طراحی و چاپ حرفه ای کتاب

با طراحی زیبا، کتاب خود را متمایز سازید

مقدمه
انجام فرآیند طراحی و چاپ حرفه ای کتاب می تواند پروسه ای زمان بر و در عین حال وقت گیر باشد. به همین دلیل توجه به نکات تاثیر گذار در بالا بردن سطح کیفیت کار، بسیار مهم و حساس است تا بتواند از تحمیل هزینه های زیاد ممانعت کند. با توجه به ضرورت آشنایی با نکات کلیدی در طراحی پیش از چاپ کتاب و توجه داشتن به روند اجرایی و مراحل قانونی چاپ کتاب  بر آن شدیم تا در این پست، به موضوع طراحی و چاپ حرفه ای کتاب بپردازیم.

خواندن این مقاله 5 دقیقه طول می کشد.

جهت استفاده از مشاوره حرفه ای و تخصصی چاپ روم در زمینه طراحی و چاپ کتاب به آدرس الکترونیکی https://chaproom.com/ مراجعه کنید.

اهمیت طراحی کتاب

علاوه بر محتوای متنی کتاب، داشتن ظاهر زیبا و جذاب در افزایش بار معنایی، جلب نظر مخاطب و همچنین توسعه کتاب خوانی اهمیت فوق العاده ای دارد. به طور کلی طراحی و صفحه آرایی کتاب به هنر به کار برده شده در چیدمان اجزا و عناصر داخلی آن گفته می شود که شامل موارد زیر است:

  • نوع و سایز فونت
  • قسمت قرار گیری سر فصل ها و تیتر ها
  • مصور سازی صفحات

چینش عناصر داخلی کتاب باید به نحوی باشد که مطالب به آسانی هر چه تمام قابل خواندن باشند و خواننده را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند.

ضرورت رنگ بندی در طراحی کتاب

رنگ بندی صفحات کتاب از موارد مهمی است که الزاما باید در فرآیند طراحی  کتاب مورد توجه قرار گیرد. کتاب ها بر اساس محتوا و مضمون، سلیقه و نظر مولف به صورت تک رنگ، دو رنگ و حتی در برخی مواقع چهار رنگ طراحی می شوند. چنانچه صفحه آرا در طراحی کتاب از دو رنگ استفاده نماید، جلوه بصری زیبایی در کتاب ایجاد خواهد شد. این امر به خصوص در کاهش هزینه چاپ نیز اثر گذار خواهد بود.

رنگ های ساختگی(ترکیبی)

رنگ های ساختگی به واسطه ترکیب رنگ ها شکل می گیرند. به طور مثال از ترکیب مشکی و نارنجی می توان برای طراحی دو رنگ استفاده کرد. این در حالی است که به جای رنگ مشکی می توان، رنگ های ساختگی قهوه ای و آبی تیره را به کار گیرید.

آیا برای طراحی حرفه ای کتاب می توان از نرم افزار ورد استفاده کرد؟

متداول ترین نرم افزاری که هم اکنون در کشور به منظور تایپ مورد استفاده قرار می گیرد، نرم افزار ورد است. این نرم افزار اگر چه برای تایپ و آماده سازی فایل اولیه کتاب بسیار پر کار برد است اما برای طراحی و صفحه آرایی حرفه ای کتاب چندان مناسب نیست زیرا قابلیت ها و محدودیت های این نرم افزار پاسخگوی نیاز خوانندگان امروزی نیست. شاید در گذشته تا حدی قابلیت استفاده در زمینه طراحی داخلی کتاب را داشت ولی اکنون نمی توان روی آن حساب کرد و باید از نرم افزار های جایگزین استفاده نمود.

 ایندیزاین / نرم افزار تخصصی و حرفه ای طراحی

adobe Indesign در زمینه صفحه آرایی و طراحی حرفه ای کتاب، قابلیت بسیار زیادی دارد و به جرات می توان گفت هیچ نرم افزار دیگری امکانات تخصصی ایندیزاین را ندارد. این نرم افزار به طور اختصاصی برای صفحه آرایی و طراحی کتاب ساخته شده است و قابلیت های زیادی را در اختیار صفحه آرا قرار می دهد.

مراحل چاپ کتاب

تالیف و نگارش اولیه

در این مرحله، نویسنده بر اساس حوزه تخصصی خود، موضوع خاصی را در نظر می گیرد و سپس اقدام به جمع آوری مطالب می کند. مولف حاصل پژوهش های خود را یا در قالب یک فایل ورد آماده می نماید و یا به صورت دستی آن را می نویسد. چنانچه فایل تهیه شده به صورت دستی نوشته شده باشد پس از عقد قرار داد با ناشر، کارشناسان بخش مربوطه اقدام به تایپ آن خواهند کرد. ویراستاری و صفحه آرایی کتاب نیز از دیگر خدماتی است که توسط انتشارات انجام می گیرد.
 

دریافت شابک

شابک، شماره بین المللی کتاب است که به طور اختصاصی برای هر کتاب به صورت مجزا صادر می شود و در نوبت های بعدی چاپ تغییر نخواهد کرد.

فیپا

سال چاپ، محل چاپ، نام نویسنده و یا نویسندگان از جمله اطلاعات هویتی کتاب است که در صفحه نخست آن به شکل فهرست بندی شده درج خواهد شد. به این فهرست نویسی صفحه اول کتاب؛ فیپا گفته می شود.

مجوز ارشاد

ناشر می بایست نسخه چاپ شده کتاب که شماره شابک و فیپا در آن درج شده است را جهت اخذ مجوز ارشاد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دهد. پس از انجام بازنگری های لازم و در صورت عدم تخلف از قوانین و ارزش های کشور ایران، مجوز مربوطه صادر خواهد شد. پس از آن، ناشر می تواند کتاب مورد نظر را در تیراژ مشخص شده به چاپ برساند.

جهت چاپ کتاب با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت  اینجا کلیک کنید.

 نتیجه گیری
جهت افزایش فروش کتاب و به دست آوردن جایگاه خاص در بین رقبای فعال در حوزه چاپ و نشر کتاب باید از همکاری ناشرین و طراحان حرفه ای استفاده کرد. به این ترتیب می توانید بر بازار فروش کتاب تسلط یافته و اثر هنری و علمی خود را در بالاترین سطح کیفیت عرضه نمایید.