نویسندگی خود را تغیر دهید

اگر اولین تجربه نویسندگی شماست و احساس می کنید در نوشتن کتاب با سبک کنونی مهارت چندانی ندارید بهتر است سبک نویسندگی خود را تغییر دهید. فرض کنید نویسنده اکنون سبک واقع گرایانه را در پیش گرفته اما هر چقدر هم تلاش می کند، پیشرفتی به دست نمی آورد در حالی که اگر سبک نوشته تخیلی را دنبال کند خیلی زود نتیجه حاصل خواهد شد.

  1. آغاز کتاب را چالش انگیز بیان کنید

سعی کنید متن اصلی کتاب را  با عباراتی آغاز  کنید که به حد کافی قابل فهم باشند و خواننده را گیج و سر درگم نسازد. اگر شروع کتاب جالب و چالش برانگیز نباشد، خواننده نسبت به ادامه مطالعه، بی میل می شود و خواندن کتاب را متوقف می سازد.

  1. پایان خوبی برای کتاب در نظر بگیرید

اگر به پایان برخی  از کتاب ها نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که  در نهایت محتوای کتاب به هیج نتیجه ای ختم نشده و شخصیت های داستان در بلاتکلیفی باقی می مانند. این گونه پایان دادن به کتاب ها در نظر خواننده خوش نمی آید و او را نسبت به سبک نویسندگی شما بی میل می کند. در نتیجه در دفعات بعدی از خرید کتابی که نام شما به عنوان نویسنده آن ثبت شده باشد، امنتاع می کنند.

  1. کتاب را ویراستاری کنید

ویراستاری کتاب از آن جهت اهمیت دارد که اشتباهات تایپی، غلط های املایی و غیره در متن کتاب شناسایی و برطرف می گردند. به این ترتیب شاهد این نواقص در فایل نهایی کتاب چاپ شده نخواهیم بود.

  1.  انعطاف پذیر باشید

همیشه قرار نیست کتاب شما مورد تایید همه قرار بگیرد، گاهی نقد های تندی نیز متوجه یک کتاب خواهد شد. بهتر است با صبر و حوصله به نظر منتقدین گوش دهید و از تعصب بی جا دوری کنید. یک کتاب هر چقدر هم ضعیف باشد اما به هر حال، تجربه نویسندگی شما را افزایش داده است.

  1. پشتکار داشته باشید

شاید آنطور که انتظار داشتید، بازخورد مناسبی نسبت به کتاب خود به دست نیاوردید و استقبال چندانی از کتاب شما به عمل نیامد، اما این بدان معنا نیست که شما دلسرد شوید و نویسندگی را کنار بگذارید. قطعا در تجربه بعدی، قوی تر عمل خواهید کرد.

  1. با سایر نویسندگان در ارتباط باشید

پیشرفت دنیای دیجتال باعث شده تا بتوانید در هر جایی که هستید وارد شبکه گسترده ای از ارتباطات بین فردی شوید و از تجارب نویسندگان برتر، بهره مند گردید.

  1. به سطح سواد نویسنده توجه داشته باشید

اگر مخاطبین کتاب شما، عامه مردم جامعه هستند باید از به کار بردن کلمات و عبارات تخصصی بپرهیزید چون ممکن است سطح دانش و سواد مخاطبین پایین باشد و متوجه منظور شما نشوند.

  1. به ارتباط تصاویر و متن توجه داشته باشید

به این نکته دقت داشته باشید که محتوای متنی کتاب و تصاویر باید با هم در ارتباط باشند تا انسجام کلی محتوا حفظ شود.

  1. از زیاده گوی و حشو بپرهیزید

سعی کنید فقط به موضوعات اصلی بپردازید و از پرداختن به حواشی،  کلیشه ها و مطالب تکراری اجتناب نمایید چون خواننده از خواندن این گونه کتاب ها خسته می شود.

  1. در کلاس های آموزشی نویسندگی شرکت کنید

شرکت در کلاس های آموزش نویسندگی به شما کمک می کند تا قلم خود را تقویت کنید و سبک مناسب خود را به کار ببرید.

نتیجه گیری
رعایت نکات فوق می تواند به شما کمک کند تا کتابی ارزشمند و معتبر چاپ کنید. انتشارات چاپ روم آماده ارائه خدمات چاپ آنلاین به شما کاربران محترم می باشد. جهت ثبت سفارش و برآورد هزینه های چاپ کتاب با ما تماس بگیرید.