سفارش چاپ در شیت عمومی یا اختصاصی!

فرم اختصاصی یا عمومی؟

مقدمه
همانطور که در پست های قبلی در مورد روش چاپ افست توضیح دادیم، این روش چاپ عموما برای سفارش هایی مناسب است که در حجم بالا چاپ می شوند. این روش چاپ بر روی سطوح صاف مانند مقوا، پلاستیک و کاغذ انجام می گیرد و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. اگر چه در مقایسه با چاپ دیجیتال، مدت زمان بیشتری برای چاپ افست مورد نیاز است اما کیفیت بالای این روش چاپ به بازه زمانی طولانی آن می ارزد. در این مقاله قصد داریم به سفارش چاپ در شیت عمومی و یا اختصاصی که از انواع روش چاپ افست به شمار می روند، بپردازیم.

شیت اختصاصی چیست؟

شیت، به صفحاتی اطلاق می شود که به منظور چاپ فایل مورد نظر به کار می روند و تمامی محتوای فایل بر روی آنها چاپ می گردد. شیت ها دارای اندازه و ابعاد خاصی هستند. گاهی اوقات، مشتری خواستار این است که سفارش وی در  یک شیت جداگانه قرار گیرد. در این حالت می گوییم سفارش چاپ بر روی شیت اختصاصی انجام گرفته است.

ویژگی های چاپ در شیت اختصاصی

در این روش چاپ، تمام صفحه پر نمی شود ولی به هر حال این خواسته مشتری است و باید به آن عمل شود. به دلیل اینکه چاپ بر روی شیت اختصاصی انجام می گیرد باید همچنان ادامه پیدا کند تا کل فایل مورد نظر چاپ گردد. لازم به ذکر است که مشتری می بایست هزینه تمامی فایل های چاپی حتی هزینه قسمت های خالی را نیز بپردازد. اگرچه در این روش، هزینه پرداختی بالاست اما کار در زمان کمتری انجام می پذیرد.

کاربرد شیت اختصاصی

شیت اختصاصی که اصطلاحا فرم اختصاصی نیز خوانده می شود برای افرادی کاربرد دارد که نسبت به کیفیت رنگ، برش کاغذ و نوع کاغذ مصرفی بسیار محتاط عمل می کنند. معمولا چاپخانه ها به مشتری اجازه می دهند تا در تمامی مراحل چاپ بر روی شیت اختصاصی، در محل حاضر شوند و از نزدیک شاهد چگونگی روند چاپ باشند.

شیت عمومی چیست؟

در این شیوه چاپ، تمامی فایل های مورد نظر بر روی یک صفحه، چاپ می شوند. از آنجایی که تمامی فایل ها باید به طور مرتب در کنار هم قرار گیرند تا شیت پر شود، مدت زمان زیادی طول می کشد تا شیت آماده چاپ گردد. در مقایسه با سفارش شیت اختصاصی، هزینه شیت عمومی پایین تر است چرا که مشتری فقط هزینه مربوط به سفارش خود را می پردازد.

مزایای چاپ در شیت عمومی

  • مقرون به صرفه بودن
  • کاهش مصرف کاغذ، زیرا مقدار پرتی کاغذ تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • میزان استهلاک دستگاه های چاپ کمتر می شود.

وو

تفاوت چاپ در شیت عمومی و شیت اختصاصی

در شیت اختصاصی، سلیقه مشتری در نظر گرفته می شود.

همانطور که شرح داده شد، در شیت عمومی چندین کار در کنار هم قرار میگیرد و چندان توجهی به سلیقه و نظر مشتری نمی شود، زیرا هدف فقط قرار گرفتن محتوا های چاپی در یک صفحه است اما در شیت اختصاصی فضا به حد کافی باز است و بر حسب نیاز و سلیقه مشتری، فایل مورد نظر بر روی صفحه اختصاصی چاپ می گردد.

در شیت اختصاصی؛ جنس کاغذ توسط مشتری انتخاب می شود.

یکی دیگر از تفاوت های چاپ در شیت اختصاصی و عمومی مربوط به امکان انتخاب نوع کاغذ توسط مشتری است. در شیت عمومی، مشتری اجازه انتخاب جنس کاغذ را ندارد در حالی که در شیت اختصاصی به مشتری اجازه داده می شود تا بر اساس سلیقه و نیاز خود، کاغذ مناسب چاپ را انتخاب نماید.

تفاوت در کیفیت رنگ ها

چنانچه مشتری پس از گذشت مدت زمانی از اولین چاپ در شیت اختصاصی بخواهد مجدد فایل مورد نظر را چاپ کند، محدودیتی برای وی وجود نخواهد داشت و سفارش وی به وضوح و کیفیت رنگ اولیه چاپ خواهد شد اما در شیت عمومی فاصله زمانی مانع از این می شود که مشتری همان کیفیت رنگ و وضوح چاپ قبلی را مجدد چاپ نماید.

در شیوه شیت عمومی، کیفیت چاپ رنگ ها به حالت میانگین تنظیم می شود، از این رو به نسبت چاپ در شیت اختصاصی، شاهد کیفیت رنگ پایین تری هستیم.

نتیجه گیری
چنانچه از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارید و می خواهید فایل مورد نظر خود را با کیفیت بالا چاپ نمایید به شما پیشنهاد  کنیم از شیت های اختصاصی استفاده کنید زیرا کیفیت چاپ به حد کافی بالا خواهد بود. مشاوران چاپ روم آماده ارائه راهنمایی های لازم در مورد چاپ در شیت های عمومی و اختصاصی هستند. هر گونه سوالی در این باره دارید می توانید با ما در میان بگذارید.