چاپ دیجیتال و چاپ آفست

چاپ دیجیتال یا چاپ آفست؟ رقابت یا رفاقت!

چاپ دیجیتال و چاپ آفست دو نوع مختلف چاپ می باشند. این 2نوع چاپ عمدتا برای چاپ روی کاغذ استفاده می شوند. در ادامه ویژگی ها و تفاوت های چاپ را برای شما شرح خواهیم داد.

چاپ دیجیتال (چاپ مستقیم) چیست؟

چاپ دیجیتال یک نوع چاپ خاص بر روی کاغذ یا سطوح قابل چاپ می باشد این روش چاپ برای تصاویر یا دیگر روش های چاپ بسیار با کیفیت تر از سایر انوع چاپ می باشد. مزیت این روش چاپی این است که بسیار باکیفیت تر از سایر روش های چاپی است و سرعت عمل بهتری نسبت به سایر روش های چاپ دارد. بنابراین نحوه چاپ تصاویر در این روش به این صورت است که با اتصال این دستگاه به کامپیوتر  متن یا تصویر موردنظر چاپ خواهد شد. یکی از دستگاه های چاپ دیجیتال پرینتر است.

چاپ دیجیتال

برای مثال جهت اینکه کارت ویزیت خود را به صورت دیجیتال چاپ کنید لازم است ابتدا آن را طراحی نمایید سپس با سرعت زیاد آن را به چاپ برسانید.


 

پیشنهاد ویژه پرینت ارزان در کمترین زمان با سفارش آنلاین


چاپ آفست (چاپ غیر مستقیم) چیست؟

چاپ آفست نوعی چاپ محسوب می شود که براساس تماس سیلندر لاستیک یا سیلندر چاپ مرکب به سطح کاغذ می رسد. بنابراین به دلیل عدم تماس مستقیم کاغذ با دستگاه این روش نوعی روش غیر مستقیم محسوب می شود.

نام دیگر این نوع چاپ، چاپ لیتوگرافی است که همسطح بوده و یکی از پر استفاده ترین روش های چاپی به حساب می آید. این روش به دلیل ویژگی های خاصش  روشی است که هم صرفه جویی و هم استحکام و سرعت در رابطه با بخش زیادی از کارهای چاپی دارد.

 

لیست کاربرد چاپ های دیجیتال

تیراژ محدود چاپ

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر به روی سطح چاپی و امکان کالیبراسیون دستگاه در تیراژ پایین حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد.

این روش چاپ مناسب چاپ تیراژهای پایین تا خیلی زیاد است. یعنی حتی برای یک نسخه هم می توان با این روش به چاپ رساند.

در چاپ دیجیتال مصارفی مانند چاپ محصولات کم تعداد و سریع بسیار قابل ملموس است. چاپگر دیجیتال جهت چاپ  چاپ میلیون ها برگ ساخته نشده اما  می تواند در طول عمر حود به خوبی تا هزاران برگ را چاپ کند.

بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت عمل بالا بسیار به صرفه است.

ار سال 2010 فناوری های جدیدی در صنعت چاپ به کار گرفته شده است که از تکنولوژی های نانو در جوهر چاپی و تغییر سیستم  پاشش جوهر، این دستگاه ها توانستند محدودیت هزینه و سرعت را از بین ببرند.

چاپ شخصی شده

محدودیت ویژگی بارز نوع چاپ دیجیتال است. شما در انواع چاپ دیجیتال امکان چاپ در تیراژ محدود را دارید. و قادر خواهید بود هر کدام از سطوح چاپی خود را متفاوت تر چاپ کنید همانطور که در مثال قبلی شرح دادیم در این نوع چاپ می توان یک کارت ویزیت یا کارت تبریک شخصی شده با تصاویر متفاوت  یا کارت پرسنلی را با طرح های متفاوت چاپ کنیم. یکی از شگفت انگیزترین امکانات این است که می توانیم اطلاعات متغیر را چاپ کنیم به این معناست که قادر خواهیم بود در هر سطح اطلاعات متغیری را چاپ نماییم.

لیتوگرافی(چاپ افست) چیست؟

لیتوگرافی (لیتو) کلمه ای یونانی است. این واژه از دو کلمه سنگ و گرافین به معنی نوشتن تشکیل شده است. این موضوع از نوشتن بر روی سنگ به سال 1796 بر میگردد که بر اساس این دو ویژگی این روش را کشف کرد.

  1. عدم ترکیب آب و چربی
  2. واکنش طبیعی ماده ای مثل سنگ در مقابل آب و چربی

 

چاپ آفست

مزایای چاپ افست

قابلیت استفاده از انواع کاغذ در چاپ آفست

امکان چاپ در تیراژ بالا

کیفیت بالای چاپ

استفاده از 4 سیستم رنگ cmyk

تفاوت چاپ آفست و دیجیتال

تفاوت در قدمت و سن

مثال خوبی از قرار دادن دو نوع چاپ کنار هم قرار دادن دو شخص از دو نسل متفاوت است. بدیهی است که هر دستگاه متناسب با نسل خود طراحی شده است.

مقایسه ساده سن دستگاه افست  و دیجیتال

دستگاه افست: باتجربه و کهنه کار

دستگاه دیجیتال: جویای نام و تازه نفس

تیراژ چاپی

در صورتی که قصد دارید یک فایل را در تیراژ یالا چاپ کنید چاپگر آفست مناسب است. در اینجا باید گفت دود از کنده بلند میشه. یعنی علاوه بر قدرت دستگاه چاپ آفست نسبت به دستگاه دیجیتال قیمت آن به صرفه تر از سایر روش هاست. بنابراین تیراژ چاپ دیجیتال پایین تر از سایر روش هاست.

جنس کاغذ

در اغلب مواقع جنس کاغذ مورد استفاده برای این دو مورد بسیار مشابه است.

سرعت چاپ

به دلیل اینکه دستگاه چاپ افست برای شروع چاپ، نیازمند تهیه زینک برای هر رنگ است (اتفاقی که در چاپگر دیجیتال نمی افتد)، نمی توانید انتظار چاپ فوری در حد 3 ساعت داشته باشید. چاپ افست البته در مجموعه شبکه چاپ بین 1 تا 3 روز زمان تولید می برد.

مقایسه رنگ و مرکب

برای استفاده از مرکب های خاص مثل طلایی، فسفری، نقره ای یا رنگ های ساختگی دلخواه هستید، تنها چاپ افست جوابگوی شما خواهد بود.

قیمت چاپ

موضوعی که مدنظر ماست قیمت چاپ است. اگر خواهان چاپ در تیراژ بالا هستید حتی 300 عدد، توصیه ما به شما چاپ افست است اما اگر در تعداد پایینی قصد چاپ دارید، چاپ دیجیتال گزینه مفید تری خواهد بود.

کیفیت چاپ آفست یا دیجیتال!

این دو نوع چاپ می تواند نیاز شما را برطرف نماید. اما اگر کیفیت فوق العاده مد نظر شما می باشد. پس قطعا چاپ افست مناسبت کار شما خواهد بود.

به نظر شما کدام چاپ بهتر است؟ لطفا نظر خود را کامنت کنید