صحافی ارزان

آثار خود را زیباتر چاپ کنید/صحافی کتاب

مقدمه
آخرین مرحله در فرایند چاپ کتاب مربوط به صحافی آن است. اینکه صحافی چیست و چگونه می توان از صحافی ارزان بهره برد؛ سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

صحافی کتاب چیست؟

صحافی به عملیات روی هم قرار دادن صفحات کتاب و جلد گذاری آن گفته می شود. این عملیات طی چند مرحله انجام خواهد گرفت که در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.

مراحل صحافی کتاب

مرحله اول؛ ترکیب بندی

ابتدایی ترین مرحله صحافی کتاب، ترکیب بندی آن است که خود در چهار مرحله انجام می گیرد.

 

تا کردن اوراق: صفحات داخلی کتاب دقیقا پشت سر هم قرار می گیرند و در صورتی که ورق ها دارای  ابعاد بزرگ باشند، با استفاده از دست یا ماشین، آنها را تا میزنند.

لت گذاشتن: منظور از لت گذاری این است که لا به لای صفحات یک فرم، کاغذ هایی رنگی یا حاوی تصاویر خاص قرار می دهند.

مرتب کردن: در این مرحله با استفاده از ماشین های ترتیب، فرم های یک کتاب را مرتب روی هم قرار می دهند.

دوختن: عملیات دوختن به دو صورت ته دوزی و  کناره دوزی انجام خواهد گرفت. توجه داشته باشید که روش دوختن برای همه انواع کتاب ها کاربردی نخواهد بود. به طور مثال، کتاب های ارزان قیمت به وسیله چسب صحافی می شوند و دوختن آنها مقرون به صرفه نیست.

مرحله دوم؛ شکل بندی

مانند مرحله قبل، این عملیات نیز طی چهار اقدام انجام می پذیرد.

کوبیدن: زمانی که ورقه های کتاب به هم دوخته می شوند باعث می شود که محل دوخته شده حالت برجستگی پیدا کند و وجه ناخوشایندی به کتاب بدهد. برای از بین بردن این مشکل، اقدام به کوبیدن کتاب می نمایند.

چسب زدن: یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از دوختن صفحات کتاب به همدیگر پیش بیایید این است که کوک ها شل شوند. به منظور جلوگیری از بروز همچین اتفاقی، محل دوخته شده را چسب کاری میکنند.

بریدن لبه ها: به جهت اینکه لبه های کتاب صاف و یکدست به نظر برسند پس از پایان پذیرفتن مراحل دوخت و کوبیدن کاغذ های کتاب، با استفاده از ماشین برش، آن را برش می دهند. به این ترتیب کتاب کاملا مرتب و یک دست دیده می شود.

آستر بندی: آخرین مرحله اجرایی در جریان شکل بندی صحافی کتاب مربوط به آستر بندی آن است. ابتدا قسمت عطف کتاب را به حالت محدب در می آورند و سپس یک تکه پارچه به سطح چسب کاری شده عطف کتاب چسبانیده خواهد شد. توجه داشته باشید که در انوع صحافی های دستی، شیرازه ها را به بخش عطف میدوزند. این در حالی است که در صحافی ماشینی آنها را به هم می چسبانند.

مرحله سوم: جلد بندی

مرحله جلد بندی طی سه مرحله اجرا می گردد.

ساخت جلد: با توجه به اینکه اکثر جلد گذاری های کتاب از طریق مقوا یا پارچه انجام می گیرد، ابتدا ورقه های بزرگ مقوایی را با ماشین های مخصوص برش می دهند. در ادامه به سطح پارچه ای چسب زده می شود و بر روی صفحات داخلی کتاب متصل می شود.

چاپ بر روی جلد کتاب: در این مرحله، اطلاعات هویتی کتاب مانند عنوان کتاب و نام نویسندگان بر روی جلد چاپ می شود.

جلد گذاری نهایی: با هدف محکم شدن اتصال جلد به صفحات داخلی کتاب با استفاده از دستگاه پرس، طی چند ساعت کتاب ها را در معرض پرس قرار می دهند.

انواع صحافی کتاب

  • صحافی چسب سرد
  • صحافی چسب گرم
  • صحافی گالینور
  • صحافی دوخت اتوماتیک
  • صحافی جلد سخت

سفارش صحافی ارزان

چاپخانه ها به دلیل مجهز شدن به سرویس چاپ آنلاین قادر هستند تمامی خدمات خود را با قیمت کم و تعرفه ارزان در اختیار مشتری قرار دهند. چنانچه متقاضی چاپ کتاب یا چاپ جزوه درسی خود به شکل آنلاین هستید، می توانید پس از ثبت درخواست خود، گزینه مربوط به انجام صحافی توسط انتشاراتی های آنلاین را نیز فعال نمایید. به این ترتیب لیستی نمایش داده می شود که شامل نوع صحافی و قیمت آن است. مشتری این امکان را دارد تا بر حسب میزان بودجه خود یکی از انواع صحافی ها را انتخاب نماید. در صورتی که در انتخاب نوع صحافی دچار ابهام هستید و نمی توانید تصمیم گیری کنید بهتر است از کارشناسان چاپخانه بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.