چاپ کتاب رمان اجتماعی

با چاپ کتاب رمان اجتماعی درآمد عالی داشته باش!

مقدمه
خواندن رمان های اجتماعی به دلیل تاثیری که در تربیت ذهنی خواندگان دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به بالا بردن شعور اجتماعی  خوانندگان کمک شایانی می کند. مضمون کتاب های با محتوای رمان اجتماعی به یک محدوده جغرافیایی محدود نمی شود و مرز ها را درمی نوردد و  نظر تعداد بیشتری از خوانندگان علاقمند به خواندن موضوعات جالب و هیجان انگیز  را به خود جلب می کند. معمولا نویسندگان علاقمند به خلق اثری پر فروش و همچنین اثری که از حد سرگرمی فراتر برود به تالیف رمان اجتماعی گرایش دارند. در این مقاله قصد داریم مراحل چاپ کتاب رمان اجتماعی را مورد بحث قرار دهیم پس اگر شما هم از آن دسته نویسندگانی هستید که به نوشتن رمان های اجتماعی علاقمند هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اولین گام در چاپ کتاب رمان اجتماعی

تالیف و نگارش

مهمترین بخش در فرایند چاپ کتاب رمان اجتماعی، نگارش کتاب بر اساس یک ایده جالب و متفاوت است. در این مرحله از پروسه چاپ کتاب رمان اجتماعی فقط کافیست شروع به نوشتن کنید و هر آنچه که درباره موضوع مد نظر می دانید به قلم بیاورید. در این راستا می توانید از تجارب دیگر نویسندگان پیشکسوت در زمینه نگارش رمان اجتماعی استفاده نمایید.

مراحل اداری چاپ کتاب رمان اجتماعی

تالیف و نگارش کتاب رمان اجتماعی فقط مرحله ابتدایی در جریان چاپ یک کتاب به شمار می رود. حساس ترین مرحله چاپ رمان اجتماعی مربوط به فرایند اداری در جهت اخذ مجوز های لازم می باشد. در واقع رمان های اجتماعی به دلیل حساسیت محتوا و مضمون در مقایسه با سایر کتاب ها با سختی بیشتری موفق به کسب مجوز های لازم می شوند. در برخی مواقع ممکن است این فرایند مدتها طول بکشد.

مراحل اداری چاپ کتاب رمان اجتماعی/ دریافت شابک

شابک کد استاندارد جهانی است که برای هر کتاب به طور مجزا ارائه می شود. این کد از 10 تا 13 رقم تشکیل می شود و در صورتی که کتاب رمان اجتماعی مجدد چاپ شود، تغیر نمی کند.

مراحل اداری چاپ کتاب رمان اجتماعی/ فیپا

فیپا، به فهرست نویسی صفحه اول کتاب گفته می شود که شامل اطلاعات  هویتی کتاب به منظور تشخیص آن است. این فهرست بر اساس استانداردهای جهانی صورت می گیرد و می بایست قبل از چاپ کتاب آماده و تنظیم گردد. تهیه فیپا از آن جهت اهمیت دارد که به منجسم شدن اطلاعات و همچنین کم شدن هزینه ها به منظور آماده سازی فهرست کتابخانه ها و  یا مراکز پژوهشی کمک زیادی می کند.

مراحل اداری چاپ کتاب رمان اجتماعی/ مجوز ارشاد

موسسه یا مرکزی که مسئولیت چاپ کتاب رمان اجتماعی شما را بر عهده گرفته است موظف می باشد پس از دریافت فیپا، جهت اخذ مجوز چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده و یک نسخه از کتاب را در اختیار این وزارت قرار دهد تا محتوای آن مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم مغایرت با ارزش های عقیدتی، اجتماعی و اخلاقی کشور، مجوز مربوطه صادر شود.

مراحل اداری چاپ کتاب رمان اجتماعی/ طراحی جلد

در ادامه مراحل چاپ کتاب رمان اجتماعی نوبت به طراحی جلد کتاب می رسد. اساسی ترین موضوع در زمان طراحی جلد، ارائه یک ایده نو و جدید است. در این مرحله معمولا از پیشنهادات مولف جهت طراحی جلد استفاده می شود و پس از تایید نهایی وی، طراحی روی جلد کتاب قطعی خواهد شد

هزینه چاپ کتاب رمان اجتماعی

هزینه چاپ کتاب رمان اجتماعی نیز مانند سایر کتاب ها تحت تاثیر عوامل زیر می باشد.

  • قطع کتاب
  • تعداد تیراژ و نسخه های چاپ
  • تعداد صفحات کتاب
  • ابعاد یا سایز صفحات

نکته: اگر شما جزو نویسندگان نو پا و تازه کار در زمینه چاپ کتاب رمان اجتماعی هستید پیشنهاد می کنیم در شروع کار خود تعداد نسخه های چاپ را به تعداد کم در حدود 50 نسخه به چاپ برسانید تا ریسک ضرر مالی به حداقل برسد.

نتیجه گیری
اگر چه طراحی جلد زیبا و داشتن عنوان جالب می تواند باعث جلب توجه مخاطبین شود اما آنچه که در نهایت موجب رضایت خاطر خوانندگان می شود محتوا و متن رمان اجتماعی خواهد بود بنابراین بهتر است بجای نوشتن رمان اجتماعی بلند و پر حجم به خصوص در نسخه اولیه چاپ، اقدام به نوشتن رمان کم حجم تر نمایید و از زیاده گویی بپرهیزید. این سبک نوشتن علاوه بر جذب خوانندگان، در کاهش هزینه های چاپ نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت. زیرا وقتی حجم کتاب کمتر باشد، کاغذ کمتری استفاده خواهد شد و همچنین هزینه ناشی از پارامتر های اثر گذار در قیمت چاپ کتاب رمان اجتماعی به حداقل خواهد رسید. وقتی شما برای اولین بار داستان های اجتماعی کم حجم می نویسید و روانه بازار می کنید این امتیاز را به دست می آورید تا هم اعتبار و نام آوازه ای برای خود رقم بزنید و هم اینکه نسبت به بازخورد مخاطبین ارزیابی بهتری به دست خواهید آورد. این در حالی است که تجارب شما افزایش خواهد یافت و در نوبت های بعد می توانید داستان هایی با محتوای جذاب و حجم بیشتر به چاپ برسانید.