چاپ فوری کتاب

سه سوته کتابت را چاپ کن!

مقدمه
چاپ سریع کتاب به این دلیل اهمیت دارد که نویسنده می تواند زودتر از سایر رقبا وارد بازار فروش شود و بخصوص با چاپ اولین نسخه از ترجمه یک کتاب، درآمد بیشتری کسب نماید و جایگاه اجتماعی و علمی خود را ارتقا دهد. بر خلاف دیدگاه برخی از نویسندگان به ویژه نویسندگان نوپا که با فرایند چاپ کتاب چندان آشنا نیستند، پروسه چاپ کتاب همیشه طولانی مدت نیست و در برخی موارد می توان در کوتاه ترین زمان ممکن و البته با پرداخت هزینه پایین، کتاب خود را چاپ نمایید. در این پست به موضوع چاپ فوری کتاب با هزینه پایین می پردازیم. مطمئنا مطالب ارزشمندی ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید

چاپ سریع کتاب با هزینه پایین چه مزایای دارد؟

  • فرصتی را فراهم میاورد تا استعداد و مهارت نویسنده مورد سنجش و ارززیابی قرار گیرد.

  • باعث صرفه جویی در هزینه های مالی می شود.
  • از اتلاف وقت جلوگیری می کند به خصوص زمانی که نویسنده قصد دارد نسخه کتاب چاپ شده را جهت مصاحبه ارائه نماید.
  • نویسنده این امکان را به دست می اورد تا با مراحل قانونی و اجرای پروسه چاپ کتاب آشنا شود و در موارد بعدی با آگاهی بیشتری اقدام به چاپ کتاب کند.

 مراحل اجرایی چاپ سریع کتاب با هزینه پایین

در مرحله اول فایل کتاب توسط نویسنده تایپ و آماده می شود. ممکن است نویسنده صفحه آرایی کتاب را شخصا انجام داده باشد که در این صورت فرایند آماده شدن فایل به منظور چاپ سریع تر انجام خواهد گرفت اما بنا به هر دلیلی اگر صفحه آرایی انجام نشده باشد، پس از تحویل فایل کتاب به انتشارات، کارشناسان بخش مربوطه اقدام به برطرف نمودن مشکلات فایل خواهند نمود.

پس از اینکه فایل کتاب آماده گردید می بایست به انتشارات تحویل داده شود. به این منظور نویسنده با سرچ کردن درباره انتشاراتی های معتبر، موسسه ای را جهت همکاری انتخاب می کند و پس از موافقت و عقد قرارداد بین مولف و انتشارات، فایل کتاب را به آنها تحویل خواهد داد

پس از تحویل گرفتن فایل کتاب، کارشناسان به بررسی فایل کتاب می پردازند و چنانچه نیاز به طراحی و تصویر گری، ویراستاری، طراحی جلد کتاب باشد، همه نواقص را برطرف می کنند به این ترتیب فایل کتاب تنظیم می شود و از این پس روند اداری چاپ کتاب با هزینه پایین شروع می شود.

دریافت شابک

اولین مرحله اداری در جریان چاپ کتاب با هزینه پایین اخذ شماره شابک یا کد استاندارد بین المللی کتاب است. این کد به طور اختصاصی برای هر کتاب به صورت مجزا ارائه می شود.

اخذ فیپا

فیپا یا فهرست نویسی صفحه اول کتاب شامل اطلاعاتی مانند سال چاپ، نام نویسنده یا نویسندگان، محل چاپ می باشد. به منظور دریافت فیپا، ناشر می بایست به سایت خانه کتاب ایران مراجعه کرده، اطلاعات لازم را تکمیل نماید و در نهایت فایل اصلی کتاب را به همراه شابک و سی دی تحویل دهد.

دریافت مجوز ارشاد

پس از درج شماره شابک و فیپا در صفحه اول کتاب، به منظور دریافت مجوز سوم یعنی مجوز ارشاد، ناشر باید سه نسخه از کتاب چاپ شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دهد. کارشناسان بخش مربوطه به بررسی محتوای کتاب پرداخته و چنانچه ارزش های اخلاقی، سیاسی، عقیدتی و اجتماعی کشور در متن و طراحی کتاب حفظ شده باشد، موافقت خود را اعلام می کنند و مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

چاپ کتاب

با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر ممنوعیتی برای چاپ کتاب وجود ندارد. ناشر می تواند در این مرحله از فرایند چاپ، کتاب را در نسخه های مختلف به چاپ برساند. بنابر اینکه هم هزینه های چاپ کاهش یابد و هم بازخورد میزان استقبال خوانندگان  ارزیابی شود، بهتر است چاپ در تیتراژ کم انجام گیرد.

اعلام وصول

در مرحله آخر فرایند چاپ کتاب، تعداد تیراژ کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد نسخه های چاپ شده باید با تعداد از قبل اعلام شده هماهنگ باشد. دریافت مجوز پخش از آن جهت اهمیت دارد که اگر ناشر بدون اخذ آن اقدام به عرضه کتاب در بازار نماید، تمامی نسخه های چاپ شده در صورت مشاهده جمع آوری خواهد شد.

چاپ فوری کتاب با هزینه پایین در چه مدت زمانی انجام می گیرد؟

معتبر بودن انتشارات و داشتن کادر مجرب مهمترین پارامتری است مدت زمان چاپ سریع کتاب را مشخص می سازد. اگر موسسه از نیروی کارآمد و حرفه ای برخوردار باشد، به احتمال زیاد فرایند چاپ در زمان تقریبی یک هفته الی ده روز انجام می گیرد. البته بسته به نوع روش چاپ، این مدت زمان متغیر است به طور مثال استفاده از روش افست برای چاپ کتاب در مقایسه با روش دیجیتال مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد. توجه داشته باشید که در برخی موسسه های چاپ و نشر، چاپ کتاب فوری ممکن است در مراحل ویراستاری، طراحی جلد، صفحه آرایی، گرفتن مجوز های لازم ازجمله دریافت شابک، فیپا با تاخیر انجام شود و در نتیجه مدت زمان بیشتر از 1 ماه برای چاپ سریع کتاب مورد نیاز باشد.

آیا چاپ کتاب سریع با هزینه پایین دارای محدودیت موضوعی است؟

خیر، هیچگونه محدودیت موضوعی در این زمینه وجود ندارد و کتاب  با هر موضوعی اعم از موضوعات زیر در کوتاه ترین زمان ممکن و با پرداخت هزینه پایین قابلیت چاپ و نشر دارند.

  • کتاب شعر
  • کتاب رمان
  • کتاب دعا
  • کتاب دانشجویی
  • کتاب کودک و نوجوان
  • کتاب آنلاین و یا پی دی اف
  • کتاب مدارس
  • کتاب حوزوی
  • کتاب های دانشگاهی
  • .....