نحوه ی محاسبه ی عطف کتاب

عطف کتاب و محاسبه آن

مقدمه
در پست های قبلی در مورد عطف جلد یا واضح تر بگوییم عطف کتاب صحبت کردیم. در این مقاله تصمیم داریم نحوه ی محاسبه ی عطف کتاب را مورد بررسی قرار دهیم.

عطف کتاب چیست؟

عطف کتاب بخش مهمی از کتاب است که جلد پشت و روی کتاب را بهم متصل می کند و اطلاعات هویتی کتاب شامل نام نویسنده و عنوان کتاب بر آن حک می شود. عطف ها از آن جهت اهمیت دارند که باعث خودنمایی بیشتر کتاب ها می شوند و این امکان را فراهم می آوردند تا در زمان سرچ کردن کتاب ها در کتاب فروشی و یا کتابخانه ها سریع تر پیدا شوند. هر چقدر عطف کتاب بزرگتر باشد، محتوای درج شده بر روی آن بزرگتر و در عین حال خوانا تر خواهد بود.

فاکتور های مهم درعطف کتاب

اگر چه عوامل متعددی در ساخت عطف کتاب تاثیر گذار هستند اما دو فاکتور گرماژ کاغذ و تعداد صفحات آن از عوامل موثر تر محسوب می شوند. دقت داشته باشید که عطف کتاب برای همه انواع صحافی ها مناسب نیستند و فقط تعداد محدودی از صحافی کتاب قابلیت طراحی عطف کتاب را دارند. صحافی چسب گرم و صحافی جلد سخت متداولترین مواردی هستند که برای طراحی عطف کتاب کاربرد دارند در صحافی های دیگر مانند صحافی سیمی و یا فنری، استفاده از عطف کتاب بی معناست.

گرماژ کاغذ

همانطور که در پست های قبلی در این باره مفصل صحبت کردیم منظور از گرماژ کاغذ، وزن کاغذ است که هر چقدر بیشتر باشد به همان نسبت عطف کتاب نیز بزرگتر  در نظر گرفته می شود.

تعداد صفحات کاغذ

این فاکتور هم به نوبه خود تاثیر گذاری زیادی در ایجاد عطف کتاب دارد. در صورتی که کتاب آماده چاپ، دارای حجم بالا باشد طبیعتا عطف کتاب بزرگتر خواهد بود و  در نتیجه جلوه زیباتری به کتاب خواهد بخشید. در صورتی که تعداد صفحات داخلی کتاب کم باشد پیشنهاد می کنیم از نوشتن اطلاعات هویتی کتاب بر روی بخش عطف صرف نظر نمایید زیرا خوانایی قابل قبولی نخواهد داشت.

عوامل تاثیر گذار در محاسبه عطف کتاب

  • قطع کتاب
  • تعداد صفحات
  • جلد کتاب

معمولا چاپخانه داران به ازای هر صفحه کاغذ داخلی کتاب حدود 4 میلی متر را به عنوان عطف در نظر می گیرند. برای اینکه محاسبه عطف کتاب را بهتر انجام دهید، توصیه می کنیم از فرمول زیر استفاده نمایید.

محاسبه عطف کتاب=۲۰/ ( گرماژ کاغذ × تعداد صفحات)

برای روشن شدن موضوع به مثال زیر دقت کنید:

یک کتاب  100صفحه ای که دارای جلد شومیز است و از گرماژ کاغذ در حدود 80 گرم برخوردار می باشد، در اختیار داریم و می خواهیم هزینه آن را محاسبه کنیم. برا این کار طبق فرمول زیر عمل خواهیم نمود:

 20/(100/80)*100

نتیجه گیری
پس از پایان پذیرفتن صحافی کتاب، نویت به عطف کتاب میرسد. گرماژ و نوع آن و همچنین ضخامت جلد کتاب مهمترین عواملی هستند که در نحوه طراحی عطف کتاب موثر می باشند. به دلیل اینکه عطف ها در ایجاد ظاهر زیبا برای کتاب نقش مهمی دارند حتما از انتشاراتی های معتبر و حرفه ای بخواهید کار چاپ کتاب شما را انجام دهند. انتشارات چاپ روم با سابقه چندین ساله در حوزه چاپ کتاب، بهترین خدمات چاپ به ویژه سرویس پرینت ارزان را خدمت شما کاربران محترم ارائه می دهد. می توانید با خیال راحت چاپ کتاب خود را به کارشناسان مجرب ما در چاپ روم بسپارید و نسبت به چاپ حرفه ای تمامی بخش های کتاب از جمله عطف کتاب اطمینان خاطر داشته باشید.