نکات پرینت 3 بعدی

از پرینت سه بعدی چه می دانید؟

مقدمه
دستگاه های متفاوتی جهت پرینت سه بعدی طراحی و روانه بازار شده اند که قابلیت های متنوعی دارند. اگر چه دستگاه های پرینتر پیشرفته و مجهز از نرم افزار های کارآمدی برخوردار هستند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که همه طراحی هایی پرینت سه بعدی در نهایت به یک مدل فیزیکی قابل لمس تبدیل می گردند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد پرینت  3بعدی بیان کنیم که درباره همه انواع دستگاه های پرینتر سه بعدی صدق می کند. چنانچه دانش پایه ای برای کار با نرم افزار های سه بعدی دارید، حتما این مقاله بدرد تان می خورد.

برای سفارش پرینت رنگی با تخفیف ویژه کلیک کنید.

نکات مهم و کلیدی برای طراحی پرینت سه بعدی

بیرون زدگی

از آنجایی که متریال نمی تواند به شکل جامد روی هوا معلق باشد، نحوه طراحی به گونه ای است که زیر هر لایه، یک لایه اولیه قرار می گیرد و در نهایت همه مدل های پرینت سه بعدی به صورت لایه به لایه ایجاد خواهند شد.

منظور از بیرون زدگی این است که برخی قسمت های طراحی پرینت سه بعدی ممکن است بدون لایه قبلی شکل گرفته باشد. به عبارت ساده تر در برخی مناطق پرینت سه بعدی، لایه ای زیر لایه بعدی قرار نگرفته است. هر چقدر زاویه بیرون زدگی کمتر تنظیم شود، مدل پرینتر سه بعدی جالبتر به نظر می رسد. در برخی انواع پرینتر ها مانند دستگاه  FDM، حداقل میزان بیرون زدگی 45 درجه است. FDMدر واقع یک فرآیند مواد افزودنی است که از طریق حرارت دادن پلاستیک ایجاد می گردد.

امتیاز های پرینتر سه بعدی  FDM

  • قیمت ارزان متریال
  • سایز های متنوع چاپ سه بعدی
  • رزولوشن مناسب
  • استحکام بالای قطعه چاپ شده

قطر دیواره

در طراحی پرینت سه بعدی باید به ضخامت و قطر دیواره توجه خاصی داشته باشید. اگر چه تقریبا همه مدل های پرینتر سه بعدی این قابلیت را دارند که دیواره را با ضخامت نازک بسازند اما بهتر است تا جایی که امکان دارد طراحی پرینت سه بعدی را دیواره ضخیم ایجاد کنید در غیر این صورت مدل طراحی شده به صورت سه بعدی قابل پرینت نیستند.

جلوگیری از تاب برداشتن قطعه

هنگام طراحی پرینت سه بعدی ممکن است مواد اولیه ذوب شده، در معرض لیزر قرار بگیرند و به حالت جامد تغییر شکل بدهند. گرم و سرد شدن مواد اولیه می تواند سبب تاب برداشتن قطعه  چاپ شده شود به همین دلیل بهتر است با استفاده از چسب، قطعه را به سینی ساخت، محکم متصل کنید تا در زمان پرینت سه بعدی تاب نخورد و مشکلی ایجاد نگردد.

جهت برآورد هزینه آنلاین پرینت رنگی کلیک کنید.

نتیجه گیری
در صورتی که مدل سه بعدی مورد نظر شما دارای جزئیات زیادی می باشد باید با کوچکترین قابلیت های دستگاه پرینتر سه بعدی آشنا باشید تا بتوانید این جزئیات را اعمال نمایید. معمولا پرینتر های سه بعدی وارداتی نسبت به موارد مشابه داخلی امکانات و قابلیت های زیادی دارند ضمن اینکه قیمت خرید آنها نیز بالاتر است. هر چقدر خروجی دستگاه پریینتر سه بعدی بهتر باشد به همان نسبت هزینه خرید آن بیشتر خواهد بود.