معرفی انواع کاغذ برای چاپ کتاب

چند نوع کاغذ داریم؟ آشنایی با انواع کاغذ

مقدمه
کاغذ یکی از مهمترین ابزار های نوشتن به شمار می رود. با توجه به کاربرد گسترده کاغذ در موارد مختلف اعم از چاپ کتاب، کاتالوگ، بروشور و بسته بندی،  شناخت انواع مختلف آن ضرورت دارد. در این مقاله سعی نموده ایم، کاربردی ترن مورد مصرف کاغذ یعنی کاغذ مورد نیاز برای چاپ کتاب را شرح دهیم. معرفی انواع کاغذ برای چاپ کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که اگر از جنس مناسب آن استفاده نشود، کیفیت چاپ مطالب و تصاویر بر روی آن چندان قابل قبول نخواهد بود و دوام بسیار کمی خواهد داشت.

جهت ثبت سفارش چاپ کتاب با تخفیف ویژه کلیک کنید.

گرماژ کاغذ

منظور از گرماژ کاغذ، میزان وزن آن است که به نوبه خود در تعیین سطح کیفیت، استحکام و ضخامت کاغذ اهمتی زیادی دارد. به عبارت دیگر اگر گرماژ یک کاغذ را به مقدار 60 گرم در نظر بگیریم، این به معنی آن است که هر متر مربع از این نوع کاغذ از وزن تقریبی 60 گرم برخوردار است. طبیعی است که هر چقدر میزان گرماژ کاغذ بیشتر باشد، به همان نسبت  استحکام و ضخامت کاغذ نیز بالا تر خواهد بود. البته به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت بالای کاغذ می تواند قیمت نهایی خرید آن را افزایش دهد.

پوشش لمینت کاغذ چیست؟

برای اینکه کاغذ تولید شده در برابر رطوبت، گرما، سرما و یا چروکیدگی، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد، آن را لمینت می کنند. لمینت کردن کاغذ به معنی این است که یک پوشش نازک پلاستیکی بر روی یک طرف یا هر دو طرف کاغذ می کشند و مقاومت آن را در برابر عوامل محیطی افزایش می دهند.

انواع کاغذ برای چاپ کتاب

کاغذ کاهی

کاغذ های کاهی و یا بازیافتی که در صنعت تولید کاغذ به عنوان کاغذ نخودی هم شناخته می شوند یکی از پر کاربرد ترین کاغذ های مورد استفاده برای چاپ کتاب می باشند. کاغذ کاهی یا بازیافتی در مقایسه با سایر انواع کاغذ ها، رنگ متمایزی دارند. طیف رنگی قهوه ای روشن تا کرم کاغذ کاهی سبب شده است که در هنگام تابش نور بر سطح آن، انعکاس نور بسیار پایین باشد و در نتیجه به چشم آسیبی وارد نسازد.

کاغذ کاهی معمولا در دو نوع ضخیم و نازک تولید می شوند. نمونه های ضخیم کاغذ کاهی از کاغذ های بازیافتی تولید می شوند و  به همین دلیل کمترین خسارت را به محیط زیست وارد می کنند زیرا برای تولید این نوع کاغذ، نیاز به قطع درختان نیست بلکه با همان کاغذ های تولید شده قبلی، کاغذ جدید ساخته می شود.

کاغذ سفید تحریر

بیشتر کاغذ های موجود در بازار از نوع کاغذ تحریر هستند. کاغذ های سپید یا تحریر از وزن تقربی 70 یا 80 گرم برخوردار می باشند و برای تولید آنها ، درختان زیادی قطع می شوند. از نظر سایز، کاغذ های سپید با اندازه A3، A4، A5 عرضه می گردند. اگر چه کیفیت چاپ نوشته و مطالب بر روی کاغذ سپید بالاست اما به دلیل اینکه نور را  به میزان زیادی منعکس می کند، به چشم آسیب می زند.  صرف نظر از  تابش نور  و آسیب رساندن به چشم خواننده باید گفت: کاغذ های تحریر ماندگاری و دوام بالایی دارند که این مزیت برای بایگانی کردن آنها به مدت طولانی بسیار اهمیت دارد.

کاغذ گلاسه

اگر به جلد کتاب های مختلف نگاه کنید متوجه می شوید این نوع کاغذ در مقایسه با صفحات داخلی کتاب ضخامت بیشتری دارد، حتی ترکیب رنگ بر روی جلد کتاب در مقایسه با رنگ های به کار برده شده در دیگر صفحات کتاب، جلوه بصری زیباتری را تشکیل داده است. این امر تا حد زیادی به جنس کاغذ به کار برده شده مربوط می شود. به دلیل اینکه کاغذ های گلاسه بیشترین میزان انعکاس نور را دارند، به چشم آسیب وارد می سازند. این کاغذ ها برای چاپ نوشته زیاد، مناسب نیستند و فقط برای جلد کتاب که حاوی نوشته کمی می باشد، کاربرد دارد. کاغذ های گلاسه از گرماژ 110، 135،170،200،300 گرم برخوردار هستند که بسته به نیاز مخاطب مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت انواع کاغذ چاپ کتاب

به لحاظ قیمت، کاغذ های کاهی ارزان ترین قیمت را دارند در حالی که کاغذ های گلاسه گران هستند و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند. در این بین کاغذ تحریر یا سپید قیمت متناسبی دارند.

جهت استعلام هزینه چاپ کتاب می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با همکاران ما در انتشارات چاپ روم، ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری
جهت تولید انواع کاغذ برای چاپ کتاب؛ درختان زیادی قطع می شود و این یک آسیب جدی به محیط زیست وارد می سازد. ضمن اینکه پروسه تبدیل چوب درخت به کاغذ های مصرفی توسط دستگاه های مجهز انجام می گیرد که هزینه های جانبی زیادی را تحمیل می نماید. بنابراین بهتر است در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم و یا حداقل کاغذ های بایگانی شده را به هدر ندهیم تا بتوان مجدد از آنها برای تولید کاغذ بهره مند شد.