چاپ کتاب تیراژ کم

چاپ کتاب در تیراژ کم -حتی 1 جلد

مقدمه
باتوجه با اینکه امروزه کشور ایران تحت فشار تحریم های اقتصادی قرار دارد و هر روزه شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف از جمله گران شدن قیمت خرید کاغذ هستیم، مولفین به ویژه نویسندگان تازه کار، ایده جدیدی را برای چاپ و انتشار کتاب خود به کار برده اند. چاپ کتاب در تیراژ کم به ویژه برای نویسندگانی که دارای بودجه کافی نیستند بسیار کمک کننده خواهد بود زیرا می توانند با چاپ تیراژ کم هزینه کمتری را بپردازند و در صورت کسب درآمد مجدد تعداد تیراژ را بالا ببرند. در این مقاله سعی داریم به موضوع چاپ کتاب حتی دو جلد پرداخته و تمامی مطالب مرتبط با این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

انواع روش های چاپ کتاب

چاپ افست

روش چاپ افست به این شکل است که جوهر با استفاده از صفحات فلزی بر روی کاغذ پخش می شود. فرآیند چاپ کتاب و راه اندازی آن در روش افست نسبتا زمان بر  بوده و هزینه چاپ کتاب  نیز گران تر خواهد بود. به طور کلی می توان گفت چاپ افست برای چاپ بروشور، پوستر، کاتالوگ و غیره در تیراژ بالا پر کاربرد است.

چاپ دیجیتال

این نوع روش چاپ، سریع ترین و پر کاربردترین روش چاپ کتاب با تیراژ کم می باشد. در روش چاپ دیجیتال کافی است فایل دیجیتالی کتاب در دستگاه بار گذاری شود سپس با چند کلیک ساده و بدون اعمال تنظیمات سخت و پیچیده، نسخه چاپ شده را در اختیار داشت.

کدام نوع روش چاپ برای تیراژ کم مناسب است؟

اگر چه چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال جوهر و کاغذ ارزان تری را مورد استفاده قرار می دهد ولیکن فقط زمانی چاپ کتاب به روش چاپ افست مقرون به صرفه است که حجم بالایی برای چاپ کتاب وجود داشته باشد زیرا در  این روش چاپ نیاز است که برای چاپ هر صفحه  از کتاب، صفحات فلزی مجزایی استفاده شود به همین دلیل استفاده از روش افست در چاپ کتاب با تیراژ کم توصیه نمی شود. جمع بندی کلی این است که که چاپ دیجیتال برای تیراژ کم کتاب گزینه انتخابی مناسب تری است.

تعیین تیراژ مناسب برای چاپ کتاب

بسته به اینکه نویسنده با چه هدفی اقدام به چاپ می کند تعداد تیراژ های متفاوتی برای چاپ کتاب توصیه می شود به طور مثال:

برخی از اساتید قصد دارند جزوه خود را به کتاب تبدیل کرده و در دانشگاه و یا مرکز علمی تدریس کنند، در این صورت توصیه می شود چاپ کتاب متناسب با تعداد دانشجویان انجام گیرد.

دانش پژوهانی که هدفشان فقط تقویت رزومه علمی است بهتر است کتاب خود را در حدود 30 تا 50 نسخه به چاپ برسانند. در این حالت هیچ تفاوتی در امتیاز مصاحبه وجود نخواهد داشت.

نکته: در صورتی که نویسنده و یا مترجم دارای تجربه قبلی در نوشتن کتاب می باشد و همواره کتابهای وی مورد استقبال زیادی قرار می گیرد می تواند اقدام به چاپ کتاب با تیراژ بالا نمایید.

 چاپ کتاب در تیراژ پایین چگونه انجام می گیرد؟

معمولا کتاب با تیراژ پایین برای انتشاراتی ها مقرون به صرفه نخواهد بود ، بسیاری از آنها از چاپ کتاب با تیراژ پایین خودداری می کنند. اوّلین مرحله در فرایند چاپ کتاب با تیراژ کم این است که شما موسسه ای را پیدا کنید که در این زمینه با شما همکاری نماید. پس از اعلام موافقت از سوی انتشارات،  فایل  نهایی کتاب اعم از کتاب شعر، دست نوشته، رمان و یا داستان از نویسنده تحویل گرفته می شود و در اختیار متخصص مربوط به بررسی  محتوای کتاب قرار خواهد گرفت . کارشناسان بخش مربوطه با توجه به نوع و کیفیت  محتوای کتاب، پیشنهادات خود را در مورد تیراژ مناسب برای چاپ کتاب ارائه می دهند. در نهایت نویسنده با توجه به نیاز خود و ضمن در نظر گرفتن پیشنهاد کارشناسان مربوطه تصمیم می گیرد که کتاب خود را  به چه تعداد چاپ کند

مزایای چاپ کتاب در تیراژ پایین

  • ریسک ضرر مالی در چاپ کتاب به حداقل می رسد

  • اگر چه هزینه پرداخت شده  زیاد نیست اما بهر حال برای نویسنده نام و اعتباری به وجود می آید

  • نویسنده با بازار فروش و میزان استقبال خوانندگان با کتاب خود آشنا می شود. به عبارت دیگر می تواند میزان بازخورد بازار را بسنجد
  • در صورت وجود نواقصی در محتوای کتاب، این امکان برای نویسنده وجود دارد تا از راهنمایی های همکاران و اطرافیان استفاده کرده و حتی الامکان در تیراژ های بعدی، آنها را برطرف کند
  • چاپ کتاب در تیراژ کم باعث صرفه جویی در وقت، هزینه و نیروی کار می شود

نحوه محاسبه چاپ کتاب با تیراژ کم

  • تعداد صفحات کتاب

  • تیراژ کتاب

  • قطع کتاب

این سه مورد پارامتر های اصلی در محاسبه هزینه چاپ کتاب به شمار می رود. پس از اینکه فایل اصلی کتاب تالیف شده مورد ویراستاری، صفحه آرایی و مارجین بندی قرار گرفت تعداد نهایی صفحات کتاب مشخص خواهد شد. پس از لحاظ شده سه پارامتر ذکر شده می توانید هزینه چاپ کتاب در تیراژ کم را با فرمول زیر محاسبه نمایید.

عداد صفحه *قیمت کاغذ+قیمت جلد کتاب+۲۰% = هزینه چاپ هر جلد کتاب

نتیجه
 برخی از نویسندگان  ممکن است به دلیل محدودیت  بودجه مالی نتوانند از عهده پرداخت هزینه چاپ کتاب در تیراژ بالا بربیایند. در این صورت چاپ کتاب در تیراژ پایین(حدود 20جلد) ایده مفیدی خواهد بود.