چاپ ارزان در شوشتر

راهنمای جامع چاپ کتاب

مقدمه
 دانش آموزان و دانشجویان جزو آن دسته افرادی هستند که بیشترین تقاضا را برای چاپ ارزان دارند. با این شرایط بهم ریخته اقتصادی و تحریم هایی که علیه کشور وارد می شود دور از انتظار نیست که صنایع مختلف به ویژه صنعت چاپ و نشر تحت تاثیر فشار های اقتصادی، هزینه های مربوط به عرضه خدمات را افزایش  یابند.  در این مقاله قصد داریم به چاپ ارزان در شوشتر بپردازیم. با ما همراه باشید تا از تازه های چاپ و نشر در این شهر مطلع گردید.

چاپ کتاب ارزان

فرآیند چاپ کتاب به ظاهر سخت و پیچیده است به ویژه برای نویسندگانی که سابقه چاپ کتاب ندارند و اولین اثر خود را می خواهند به چاپ برسانند. بیشتر چاپخانه های فیزیکی به دلیل استفاده از روش های چاپ سنتی هزینه های زیادی را صرف خرابی و استهلاکی ماشین آلات چاپ می کنند، در نتیجه هزینه نهایی چاپ توسط این دسته از مراکز چاپ افزایش چشمگیری خواهد یافت. این در حالی است که چاپ کتاب از طریق ثبت سفارش در چاپخانه های آنلاین با سرعت بیشتری انجام می گیرد و امکان نظارت بر تمامی مراحل چاپ برای مشتری فراهم است. سرعت بالای چاپ با اعمال دقت نظر کافی در فرآیند چاپ و تکثیر مهمترین وجه تمایز چاپخانه های فیزیکی و آنلاین است.

مراحل چاپ کتاب

تمامی کتاب ها صرف نظر از محتوا و مضمون یا عنوانی که دارند یک سری مراحل اجرایی و قانونی را پشت سر می گذارند تا اینکه در بازار فروش کتاب عرضه شوند. مراحل اجرایی چاپ کتاب توسط نویسنده انجام می گیرد و مربوط به نگارش اولیه نوشتار می باشد. فایل اصلی به صورت تایپ شده تنظیم می گردد و اگر نویسنده به هر دلیلی، متن کتاب را به شکل دست نویس آماده سازد؛ عوامل مجموعه های چاپ و نشر به تایپ آن اقدام خواهند کرد.

مراحل قانونی چاپ کتاب

دریافت شابک

شابک ها شماره های بین المللی هستند که به طور جداگانه برای هر کتاب صادر می شوند و اعتبار جهانی دارند. این کد های اختصاصی در تمامی نوبت های چاپ ثابت باقی می مانند.

اخذ فیپا

انتشاراتی های آنلاین طرف قرار داد به واسطه تحویل فایل اصلی کتاب به همراه شماره شابک، سی دی و تکمیل فرم ثبتنام، درخواست خود را مبنی به اخذ فیپا به خانه کتاب ایران، تحویل می دهند. معمولا صدور فیپا بین 10 الی 14 روز کاری پس از ثبت درخواست انجام می گیرد. در یک تعریف کلی می توان فیپا را به فهرست نویسی صفحه اول کتاب های درسی و غیر درسی استناد داد.

دریافت مجوز ارشاد

یکی دیگر از مراحل قانونی که در مسیر چاپ کتاب وجود دارد، عبور از وزارت ارشاد اسلامی و دریافت تایید کارشناسان این سازمان است. الزاما تمامی کتاب ها می بایست به ارزش های سیاسی، اجتماعی، عقیدتی کشور متعهد باشند و آن را در متن و طراحی کتاب رعایت کنند. در صورتی که مغایرتی بین محتوا و مضمون آثار ادبی، تاریخی، علمی، داستان  یا رمان ها با ارزش های کشور اسلامی مشاهده گردد، مجوز مربوطه صادر نخواهد شد و کتاب اجازه چاپ نمی یابد.

مدت زمان لازم برای صدور مجوز ارشاد

مدت زمان لازم جهت صدور مجوز ارشاد برای عناوین و موضاعات متنوع، متفاوت است. کتاب های درسی و دانشگاهی در کوتاه ترین زمان ممکن؛ حداقل پس از دو هفته از زمان ثبت درخواست موفق به دریافت مجوز می شوند. این در حالی است که کتاب های داستان و رمان ممکن است تا چندین ماه در صف انتظار بمانند.

چاپ غیر قانونی کتاب چه نتیجه ای دارد؟

اگر در هر یک از مراحل دریافت مجوز های فوق اشکالی پیش بیایید و بنا به هر دلیلی مجوزهای قانونی چاپ کتاب صادر نشود؛ با این وجود انتشاراتی ها اقدام به چاپ کتاب نمایند، به محض مشاهده نسخه های کتاب در بازار فروش و کتابخانه ها فورا جمع آوری می شوند.

نتیجه گیری
با توجه به حساسیت های چاپ کتاب و نظارت هایی که از طرف سازمان های دولتی اعمال می گردد، می بایست در انتخاب چاپخانه های آنلاین دقت بیشتری به خرج دهید و با سنجش اعتبار و سابقه چاپخانه ها، سفارش خود را به آنها تحویل دهید. داشتن آدرس دقیق و شماره تلفن ثابت، همچنین بررسی سابقه مراکز چاپ و نشر آنلاین در تعیین اعتبار چاپخانه ها حائز اهمیت می باشد.