نظارت بر چاپ کتاب

نظارت بر طراحی تا چاپ کتاب

 

مقدمه
گاهی پیش می اید که بنا به دلایل مختلف، تمامی مراحل چاپ کتاب در یک موسسه و تحت نظارت یک ناظر مجرب  انجام نمی گیرد، در این مواقع احتمال اینکه در هر مرحله از چاپ خطایی رخ دهد و فرایند چاپ کتاب به شکل صحیح انجام نگیرد بسیار بالاست. فرض کنید یک کتاب در تیراژ بالا به چاپ برسد ضمن اینکه اشتباهات تایپی، صفحه آرایی، اشکالات چاپی در جداول و نمودار ها و غیره برطرف نشده باشد. به طور مثال صفحه 10 قبل از صفحه 8 چاپ شده باشد. حال چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی جوابگوی خسارت مالی خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم به موضوع نظارت بر چاپ کتاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

چاپ روم با بهره گیری از ناظران زبده و مجرب، آماده ارائه بهترین خدمات چاپ کتاب به مشتریان عزیز می باشد. جهت تماس با مشاوران چاپ روم کلیلک کنید.

به چه کسی ناظر چاپ گفته می شود؟

ناظر چاپ به فردی گفته می شود که با مهارت تمام در تمامی مراحل چاپ کتاب از زمان طراحی گرافیستی تا ویراستاری و عرضه در بازار فروش بر انجام دقیق عملیات چاپ کتاب کنترل و نظارت دارد. برخی از ناشران به تصور اینکه احتمال وجود خطا و اشتباه در فرآیند چاپ کتاب توسط آنها وجود ندارد و هم اینکه هزینه چاپ کتاب برایشان ارزان تمام شود از استخدام ناظر چاپ امتناع می کنند اما همین ناشر در پایان کار و پس از انتشار تیراژ بالای کتاب های مختلف از جمله کتاب های درسی متوجه می شود که اشتباهی هر چند کوچک در جریان چاپ کتاب رخ داده است و زمینه ساز خسارت های مالی زیاد خواهد شد.

ویژگی های ناظر چاپ کتاب

یک ناظر خوب و مجرب به کسی گفته می شود که دارای روحیه مسئولیت پذیر باشد و بتواند کار را در کوتاه ترین زمان با کیفیت عالی پیش ببرد. او باید مشکلات احتمالی را از ابتدا در نظر بگیرد و برای آنها راه حل داشته باشد. یک ناظر حرفه ای باید در مورد روانشناسی رنگ ها آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشد تا با به کار گیری رنگ های مناسب، با خواننده ارتباط موثر برقرار کند.

ناظر چاپ کتاب چه وظیفه ای به عهده دارد؟

اولین وظیفه ناظر چاپ کتاب این است که با مسائل مرتبط با چاپ کتاب مانند جنس کاغذ و مقوا، اندازه کاغذ و رنگ آن آشنایی داشته باشد، زیرا این خصوصیات در کیفیت چاپ تاثیر مستقیم دارند. اطلاع داشتن درباره نحوه فرم بندی، صفحه آرایی کتاب، رنگ های مورد استفاده، صحافی کتاب، انواع پوشش ها و همچنین نظارت بر بسته بندی کتاب ها و تحویل به مشتری از دیگر وظایفی است که ناظر چاپ بر عهده دارد. به طور کلی ناظر چاپ باید در جریان صفر تا صد روند چاپ کتاب قرار بگیرد و بر تمامی مراحل، کنترل لازم را اعمال کند. در ادامه لیستی از وظایف ناظر چاپ به صورت تیتروار آورده شده است.

  • نظارت بر صفحه آرای کتاب و حروف چینی آن
  • آشنایی با دستگاه چاپ دیجیتال و افست
  • آشنایی با انواع خدمات چاپ کتاب مانند چاپ طلا کوب، چاپ یووی، جاپ فلت بد و غیره
  • اعمال کنترل و نظارت بر لیتوگرافی
  • ارزیابی کیفیت چاپ
  • کنترل  بر عملیات مونتاژ و تهیه زینک
  • آشنایی با انواع کاغذ ها
  • نظارت بر بسته بندی محصولات چاپی و تحویل به مشتری

نکات کلیدی که باید ناظران چاپ کتاب بدانند

  • تعداد تیراژ کتاب باید قبل از تولید و چاپ آن مشخص شده باشد. زیرا در صورتی که تعداد تیراژ بالا باشد استفاده از روش دیجیتال چاپ کتاب مقرون به صرفه نیست و بهتر است از چاپ افست بهره گرفت.
  • قبل از اقدام به چاپ کتاب باید جنس کاغذ مورد استفاده معین گردد چرا که نوع و ضخامت کاغذها با هم متفاوت است و هر کدام کاربرد های خاصی دارند.
  • فایل دریافتی از طرف مولف باید دارای تاریخ و امضا باشد.
  • تمامی کارهای لیتوگرافی مانند مونتاژ و فرم بندی و همچنین تهیه فیلم و پلت باید به نحو درستی انجام گیرد.

جهت ثبت سفارش چاپ کتاب با ارزان ترین قیمت و بالاترین سطح کیفیت کلیک کنید.

نتیجه گیری
فرآیند چاپ کتاب یک مرحله حساس و مهم است که دارای پیچیدگی های زیادی می باشد. هر گونه کوتاهی در انجام مراحل چاپ می تواند باعث خسارت زیاد شود چرا که کتابی که دارای اشکالات چاپی باشد یا اصلا به فروش نمی رسد یا اینکه فروش بسیار کمی خواهد داشت و در نتیجه از اعتبار ناشر و نویسنده می کاهد از این رو نظارت یک ناظر حرفه ای بر مراحل اجرایی چاپ ضروری می باشد.