هزینه چاپ کتاب

مراقب کلاه برداران باشید! به راستی هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

مقدمه
نحوه محاسبه هزینه چاپ کتاب از جمله مسائل مهم و حائز اهمیت در حوزه چاپ و نشر کتاب است که تقریبا تمامی مولفین پس از اتمام کار خود با آن مواجه خواهند شد. از این رو در این مقاله قصد داریم به این موضوع مهم پرداخته و تمامی پارامتر های اثر گذار در محاسبه قیمت نهایی چاپ کتاب را بررسی نماییم.

محاسبه هزینه چاپ کتاب

فرم، اساس محاسبه در هزینه های چاپ

به طور کلی، آنچه که در محاسبه قیمت چاپ کتاب به عنوان اساس و پایه در نظر گرفته می شود(( فرم)) است. هزینه چاپ فرم ها بر اساس فاکتور هایی همچون تعداد صفحات کتاب، تعداد تیتراژ، نوع چاپ و در نهایت سایز کتاب تعیین می گردد.

  • تعداد صفحات کتاب

 مواردی همچون ویراستاری، چاپ، صفحه بندی و همچنین لیتوگرافی متن کتاب بسته به اینکه کتاب در حال چاپ مشتمل بر چند صفحه باشد کاملا متفاوت خواهد بود. مشخص است که هر چقدر تعداد صفحات یک کتاب بیشتر باشد به همان نسبت هزینه های در نظر گرفته شده برای ویراستاری، صفحه بندی و بقیه موارد بیشتر خواهد بود. این در حالی است که نمونه خوانی، ویرایش و غلط گیری توسط خود مولف انجام گرفته باشد، در غیر این صورت هزینه های مربوط به این اصلاحات چاپی افزایش خواهد گرفت.

  • تیتراژ کتاب

 هزینه های مرتبط به چاپ یک کتاب علاوه بر اینکه به کاغذ و صحافی کتاب مربوط باشد به تیتراژ ان نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر هر چقدر میزان تیتراژ یک کتاب بالاتر باشد هزینه یک چاپ یک جلد از آن کمتر خواهد بود و بالعکس هر چقدر میزان تیتراژ کتاب کمتر باشد، قیمت نهایی چاپ بیشتر خواهد بود.

  • نوع چاپ

 انواع چاپ شامل چاپ دیجیتال و یا چاپ افست از دیگر عواملی هستند که به نوبه خود در محاسبه هزینه چاپ کتاب اثر گذار خواهند بود. به طور مثال چنانچه برای چاپ و نشر کتاب در تیتراژ بالا از چاپ دیجیتال استفاده شود، هزینه های چاپ افزایش چشمگیری خواهد داشت و باعث می شود کتاب چاپ شده به قیمت بالاتری به فروش برسد. این در حالی است که با توجه به پایین بودن نرخ سرانه مطالعه در کشور مان از لحاظ اقتصادی به صرفه نخواهد بود

  • قطع کتاب

 از آنجایی که کتاب های چاپ شده معمولا در سایز های متفاوت اعم از رحلی، وزیری، رقعی و یا جیبی چاپ می شوند، نحوه محاسبه هزینه های چاپ کتاب بر اساس این پارامتر متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر کتاب در اندازه کوچک و تقریبا در سایز جیبی چاپ شود قیمت تمام شده چاپ آن کمتر از زمانی خواهد بود که در سایز بزرگتر یعنی اندازه رقعی و یا وزیری چاپ گردد. به همین ترتیب هر چه سایز کتاب بزرگتر باشد هزینه های اختصاص یافته بیشتر خواهد بود.

