نکات قبل از چاپ کتاب

نکات موثر تایپوگرافی جهت بهبود طراحی چاپ شما که از آن مطلع نیستید!

برای چاپ کتاب یا کاتالوگ یا هر فایل دیگر لازم است اطلاعاتی از ویژگی های بصری و نوشتاری فایل چاپی داشته باشید.

تایپوگرافی یک هنر گرافیکی برای نزدیک کردن نوشته به تصویر و تقویت ویژگی های بصری حروف استفاده می شود. از جمله فونت ها و تغییراتی که جهت کشف ویژگی های بصری حروف انجام می شود جز این موارد هستند.

۷ نکته موثر تایپوگرافی  برای تقویت طراحی چاپ شما

در ابتدا تصور می کنید فونت و تایپوگرافی ساده هستند اما در اصل جهان فونت و تایپوگرافی بسیار پیچیده تر از آن است که شما تصور می کنید. اگر در طراحی یا تایپ تجربه داشته باشید متوجه می شوید که انتخاب فونت بسیار مهم است و قضیه انتخاب فونت بسیار پیچیده تر از آن است که تصور میکنید. در نتیجه برای پرینت رنگی یا حتی پرینت سیاه و سفید فایل متنی لازم است دقت لازم را در زمینه انتخاب فونت داشته باشید.

در ادامه قصد داریم 7 نکته اصلی در مورد تایپوگرافی بیان کنیم. این باعث می شود طراحان نه تنها تایپوگرافی را به صورت موثرتر انجام دهند بلکه باعث می شود به ارزش کار خود در این زمینه پی ببرند.

یادگیری اصول کرنینگ (Kerning)

به طور کلی به فاصله میان کاراکترها و دیگر عناصر تایپوگرافی در یک طراحی کرنینگ گفته می شود.

با رعایت اصول کرینگ متن شما پیام خود را به صورت واضح تر منتقل خواهد کرد. در زیر قصد داریم یک شکل کلی از رعایت اصول کرینگ داشته باشیم.

درک آنچه فونت ها بیان می کنن (به طور عام بفهمیم فونت چی میگه)

برای افزایش پیام رسانی به مخاطب از فونت متناسب و ویژه آن خلق و خو استفاده می شود.

هر فونت می تواند برای افزایش پیام رسانی به مخاطب خاصی استفاده شود. واقعیت این است که بسیاری از فونت ها نا مناسب و در واقع سرگرم کننده هستند، در حقیقت آن به این معنی است که همه فونتها در حقیقت خلق و خو خاصی را تحریک میکنند.

در انتخاب سایز فونت دقت کنید

 برای هر کاربرد خاص لازم است از فونتهای خاصی استفاده شود بنابراین آنها را بر اساس نحوه کار بر روی طراحی خود قضاوت و انتخاب کنید، نه بر اساس یک عدد دلخواه. شما باید از متن خود آگاهی داشته باشید، شما باید شرایط مشاهده شده متن مورد نظر خود را نسبت به هدف پیام محتوا درک کنید. نسبت اندازه فونت هایی که در فلیکر ها یا کارت های کسب و کار مناسب هستند نسبت به اندازه فونت بر روی یک بنر یا پوستر وینیل تفاوت دارد.

به هم ترازی متن ها دقت کنید

جاستیفای یا هم تراز بودن متن موجب خوانایی بهتر متن می شود. به زبان فارسی و زبان های دیگر با سیستم های نوشتن مشابه، ما از خواندن راست به چپ استفاده می کنیم.

متنهای چپ چین یا از چپ به راست برای مطالعه خوانایی لازم را ندارند بنابراین مطالعه آن سخت تر است.زیرا در زبان فارسی مطالعه از راست به چپ تمرکز بالاتر است.

از فونت های مکمل استفاده کنید

 کنار قراردادن بسیاری از فونت ها در کنار هم زیبا نیست. هیچ قانونی در مورد چگونگی ترکیب و مطابقت فونت ها وجود ندارد. اما به طورمثال، فونت های serif به خوبی با فونت های san serif هماهنگ می شوند و فونت هایی که جذابند، باید کار با آنها ساده تر باشد. در حالی که اینها نقطه شروع خوبی هستند، سعی کنید که به ترکیب های مختلف نگاه کنید.برای اطلاع از ترکیب فونت ها کنار هم می توانید از سایت های نظیر ایران فونت و …دیدن فرمایید

 محدود کردن تعداد فونت ها، رنگ ها و استایل ها

همراه با فونتهای خود سعی کنید از عناصر چندگانه استفاده نمایید. فونت یک عنصر طراحی تکراری است. استفاده ا بیش از حد بسیاری از آن ها می تواند به راحتی هر طرح را به یک نگاه کثیف مبهم تبدیل کند. معنای آن نیست که شما فقط باید به یک فونت وفادار باشید، اما به طور کلی، بیش از چند سبک مختلف با هم می تواند واقعا آن را تحت فشار قرار دهد.

فونت خود را تست کنید

وقتی شما بر روی یک طرح کار می کنید، حتی اگر فکر می کنید خروجی به نظر خوب است، شما لازم است نسخه نهایی خود را آزمایش کنید. شما می توانید این را با مشاهده آن از فاصله های مختلف و زوایای مختلف انجام دهید. طراحی را به عقب بچرخانید تا ببینید آیا هنوز قابل خواندن است یا خیر، انجام این آزمایش ساده اغلب می تواند نقاط ضعف و ناسازگاری را که طراحان می توانند به راحتی از دست بدهند، در معرض دید قرار دهند. یک عنوان که می تواند به راحتی آن را بخواند و بدون هیچ مشکلی دشوار باشد،اطمینان حاصل شود قابل خواندن است.