چاپ رنگی و گلاسه کتاب

صفر تا صد چاپ کتاب رنگی

 

 

 

مقدمه
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا اکثر کتاب های چاپ شده دارای جلد رنگی هستند اما صفحات داخلی کتاب در اغلب اوقات سیاه و سفید است. انتشارات چاپ روم در این مقاله قصد دارد چاپ رنگی و گلاسه کتابرا مورد بحث قرار دهد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

چاپ رنگی کتاب  چیست؟

به طور کلی فرایند چاپ کتاب به دو حالت امکان پذیر است. چاپ سیاه و سفید و چاپ رنگی. پس از آماده سازی فایل اولیه کتاب، ناشر در مورد نحوه چاپ کتاب از مولف سوال می پرسد و بنا به نظر وی یکی از این دو حالت برای چاپ کتاب در نظر گرفته می شود. منظور از رنگی بودن کتاب این نیست که هر خط به یک رنگ متفاوت چاپ شده باشد بلکه رنگی بودن کتاب به این موضوع اشاره دارد که برخی تیتر ها و یا فصل بندی ها به صورت رنگی چاپ می شوند و یا تصاویر رنگی در برخی صفحات داخلی کتاب مشاهده می گردد.

کاغذ گلاسه چیست؟

کاغذ گلاسه یک کاغذ معمولی است که توسط لایه براق و صاف پوشانیده شده است. مزیت مهم این لایه در این نکته است که باعث می شود جوهر به شکل یکنواخت بر روی سطح کاغذ پخش گردد و در نتیجه تصاویر رنگی با کیفیت بالاتری چاپ شوند. برای چاپ کتاب های نفیس که حاوی تصاویر رنگی هستند استفاده از کاغذ گلاسه یک امتیاز تلقی می شود. چرا که علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری، دوام و ماندگاری کتاب نیز افزایش خواهد یافت.

چاپ رنگی و گلاسه  کتاب چه امتیاز هایی دارد؟

یکی از بارزترین ویژگی های چاپ کتاب رنگی، جذابیت آن است. وقتی کتاب حاوی تصاویر و صفحات رنگی باشد، خواننده از یک نواختی صفحات داخلی کتاب دلزده نمی شود و چشم او از دیدن صفحات سیاه و سفید بی روح خسته نخواهد شد. به این ترتیب  خواننده انگیزه پیدا می کند تا با علاقه بیشتری، آن کتاب را مطالعه کند.

چاپ رنگی کتاب  بر روی کاغذ گلاسه؛ به دلیل سطح صاف و صیقلی  این کاغذ بسیار براق تر و درخشان تر به نظر می رسد و کیفیت تصاویر رنگی افزایش می یابد.

چاپ رنگی و گلاسه کتاب هم از طریق چاپ دیجیتال و هم چاپ افست امکان پذیر است. پس با در اختیار داشتن هر کدام از این دو دستگاه چاپ می توانید کتاب های رنگی با کیفیت چاپ نمایید.

برای چاپ کتاب رنگی از چه دستگاهی استفاده می شود؟

چاپخانه ها جهت چاپ کتاب رنگی از دستگاه ها ی به روز و مجهز دیجیتال و افست استفاده می کنند. اگر چه در مقایسه بین این دو، چاپ دیجیتال کاربردی تر است و از محبوبیت بیشتری بین ناشران برخوردار است. در حقیقت چاپ رنگی دیجیتال کتاب سبب می شود رنگ ها پویا تر و زنده تر به نظر برسند. البته ناگفته نماند که هزینه چاپ رنگی دیجیتال کتاب نسبت به چاپ افست گران تر است و به همین دلیل بیشتر مولفین ترجیح می دهند کتاب رنگی خود را به روش افست چاپ کنند.

تفاوت چاپ رنگی دیجیتال و افست

همانطور که سابقا در این مورد صحبت کردیم؛  استفاده از روش چاپ دیجتال در افزایش کیفیت تصاویر  رنگی تاثیر قابل توجهی دارد اما به دلیل اینکه هزینه چاپ کتاب رنگی به این روش گران می باشد، بهتر است در مواردی به کار برده شود که شما قصد دارید تنها تعداد کمی از نسخه های چاپی کتاب رنگی را در بازار فروش عرضه نمایید. معمولا تیراژ کتاب رنگی زیر600 جلد به روش دیجیتال مقرون به صرفه تر می باشد. همچنین جالب است بدانید که در روش چاپ دیجیتال، این فرصت برای مولف فراهم شده تا بتواند کتاب خود را که قبلا به صورت سیاه و سفید یا رنگی ساده به چاپ رسانیده مجدد به صورت رنگی چاپ کند. در مواردی که نویسنده برای چاپ کتاب خود عجله ندارد و می خواهد هزینه کمتری در قبال چاپ کتاب رنگی بپردازد، چاپ افست پیشنهاد می شود.

هزینه چاپ رنگی و گلاسه کتاب

در محاسبه هزینه چاپ کتاب رنگی باید به مولفه های زیر توجه نمود:

تعداد صفحات کتاب رنگی

  • تعداد تیراژ
  • قطع کتاب
  • قیمت کاغذ گلاسه
  • نوع رنگ
  • طراحی جلد و تصاویر داخلی کتاب

 

نتیجه گیری
در جهت تصمیم گیری برای چاپ رنگی و گلاسه  کتاب حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید که مخاطب کتاب شما چه کسانی هستند. به طور مثال قشر جوان و میان سال معمولا به خواندن کتاب های سیاه و سفید گرایش بیشتری دارند در حالی که کودکان و نوجوانان تمایل دارند کتاب هایی را مورد مطالعه قرار دهند که شامل تصاویر رنگی باشد. مشاوران چاپ روم در کنار شما هستند تا با ارائه راهنمایی های لازم شما را در راستای چاپ کتاب رنگی و گلاسه کتاب یاری دهند.