چاپ زندگی نامه

زندگیت را چاپ کن! هر آنچه برای نوشتن زندگی نامه باید بدانید!

مقدمه
بدون شک زندگی هر فردی مملو از تجاربی و اندوخته هایی است که اگر به تحریر در بیایید می‌تواند به صورت  گنجینه ارزشمند ادبی در اختیار عموم قرار بگیرد. در نوشتن یک بیوگرافی یا زندگی نامه باید به عناصر نوشته دقت کافی کرد و نکاتی را در ضمن نوشتن محتوای اثر رعایت کرد تا جذابیت کتاب برای خوانندگان افزایش یابد. در این مطلب در مورد چگونگی نوشتن زندگی نامه و مراحل چاپ آن به بحث خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آنچه که در این مطلب یاد می گیرید

  • زندگی نامه یا بیو گرافی چیست؟

  • انواع زندگی نامه

  • زندگی نامه ها با چه هدفی نوشته می شوند
  • نکات ضرورتی در هنگام نوشتن زندگی نامه
  • مراحل چاپ زندگی نامه در قالب کتاب

زندگی نامه یا بیو گرافی چیست؟

وقتی یک نویسنده اقدام به نوشتن شرحی دقیق از زندگی یک شخصیت مهم می کند و تمامی اطلاعات بیوگرافی وی مانند زمان و مکان تولد، محل زندگی،  تحصیلات، علایق و به ویژه دستاوردهای ور را به تحریر در می آورد اصطلاحا به اثر وی زندگی نامه گفته می شود. زندگی نامه ها معمولا روایتی داستان گونه دارند بنابراین در یک تعریف دقیق باید گفت زندگی نامه ها گزارش زندگی افراد نیستند بلکه روایت گر زندگی وی هستند.

انواع زندگی نامه

به طور کلی زندگی نامه یا بیو گرافی افراد به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

زندگی نامه های جهانی: این نوع زندگی نامه ها مربوط به مشاهیری هستند که بدون محدودیت منطقه ای یا کشوری نوشته می شوند و در عرصه جهانی مخاطبین و خوانند گان زیادی دارند

زندگی نامه های ناحیه ای: این آثار دربردارنده اطلاعات و دستاورد های زندگی بزرگانی هستند که در ناحیه ای خاص می زیسته اند بدون اینکه محدودیت شغلی و یا حرفه ای در میان باشد.

زندگی نامه های شغلی یا حرفه ای: همانطور که از نام این آثار بر می آید، این نوع زندگی نامه ها درباره افرادی هستند که به حرفه خاصی اشتغال داشته اند مانند پزشکان نامی کشور

زندگی نامه ها با چه هدفی نوشته می شوند؟

  • پر ماجرا بودن زندگی یک شخص و فراز و نشیب هایی که در زندگی با آن روبرو بوده است گاهی انگیزه لازم را در نویسنده ایجاد می کند تا به نوشتن زندگی وی ترغیب شود. به این ترتیب  داستان زندگی واقعی یک شخص به همراه تجربیات ارزشمند وی به رشته تحریر در می آید و در قالب یک کتاب داستانی به اشتراک گذاشته می شود. همیشه لازم نیست افراد همه شرایط را به طور عملی تجربه کنند تا از آن درس بگیرند گاهی با خواندن سرگذشت افراد موفق و مشاهیر می توان تجارب زیادی کسب کرد و به نتایج ارزشمندی دست یافت

  • یکی دیگر از دلایل و اهداف نوشتن زندگی نامه ها این است که مولف می خواهد به رفع ابهام درباره یک شخصیت مشهور بپردازد. به عبارت ساده تر گاهی درباره مشاهیر و یا افراد موفق، اطلاعاتی غلط منتشر می شود که می تواند اذهان عمومی را مشوش سازد بدین ترتیب با نوشتن زندگی نامه فرد و روشن سازی مواضع فکری و سبک زندگی وی، ابهامات برطرف خواهند شد.

نکات ضرورتی در هنگام نوشتن زندگی نامه

  • اولین نکته در زمان نوشتن زندگی نامه این است از شخصی که قصد نوشتن زندگی نامه اور دارید یا از وارثان او اجازه بگیرید.
  • دومین نکته در نوشتن زندگی نامه، جمع آوری اطلاعات است. بهتر است خودتان شخصا به جستجو بپردازید و اطلاعات را گردآوری نمایید. لازم است ابتدا تصمیم بگیرید چگونه و به چه سبکی می خواهید داستان زندگی فرد مورد نظر خود را نقل کنید. شما باید در ابتدا یک طرح کلی برای خود در نظر بگیرید و متناسب با آن اقدام به جمع آوری اطلاعات درباره شخص مورد نظر کنید. اینکه کدام یک از حوادث و اتفاقات زندگی وی ارزش بیان کردن را دارد؟ دستاورد های وی در زندگی چه چیزی بوده است.
  • در سومین مرحله زندگی نامه را در قالب یک فرم داستانی روایت کنید
  • در مرحله چهارم یک جدول زمانی تهیه کنید تا تسلط بیشتری برای نگارش زندگی نامه افراد بر اساس وقایع زمانی وی داشته باشید.

نکته: در نوشتن زندگی نامه محدودیتی برای بیان نظر و احساسات شما وجود ندارد. اگر درباره یک اتفاق احساس خاصی دارید می توانید آن را در ضمن داستان بیاورید.

مراحل چاپ زندگی نامه در قالب یک کتاب

زندگی نامه نیز مانند دیگر موضوعات جمع آوری شده در قالب یک کتاب می بایست مراحل خاصی را به جهت چاپ پشت سر بگذارد. این مراحل در مورد چاپ انواع کتاب ها مشترک می باشد.

دریافت شابک

دریافت فیپا

اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اعلام وصول

اگر تمایل دارید صفر تاصد چاپ کتاب یا زندگی نامه را به شما آموزش دهیم کلیک کنید!