چاپ کتاب شجره نامه

راهنمای نوشتن تبارنامه

مقدمه
آیا تا به حال به این فکر کرده باشید که ریشه خانوادگی شما به چه کسی بر می گردد؟ برخی از افراد دوست دارند نسب های خانوادگی خود را مورد کاوش و بررسی قرار دهند و به اصططلاح کتابی را با عنوان شجره نامه یا دودمانه تالیف و چاپ کنند. چاپ روم در این مقاله قصد دارد چاپ کتاب شجره نامه را مورد بررسی قرار دهد. با ما همراه باشید.

شجره نامه چیست؟

شجره نامه که با عناوین دیگری مانند دودنامه، تبار نامه و یا نسب نامه نیز شناخته می شود در حقیقت فهرست منظمی از نسب های خانوادگی است. نویسنده کتاب های شجره نامه، نسبت های پدر و فرزندی خود را تا چندین نسل به طور متوالی و پشت سر پیگیری می کند. قدیمی ترین کتاب شجره نامه مربوط به فیلسوف چینی به نام کنفوسیوس است. او از نوادگان پادشان چینی به نام تنگ بود. شجره نامه این نویسنده 80 نسل و 2 میلیون نفر را شامل می شود.

کاربرد های متنوع چاپ کتاب شجره نامه

  • تبار نامه نشان دهنده گروهی از افراد است که با همدیگر رابطه خویشاوندی دارند از این می توان به سادگی به ارتباط بین اشخاص پی برد.
  • علاوه بر آگاهی از نسب های پدر و فرزندی می توان نسبت به رابطه برادری بین افراد مختلف نیز اطلاعاتی کسب کرد.
  • کسب اطلاعات مهم درباره حوادث تاریخی یکی دیگر از کاربرد های چاپ کتاب شجره نامه است.
  • بازشناسی اشخاص هم نام از یکدیگر به واسطه مطالعه کتاب های شجره نامه امکان پذیر است.
  • شجره نامه ها به خصوص در زمینه مشاوره های ژنتیک کاربرد گسترده ای دارند. چنانچه بیماری ارثی در فرد تشخیص داده شود می توان با استفاده از کتاب شجره نامه میزان شیوع آن و حتی احتمال انتقال بیماری به نسل بعد را مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

آیا محتوای کتاب های شجره نامه کاملا معتبر می باشد؟

در بین تبار نامه ها، شجره نامه های جعلی نیز وجود دارد. به این معنی که نویسنده به دروغ خود را به یک خاندان بزرگ نسبت می دهد در حالی که در واقع چنین چیزی صحت ندارد. این در حالی است که برخی اوقات، قبایل مختلف نیز به منظور اتحاد با هم دیگر به دروغ ادعا می کردند که یک نیای مشترک دارند.

دلایل چاپ کتاب های شجره نامه

عوامل متعددی وجود دارد که نویسنده کتاب شجره نامه را تشویق به نوشتن این نوع کتاب می نماید. از جمله:

  • جلو گیری از کم رنگ شدن نسب های خانوادگی
  • ایجاد ارتباط و اتحاد بیشتر بین قبائل
  • اهداف سیاسی

مراحل  اجرایی چاپ کتاب شجره نامه

نویسنده در ابتدا باید اطلاعات کاملی از نسب های خانوادگی خود را تا چندین نسل قبل جمع آوری کند. اتفاقات مهم تاریخی، سیاسی هر دوره، شیوع بیماری های خاص و حتی ازدواج های صورت گرفته و بسیاری مطالب دیگر از مهمترین مواردی هستند که لازم است در کتاب شجره نامه آورده شوند. مولف پس از نگارش اولیه، فایل آماده شده را به انتشارات طرف قرارداد تحویل می دهد. چنانچه فایل اصلی کتاب به شکل دستی نوشته شده باشد، انتشارات، محتوای متنی کتاب را به صورت تایپ شده آماده خواهد کرد.

ویراستاری

این مرحله از چاپ کتاب حائز اهمیت است. چرا که اگر ویراستاری کتاب به طور صحیح انجام نگیرد و غلط تایپی، اشتباهات املایی و غیره در متن کتاب چاپ شده، مشاهده گردد، جلوی خوبی نداشته و از اعتبار کتاب کاسته می شود.

مراحل قانونی چاپ کتاب شجره نامه

انجام مراحل  قانونی چاپ کتاب، صرف نظر از عنوان و محتوای کتاب ها، یک روند مشترک را طی می کند. ناشر می بایست مجوز های لازم را از موسسه های مربوطه دریافت کند تا کتاب شجره نامه اجازه چاپ و نشر بیابد. در غیر این صورت به محض مشاهده در بازار فروش کتاب، جمع آوری خواهند شد.

شابک

کد استاندارد بین المللی کتاب شجره نامه با عنوان شماره شابک صادر می شود. این کد معمولا از 10  تا 13

 رقم تشکیل می شود. شابک ها معمولا با چاپ مجدد کتاب تغییر نمی کنند و همچنان ثابت باقی می مانند.

فیپا

فهرست نویسی صفحه اول کتاب شجره نامه که شامل اطلاعاتی چون نام نویسنده، سال چاپ و محل چاپ است با عنوان فیپا معرفی می گردد. جهت دریافت فیپا باید به خانه کتاب ایران مراجعه کرد.

مجوز ارشاد

محتوای متنی کتاب، تصاویر و طراحی جلد کتاب شجره نامه مورد بازنگری کامل و دقیق کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرد و در صورت عدم مغایرت با ارزش های عقیدیتی، سیاسی و اجتماع کشور، مجوز مربوطه صادر می شود.

 هزینه چاپ کتاب شجره نامه

هزینه چاپ کتاب شجره نامه تحت تاثیر فاکتور های زیر می باشد:

  • تعداد تیراژ
  • جنس کاغذ
  • طراحی جلد
  • تعداد صفحات
  • هزینه ارشاد
نتیجه گیری
با توجه به اینکه برخی اطلاعات درج شده در کتاب های شجره نامه به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل گردیده است نمی توان به طور قطع نسبت به صحت آنها اطمینان خاطر کسب کرد. اما با این وجود چاپ کتاب شجره نامه خالی از لطف نیست و می تواند مخاطبین خاص خود را داشته باشد. جهت کسب آگاهی در مورد مراحل چاپ کتاب و برآورد هزینه آنلاین چاپ کتاب می توانید به وب سایت چاپ روم مراجعه نمایید.