چاپ افست

فناوری چاپ افست مناسب برای سفارشات با حجم بالا

 

مقدمه
 چاپ افست رایج ترین روش امروزه است و مزایای زیادی نسبت به سایر انواع چاپ دارد ، به ویژه هنگامی که به کیفیت تصویر بالا و ثابت نیاز داریم.

چرخ رنگ

این فرآیندی است که برای چاپ روی سطح صاف و با استفاده از صفحات استفاده می شود. یک تصویر به یک صفحه افست منتقل می گردد. این صفحه ها از نظر شیمیایی تصفیه می شوند تا فقط مناطق تصویر (مانند نوع، رنگ ها، اشکال و سایر عناصر) جوهر را بپذیرند. به دلیل تصفیه شیمیایی، جوهر فقط به مناطقی از تصویری می چسبد که آب را رد می کند. سپس تصاویر با جوهر از صفحه به سطح پتو منتقل می شوند. وظیفه چاپ پتوهایی که از لاستیک چند لایه مخصوص ساخته شده اند انتقال تصویر یا تصویر به کاغذ است و این کار بر روی هر مقوایی که از دستگاه چاپ عبور می کند تکرار خواهد شد. وقتی کار رنگی را چاپ می کنیم، مقوا چهار بار روی چهار واحد چاپ جداگانه با رنگ های مختلف چاپ می شود.

چاپ غلتکی "CMYK"

چاپ افست از فرایند رنگ یا چهار رنگ معروف به CMYK استفاده می کند.

  • "C" مخفف Cyan (رنگی در طیف آبی/سبز) است ،
  • "M" مخفف Magenta (رنگی در وسط طیف قرمز/آبی) ،
  • 'Y' مخفف Yellow و
  • 'K' مخفف Key (صفحه کلید سیاه) است.

برخی از اصطلاحات مرتبط با این نوع چاپ عبارتند از:

پوشش آبی

پوشش بر پایه آب که از محافظت و تشدید تاثیر می گذارد. سیلندر Impression (Printing) - استوانه ای که مقوا را روی استوانه Blanket فشار می دهد و انتقال رنگ ها را بر روی سطح چاپ شده مقوا تضمین می کند. از آنجایی که چرخش برخلاف جهت گردش سیلندر پتو انجام می گیرد، انتقال مقوا بین آنها و چاپ توسط دو سیلندر، تضمین می شوند.

کاغذ کرومو

 کاغذ با خمیر چوب یا کاغذ پارچه ای که از یک طرف با روکش ضد آب پوشانده شده است.

محلول چشمه

مخلوطی از آب و مواد شیمیایی که برای خیساندن صفحات چاپ افست، به کار گرفته می شوند. این ترکیب شیمیایی از پذیرش رنگ در صفحه بدون جوهر کاملا جلوگیری خواهد کرد.

حجم جوهر

جوهر روی سطح چاپ بستر اعمال می شود. مقدار جوهر برای دستیابی به تاثیر مطلوب بسیار مهم است و بستگی به رستر دارد.

رستر

 مجموعه ای از خطوط موازی که تعداد خطوط در عمودی (واحد: سانتی متر)، شیب خطوط را با تولید غلتک (واحد: زاویه درجه) تعریف می کند. گرافیک راستر تصاویری است که به صورت دیجیتالی به عنوان مجموعه ای از نمونه های یک فضای مشخص ایجاد شده است. رستر شبکه ای از مختصات X و Y بر روی فضای نمایش است. فایل تصویری اطلاعاتی می دهد که کدام یک از این مختصات را در مقادیر تک رنگ یا رنگی روشن کند.

تخته دوبلکس

 مقوای چند لایه با لایه میانی خاکستری و چوب پشتی خاکستری بدون روکش در یک طرف.

جوهر UV

پس از انتقال قطره جوهر UV به سطحی که چاپ می شود، اشعه ماوراء بنفش باعث پلیمریزاسیون رنگ ها می شود و جوهر را سخت می کند. رنگ حاوی مواد شیمیایی ویژه آغازگر عکس است که پلیمریزاسیون را تسریع می کند. به همین دلیل جوهر به محض قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خشک می شود.

فناوری چاپ افست در سطح بالاتری نسبت به سایر تکنیک های چاپ قرار دارد زیرا:

ماندگاری طولانی مدت همراه با کیفیت عالی

تکنیک های مختلف مرحله کیفیت نامعلومی را ارائه می دهند که در اینجا چنین نیست. تصاویر دقیق، تمیز و واضح را می توان تقریباً در هر کار چاپ پیش بینی کرد ، زیرا لایه نازک لاستیک به سطح چاپ می چسبد.

دوام صفحات چاپ

معمولاً صفحات در تکنیک های افست برای مدت زمان طولانی به دلیل این که سطح چاپ و صفحه چاپ در تعامل مستقیم قرار نمی گیرند، بالا است.

 چاپ ارزان با روش افست امکانپذیر است.

سفارش با حجم بالا در صورتی که به این روش چاپ شود، قیمت ارزان تر و مقرون به صرفه ای خواهد داشت. 

نقاط ضعف چاپ افست در مقایسه با تکنیک های مختلف چاپ شامل موارد زیر است:

محدودیت های دوره زمانی: در صورت داشتن یک کار فوری چاپ، احتمالاً چاپ افست خدمات فوری ارائه نمی دهد.

صرف انرژی: برای راه اندازی دستگاه چاپ زمان و انرژی لازم است. همچنین صفحات چاپ باید قبل از قرار دادن آنها روی دستگاه توسعه داده شوند. بنابراین راه حل بهتر در این مورد، روش دیجیتال است.

حساسیت صفحات: صفحات آلومینیومی می توانند در اثر برخی واکنشهای شیمیایی حساس شوند و این منجر به چاپ روی نقاط غیر تصویری صفحه می شود.

قیمت پرینت سیاه سفید
قیمت پرینت رنگی