ریسک چاپ کتاب اولی ها برای ناشران

حمایت کامل از کتاب اولی ها

مقدمه
چاپ کتاب با موضوعات علمی و ادبی، تاریخی، داستان، رمان و ...همیشه برای مخاطبین و خوانندگان اهل کتاب خوشایند است. نویسندگان پیشکسوت، فراز و نشیب های پیش رو را پشت سر گذرانده اند و در بین ناشران و البته خوانندگان جایگاه مهمی یافته اند ، این در حالی است که نویسندگان نوپا، هنوز قدم در مسیر چاپ کتاب نگذاشته اند و با پیچ و خم فرایند چاپ کتاب آشنا نیستند . به همین دلیل دچار نگرانی می شوند و در ذهنشان سوالات متفاوتی در مورد روند چاپ کتاب به وجود می آید. چالش های همچون گرانی بازار، سطح پایین میانگین سرانه مطالعه در ایران و از همه مهمتر  راضی کردن انتشاراتی ها برای چاپ کتاب، از مهمترین دغدغه های فکری کتاب اولی ها به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم به یکی از مهمترین چالش های پیش رو نویسندگان تازه کار یعنی یافتن یک انتشاراتی معتبر که بپذیرد چاپ کتاب را بر عهده بگیرد، بپردازیم.  

مراحل چاپ کتاب

  • نگارش اولیه کتاب
  • ویراستاری
  • اخذ شابک
  • فیپا
  • مجوز ارشاد
  • اعلام وصول

چرا ناشران از چاپ کتاب برای نویسندگان نوپا استقبال نمی کنند؟

اغلب ناشران از چاپ کتاب اولی ها اجتناب می کنند و رغبتی به این موضوع نشان نمی دهند زیرا مطمئن نیستند که کتاب آنها بازخورد مناسب را از سمت مخاطبین به دست آورد و سطح فروش کتاب به حد قابل قبول برسد. چنانچه ناشر اقدام به چاپ کتاب از نویسنده ای ناشناخته کند که اولین بار است کتابی را تالیف نموده و اعتبار چندانی ندارد ؛ ممکن است با عدم استقبال از طرف خوانندگان رو به رو  شود و در نتیجه اعتبار ناشر خدشه دار گردد و همچنین در قبال صرف و هزینه زیاد، سود چندانی هم به دست نیاورد. به همین دلیل انتشاراتی ها نسبت به چاپ کتاب اولی ها حساسیت زیادی دارند و براحتی به این کار تن نمی دهند.

حمایت از نویسندگان تازه کار

اکثر کتاب اولی ها جهت چاپ کتاب خود از جیب شخصی هزینه می کنند و تمامی هزینه ها را شخصا متقبا می شوند. به همین دلیل گاها شاهد ورود کتاب های بی کیفیت در بازار خواهیم بود. در این بین  نویسندگانی هستند  که کتاب های ارزشمند با محتوایی بسیار با کیفیت تالیف نموده اند اما به دلیل عدم بضاعت مالی نتوانسته اند کتاب خود را چاپ و نشر بدهند. انتشارات چاپ روم ضمن در نظر گرفتن کیفیت محتوای کتاب، حمایت های لازم را برای کتاب اولی ها فراهم می آورد و در این مسیر همکاری های لازم را انجام خواهند داد.

چاپ کتاب در تیراژ کم

بهترین راه حل برای کاهش ریسک چاپ کتاب اولی ها برای ناشران این است که در اولین نویت چاپ، تعداد محدودی از نسخه های کتاب چاپ شود و در صورت استقبال مخاطبین اقدام به چاپ کتاب در تیراژ های بالا گردد. به این ترتیب ریسک چاپ کاهش می یابد و نویسنده می تواند کتاب خود را چاپ کند.

مشاوره چاپ

نویسنده ای که اولین بار است اقدام به چاپ کتاب می نماید بهتر است در ابتدای نگارش و تالیف کتاب، از راهنمایی های مشاوران و کارشانسان انتشاراتی ها استفاده نماید. به این ترتیب ناشر نسبت به موضوع و محتوای کتاب از همان ابتدا نظارت دارد و بهتر می تواند تصمیم بگیرد که آیا این کتاب ارزش چاپ کردن را دارد یا خیر. انتشارات چاپ روم با بهره گیری از کادری مجرب و حرفه ای، راهنمایی و مشاوره های لازم را به طور رایگان در اختیار نویسندگان قرار می دهد.

هزینه چاپ کتاب اول

عوامل متعددی در تعیین هزینه چاپ کتاب اول دخالت دارند که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • تعداد صفحات کاغذ
  • تیراژ کتاب
  • ویراستاری
  • صفحه آرایی
  • جنس کاغذ
  • قطع کتاب
  • دستمزد  انتشاراتی ها
نتیجه گیری
با توجه به اینکه بسیاری از ناشران فقط در جهت چاپ کتاب های تالیف شده توسط نویسندگان مطرح اقدام می کنند و ریسک چاپ کتاب اولی ها را نمی پذیرند، نویسندگان تازه کار با مانع جدی و سختی در مسیر چاپ کتاب رو به رو می باشد. در حالی که همین نویسندگان مطرح نیز زمانی اولی کتاب خود را چاپ کردند و به مرور زمان با کسب تجربیات زیاد، به نویسنده ای حرفه ای تبدیل شدند. پس حمایت از نویسندگان تازه کار، گامی مهم در ارتقای سطح علمی و دانش جامعه به حساب می آید و می بایست همکاری های لازم با این دسته از نویسندگان به عمل آید. انتشارات چاپ روم ضمن ارج نهادن به تمامی زحمات نویسندگان، حمایت های لازم را جهت چاپ کتاب اولی ها به طور کامل ارائه می دهد.