نکات مهم چاپ کتاب دعا برای اموات

مقدمه
فاتحه و خیرات برای اموات از جمله اقداماتی است که بازماندگان برای آرامش و شادی روح  متوفی خود انجام می دهند. این امر به خصوص در فرهنگ ایرانی به وفور مشاهده می شود. پخش غذا، ذکر صلوات و انجام کار های خیر به نیابت از شخص فوت شده از جمله معمول ترین مواردی است که در این راستا انجام می گیرند. چاپ کتاب دعا برای اموات، شیوه جدیدی از خیرات کردن، به شمار می رود که علاوه بر باقیات الصالحات برای متوفی، بازماندگان نیز از برکات این کار خیر بهره مند خواهند شد.

چه روش هایی برای ثبت سفارش چاپ کتاب دعا برای اموات وجود دارد؟

 به منظور ثبت سفارش چاپ کتاب ادعیه برای اموات، افراد می توانند به صورت حضوری به موسسات و مراکز چاپ و نشر مراجعه نمایند، در این صورت لازم است تصویر متوفی و متن مورد نظر خود را جهت درج در کتاب دعا به انتشارات تحویل دهد. پس از اینکه طراحی اولیه صورت گرفت،  ناشر به سفارش دهنده اطلاع داده می دهد تا به صورت حضوری به دفتر انتشارات مراجعه نماید و نتیجه حاصله را مشاهده کند. در صورت موافقت وی، کتاب دعا یاد بود به تعداد مشخص شده چاپ می شود و به مشتری تحویل داده خواهد شد

ثبت سفارش آنلاین  چاپ کتاب دعا 

در روش ثبت سفارش اینترنتی، کار بر در ابتدا به سایت اختصاصی انتشاراتی هایی که در این زمینه فعالیت دارند مراجعه می کند و از بین کاتالوگ ارسال شده از طرف موسسه چاپ و نشر ، کتاب دعا مورد نظر خود را انتخاب می کند. سپس تصویر متوفی را به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری ارسال می نماید. در ادامه تعداد سفارش خود را برای  پرینت ثبت کرده و  هزینه چاپ کتاب دعا یاد بود را پرداخت می کند. ناشر پس از چاپ مفاتیح یاد بود، سفارش مشتری را به آدرس ثبت شده ارسال می کند. به این ترتیب مشتری بدون مراجعه حضوری، سفارش خود را درب منزل تحویل می گیرد.

نکات مهم در چاپ کتاب دعا

جلد و صحافی کتاب دعا

مهمترین عاملی که در حفظ و ماندگاری یک کتاب به ویژه کتاب دعا برای اموات تاثیر گذار است نوع صحافی و جلد به کار برده شده است. جلد های مختلف و متنوعی برای چاپ کتاب مفاتیح یاد بود مورد استفاده قرار می گیرند  که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جلد مقوایی

جلد گالینگور

جلد چرم

جلد سلفون

نکته: در بین موارد فوق، جلد چرم و گالینگور از کیفیت  و ماندگاری بالاتری برخوردار هستند.

 انواع صحافی کتاب دعا برای اموات

صحافی ته چسب

صحافی ته دوخت

برای صحافی کتاب دعا یاد بود غالبا از این نمونه صحافی ها استفاده می شود. با توجه به اینکه هدف از چاپ کتاب دعا برای اموات این است که در مدت زمان طولانی مورد استفاده عموم قرار بگیرند و خیراتی نصیب شخص متوفی گردد، بهتر است  از صحافی ته دوخت  استفاده گردد زیرا در این نوع صحافی، برگه های کتاب به هم دوخته می شوند و امکان جدا شدن آنها کمتر خواهد بود.

 فهرست کتاب دعا

کتاب های دعا یاد بود معمولا شامل سوره هایی از قران کریم و دعاهایی از مفاتیح الجنان هستند.

قطع کتاب

نکته مهم دیگری که در زمان چاپ مفاتیح یادبود مورد توجه قرار می گیرد، اندازه و قطع کتاب دعا است. کاربرد کتاب های دعا مشخص کننده اندازه آنها خواهد بود. به عبارت دیگر چنانچه کتاب دعا به منظور استفاده در مساجد و یا منزل چاپ شود اندازه  آن بزرگتر خواهد بود نسبت به زمانی که در جیب کیف و یا لباس حمل می شود. به طور کلی ابعاد استاندارد چاپ کتاب دعا برای اموات به شرح زیر است:

وزیری= 17×23 سانتی‌متر

جیبی-رقعی = 11×15 سانتی‌متر

جیبی= 12×17 سانتی‌متر

نیم جیبی= 9×12 سانتی‌متر

پالتویی= 9×15 سانتی‌متر

 خوانایی متن کتاب دعا

خط خوانا از جمله نکات بسیار مهمی است که در چاپ کتاب دعا باید رعایت شود.  اگر چه ناشران معمولا از خط درشت برای چاپ مفاتیح یاد بود استفاده می کنند اما  در مواردی که قطع کتاب دعا کوچک است بهتر است به خوانایی خط توجه بیشتری شود.

قیمت چاپ کتاب دعا

عوامل متعددی در تعیین قیمت چاپ کتاب دعا یادبود دخالت دارند از جمله:

تعداد صفحات

نوع جلد و صحافی

قطع کتاب

جنس کاغذ

 

 
نتیجه گیری

چاپ کتاب دعا برای اموات از جمله یادگاری هایی است که بازماندگان برای متوفی خود انجام می دهند. شخص متوفی، دستش از دنیا کوتاه شده است و به فاتحه و خیرات نیازمند می باشد به همین دلیل خواندن سوره هایی از قرآن و دعا های مختلف در قالب یک کتاب دعا یاد بود می تواند برکات زیادی را به روح آنان تقدیم کند.