چاپ مقاله

راهنمای جامع و گام به گام چاپ مقاله

مقدمه
نوشتن مقاله و چاپ آن در ژورنال معتبر داخلی و یا خارجی مهمترین راه برای ارتقای جایگاه علمی دانش پژوهان است. چنانچه دانشجویان متقاضی پذیرش در مقطع تحصیلی دکتری بتوانند چند مقاله چاپ شده در مجلات علمی معتبر داشته باشند و در زمان دفاع ارائه دهند می توانند شانس پذیرفته شدن خود را تا حد زیادی افزایش دهند. با توجه به اهمیت چاپ مقاله و لزوم افزایش آگاهی دانشجویان و دانش پژوهان در رابطه با مراحل چاپ مقاله بر آن شدیم تا راهنمای جامع و گام به گام نوشتن یک مقاله علمی را خدمت شما دانش پژوهان و همراهان همیشگی چاپ روم ارائه دهیم.

مراحل چاپ مقاله

مرحله اول: سابمیت

پس از اینکه پژوهشگر حاصل تحقیقات و دستاوردهای خود را به صورت یک مقاله به تحریر در آورد و کار نگارش مقاله را به اتمام رساند نوبت این است که مقاله خود را به مجله انتخابی ارسال کند. نحوه ارسال و سابمیت مقاله به دو شکل کلی انجام می گیرد. توجه داشته باشید که روش های ارسال مقاله تاثیری در اعتبار یا عدم اعتبار مجلات ندارد فقط میزان دسترسی آنها به امکانات را نشان می دهد.

ارسال از طریق سیستم مکانیزه

برخی مجلات سیستم مکانیزه ویژه ای راه اندازی نموده اند که دانش پژوه ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور ثبت نام اولیه را انجام می دهد و پس از  طی کردن یک سری مراحل پیوسته کارتابل ویژه ای برای وی در نظر گرفته خواهد شد. پژوهشگر از آن پس تمامی مکاتبات خود را با مجله هدف با وارد شدن در همین بخش انجام خواهد داد. نحوه طراحی این سیستم مکانیزه به شکلی است که هر گونه اصلاح و یا تغییری بر روی مقاله اعمال گردد در همین سیستم برای محقق قابل روئیت می باشد و نسبت به آخرین وضعیت مقاله خود اطلاع می یابد.

ارسال از طریق پست الکترونیکی

در این روش ارسال یا سابمیت مقاله، دانش پژوه از طریق ایمیل اقدام به ارسال مقاله خواهد نمود. البته توجه داشته باشید که پژوهشگر قبل از اینکه بخواهد مقاله را ارسال کند باید از بخش توضیحات مجله نحوه فرمت بندی مقالات را مورد مطالعه قرار دهد و پس از تنظیم نهایی فرمت بندی محتوایی و فرمت بندی ساختاری مقاله، آن را به ژورنال علمی ارسال کند. برخی مجلات علمی پس از اینکه ایمیل ارسالی را تحویل گرفتند کد اختصاصی برای پژوهشگر قرار می دهند تا مکاتبات از آن طریق انجام گیرد.

مرحله دوم: داوری مقالات

سخت ترین مرحله چاپ مقاله مربوط به داوری مقالات است. داوران افرادی ناشناس هستند که بدون جانبداری از نویسندگان، مقالات آنها را مورد نقد و بررسی قرار می دهند. گاهی ایراداتی که داوران بر مقاله وارد می کنند ایراداتی اساسی است که در این صورت رفع این ایرادات وارد شده را بر عهده ادیتور می گذارند.

مرحله سوم: ریجکت مقاله

رد مقاله یا به اصطلاح ریجکت شدن مقاله به این معنی نیست که مقاله شما ارزش علمی ندارد. شما می توانید نظرات داوران را در کار علمی خود وارد کرده و مقاله را به مجله دیگری ارسال کنید.

مرحله چهارم: اکسپت مقاله

بهترین اتفاق در مرحله چاپ مقاله این است که نامه از سوی مجله به نویسنده مقاله ارسال گردد مبنی بر اینکه مقاله شما توسط مجله اکسپت شده است. به این ترتیب فرآیند اصلی چاپ شروع می شود.

مرحله پنجم: چاپ مقاله

مرحله نهایی فرآیند چاپ مقاله این است که قالب بندی خاص بر روی مقاله شما انجام گیرد. در این مرحله کارشناسان مجله تغییرات ظاهری مورد نیاز را بر روی مقاله شما انجام می دهند و قبل از چاپ نهایی یک نسخه از مقاله را برای شما ارسال می کنند تا دقیقا همه چیز مورد تایید نویسنده قرار بگیرد و اشتباهی در نام نویسندگان و عناوین آنها پس از چاپ رخ ندهد.

مزایای چاپ مقاله

دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری جهت دفاع از تز خود ملزم به چاپ مقاله در ژورنال علمی پژوهشی هستند.

متقاضیان هیئت علمی حتما باید مقاله علمی پژوهشی در رزومه خود داشته باشند.

داشتن مقاله علمی پژوهشی به منزله نخبه بودن دانشجو است و زمینه استفاده از تسهیلات ویژه مانند دریافت وام های دانش بنیان را فراهم می آورد. ضمن اینکه در معافیت سربازی نیز تاثیر دارد.

نتیجه گیری
با توجه به اهمیت چاپ مقاله و لزوم طی کردن اصولی این فرآیند بهتر است از راهنمایی های کارشناسان مجرب و آشنا به این حوزه استفاده نمایید. انتشارات چاپ روم با بهره گیری از نیروهای متخصص و خبره در این زمینه می تواند به طور رایگان به شما کاربران محترم مشاوره دهند و شما را در این مسیر همراهی نمایند. کافی است از صفحه تماس با ما، شماره تلفن انتشارات چاپ روم را شماره گیری نموده و با کارشناسان ما ارتباط حاصل نمایید.