عطف کتاب یا عطف جلد چیست؟

چاپ کتاب را با حرفه ای ها تجربه کنید.

 

مقدمه
بسیاری از افراد هنگام رفتن به کتابخانه یا کتاب فروشی، متوجه چیدمان بسیار مرتب کتاب ها در قفسه می شوند. بر اساس بخش مهمی از کتاب یعنی عطف جلد  که عنوان کتاب و نویسنده اصلی بر روی آن درج گردیده و در حقیقت هویت کتاب را نمایان می سازد میتوان در زمان خیلی کوتاه کتاب مورد نظر را از بین تعداد زیادی کتاب پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم به موضوع کتاب کتاب یا عطف جلد بپردازیم. اگر می خواهید درباره عطف کتاب اطلاعات کامل و جامعی کسب کنید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

عطف کتاب چیست؟

عطف کتاب قسمتی از جلد است که قسمت پشت و روی جلد را به هم متصل می کند. در واقع عطف کتاب است که اطلاعات شناسنامه ای کتاب را نشان می دهد و در خود نمایی کتاب ها تاثیر زیادی دارد. درج اطلاعات هویتی کتاب در قسمت عطف جلد پدیده ای است که طی سال های اخیر گسترش زیادی داشته است. در حالی که در گذشته های بسیار دور عنوان و نویسنده کتاب فقط بر روی جلد حک میشد. با پیشرفت صنعت چاپ و روی کار آمدن نویسندگان متعدد و عناوین موضوعی مختلف، به مرور اهمیت عطف کتاب و درج اطلاعات بر روی آن اهمیت زیادی یافت.

چرا عطف کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است؟

هر روز شاهد  افزایش تعداد چاپ کتاب در نشریه ها و چاپخانه ها هستیم. وقتی این همه کتاب در کنار هم قرار می گیرند، باید راهکاری جهت شناسایی آنها وجود داشته باشد. فرض کنید وارد کتاب فروشی شده اید و قصد خرید کتاب خاصی را دارید، در صورتی که اطلاعات هویتی کتاب بر روی عطف جلد قید نشده باشد زمان طولانی نیاز است تا شما کتاب مد نظر را جست و جو کنید و چه بسا یافتن کتاب مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه باشد و وقت و انرژی شما را به هدر بدهد و در نهایت نیز موفق به خرید نشوید. از این رو عطف کتاب اهمیت زیادی دارد و اولین قسمت کتاب است که در معرض دید خوانندگان قرار می گیرد.

تنوع در عطف جلد

جالب است بدانید عطف جلد انواع بسیار متنوعی دارد و از عطف های بسیار نازک تا پهن و عریض را شامل می شود. اگر چه عوامل مختلفی در زیبایی و جذابیت عطف ها تاثیر دارد اما دو فاکتور تعداد صفحات کتاب و گرماژ کاغذ نقش پر رنگ تری دارند.

تعداد صفحات کتاب

ضخامت کتاب یا به عبارت ساده تر تعداد صفحات کتاب تاثیر چشمگیری در زیبایی عطف کتاب دارد. هر چقدر قطر کتاب بیشتر باشد به همان نسبت، بخش متصل کننده پشت و روی جلد کتاب یعنی عطف جلد نیز قطور تر دیده می شود و بر زیبایی کتاب می افزاید. مهمترین مزیت عطف های بزرگ کتاب در این است که نام نویسنده و عنوان کتاب با فونت بزرگتری نوشته می شود و یافتن آن راحت تر امکان پذیر است.

گرماژ کاغذ

در پست های قبلی در مورد گرماژ کاغذ صحبت کردیم و توضیح دادیم که منظور از گرماژ کاغذ، وزن آن است.  گاهی اوقات مشاهده می کنید که حجم یک کتاب 50صفحه ای از حجم کتاب 100 صفحه ای بیشتر است و عطف آن نیز بزرگتر و زیباتر دیده می شود. علت اصلی این موضوع به گرماژ یا وزن کاغذ مربوط می شود.

نکات مهم طراحی عطف کتاب

نام نویسنده و عنوان کتاب باید به شکل زیبا در قسمت عطف کتاب درج گردد تا توجه مخاطب را به خود جلب نماید.

در صوری که تعداد صفحات کتاب زیاد نیست و به طبع عطف کتاب نیز بسیار کوچک است، نیازی به نوشتن نام نویسنده و عنوان کتاب نخواهد بود.

به جهت خوانایی بیشتر بهتر است از رنگ و فونت مناسب برای نوشتن اطلاعات هویتی کتاب در بخش عطف جلد استفاده نمایید.

نوع صحافی کتاب ارتباط مستقیمی با عطف جلد دارد. در صورتی که چاپ کتاب با صحافی چسب گرم  یا صحافی جلد سخت انجام گیرد، عطف کتاب کاربرد خواهد داشت وگرنه در صحافی سیمی، مارپیچ بی معنا و مفهوم خواهد بود.

نتیجه گیری
عطف کتاب بر کیفیت، زیبایی و میزان فروش کتاب تاثیر زیادی دارد. از این رو در طراحی این بخش از کتاب باید دقت عمل زیادی اعمال گردد. حتما این جمله معروف را شنیده اید که تبلیغات فقط در زمان بسیار کمی می توانند تاثیر گذار باشند و پیام اصلی را منتقل کنند. این موضوع در مورد عطف کتاب نیز صدق می کند و خریدار با نگاهی سریع، عنوان و نام نویسنده را مشاهده می کند. انتشارات چاپ روم با تجربه چاپ صد ها عنوان کتاب از نویسندگان متعدد در زمینه طراحی عطف کتاب بسیار حرفه ای عمل می کند. با اطمینان خاطر چاپ کتاب خود را به کارشناسان مجرب ما بسپارید و مطمئن باشید تعرفه ارزان چاپ در انتشارات چاپ روم را هیچ جای دیگه ای پیدا نخواهید کرد.