به جز این چهار مورد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که به نوبه خود می توانند در محاسبه هزینه های چاپ نقش تعیین کننده داشته باشند

  • طراحی جلد کتاب

با توجه به اینکه اولین نکته در جلب توجه خوانندگان به هنگام خرید یک کتاب، نحوه طراحی جلد آن است برخی مولفین حساسیت زیادی به این مسئله دارند و تمام سعی خود را می کنند تا طراحی جلد بکار رفته نافذ و جذاب باشد. این در حالی است که برای برخی مولفین دیگر چندان تفاوتی نی کند که کتاب چاپ شده دارای چه طراحی جلدی باشد. بنابراین طراحی جلد یک مسئله تعیین کننده در زمان محاسبه هزینه چاپ کتاب به شمار خواهد رفت. در طراحی جلد کتاب، مواردی مانند سبک و پیچیدگی طراحی، ابعاد کتاب و نسخه فیزیکی یا الکترونیکی کتاب مورد توجه قرار می گیرد.

  • مجوز های کتاب

برای اینکه وزارت ارشاد مجوز چاپ کتاب را صادر نماید، می بایست مستقیما وجوهی را به حساب وزارت ارشاد واریز نمود. هزینه چاپ کتاب برای اخذ مجوز های مربوطه از وزارت ارشاد ربطی به تعداد صفحات یا تیتراژ ندارد و معمولا مقدار مشخص شده ای است که توسط این وزارت برای یک سال تعیین می گردد.

  • هزینه های انتشاراتی

ویراستاری، چاپ و غیره از خدماتی هستند که انتشاراتی ها برای چاپ و تکثیر کتاب انجام می دهند و به همین دلیل دستمزد هایی برای خود مشخص می نمایند. هزینه های انتشاراتی تقریبا برای تمامی کتاب ها به یک اندازه است. هزینه های مربوط به پرینت گرفتن فایل الکترونیکی کتاب نیز از دیگر خدامات ارائه شده توسط انتشاراتی ها خواهد بود

  • صفحه آرایی

برای اینکه یک کتاب از قابلیت خوانایی بالاتری برخوردار باشد و همچنین طراحی زیباتری را به خود اختصاص دهد نیاز به یک صفحه آرایی حرفه ای دارد. البته این پارامتر همیشه توسط انتشارات انجام نمی گیرد و گاهی خود مولف به صورت کاملا حرفه ای اقدام به صفحه آرایی کتاب خود می نماید که در این صورت در برآورد هزینه های چاپ لحاظ نخواهد شد. صفحه آرایی کتاب به عواملی همچون سطح تجربه، طول متن، مصور بودن کتاب و طراحی روی جلد آن بستگی دارد

هزینه چاپ کتاب

طریقه محاسبه هزینه چاپ کتاب

برای اینکه با نحوه محاسبه هزینه چاپ کتاب بیشتر آشنا شوید در این قسمت به بررسی یک نمونه از محاسبه قیمت خواهیم پرداخت. فرض می کنیم کتابی با 400 صفحه و در تیتراژ 1000نسخه به صورت چاپ افست به چاپ برسد. نحوه محاسبه به این طریق خواهد بود:

  • هزینه ویراستاری: 3000 تومان       تومان 1200000=3000×400

  • مقوای جلد: این مورد بستگی به تیتراژ دارد، مثلا اگر هر عدد 70 تومان باشد، بدین شکل محاسبه می شود  70000=70 × 1000
نتیجه گیری
برخی از مولفین برای چاپ کتاب خود اقدام به عقد قرارداد با سازمان های مختلف می کنند که در این صورت بدون پرداخت هزینه های لازم برای چاپ، کتاب خود را منتشر می سازند اما در قبال آن تعهد می کنند که موسسه یا سازمان مورد نظر را در حقوق مادی و معنوی حاصل از فروش کتاب خود شریک نمایند. این در حالی است که برخی دیگر خود مستقیما  هزینه های چاپ را برعهده می گیرند و انتشارات هیچگونه حقوق و امتیازاتی برای چاپ کتاب نخواهند داشت. آن دسته از مولفین که اولین کتاب خود را چاپ می نمایند و اطلاعی از هزینه های مربوطه ندارند معمولا با همکاری انتشارات و سازمان های خاصی اقدام به چاپ کتاب می نمایند.