سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب

چه کسی باید برای چاپ کتاب سرمایه گذاری کند؟

مقدمه
امروزه به دلیل افت و خیز های جریان اقتصادی و تورم شدید قیمت خرید کاغذ، ناشران به دنبال عقد قراردادهایی هستند که همزمان هم به نفع خودشان باشد و هم شرایط اقتصادی نویسندگان را لحاظ کند. از طرف دیگر نویسندگانی هستند که کتاب های زیادی تالیف کرده اند اما به دلیل ناتوانی مالی، قادر به پرداخت هزینه های چاپ کتاب نیستند و در نتیجه از این امر خود داری نموده اند. این مسائل ما را بر آن داشت تا در این مقاله، موضوع سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب را مورد نقد وبررسی قرار دهیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

جهت سفارش چاپ کتاب با تخفیف ویژه کلیک کنید.

انواع سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب

  • سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب توسط ناشر
  • سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب توسط مولف
  • سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب به صورت مشترک

سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب توسط ناشر

در این نوع سرمایه گذاری، ناشر ضمن عقد قرارداد با نویسنده متعهد می شود که تمامی هزینه های چاپ کتاب را بپردازد. از آنجایی که این امر پس از بررسی های دقیق انجام می شود، ممکن است نویسنده مدت ها در نوبت باشد تا اینکه انتشارات با سرمایه گذاری برای کتاب وی، موافقت کند. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب توسط ناشر  باعث می شود که حقوق چاپ در اختیار ناشر قرار بگیرد و مولف یا مترجم کتاب دستمزد ناچیزی دریافت کند. همچنین نویسنده در مورد چاپ بعدی کتاب هیچ اختیاری ندارد و فقط ناشر می تواند در این باره تصمیم گیری کند. نکته بعدی این است که نویسنده در مورد طراحی جلد، صفحه آرایی کتاب و یا انتخاب کاغذ چاپ نیز نمی تواند نظر بدهد و تمامی این آیتم ها توسط ناشر انتخاب می گردد.

ناشر با چه شرایطی متعهد به پرداخت هزینه های چاپ کتاب می شود؟

برای اینکه نویسنده و مترجم موفق شود یک انتشارات خوب برای چاپ کتاب خود پیدا کند که هزینه چاپ کتاب را نیز بر عهده بگیرد باید کتابی را تالیف کند که ارزش چاپ داشته باشد. این در حالی است که  ناشر نیز باید نسبت به میزان فروش آن کتاب اطمینان خاطر کسب نماید. معمولا نویسندگان پیشکسوت که سابقه درخشانی در چاپ کتاب دارند در مقایسه با نویسندگان نوپا که اولین تجربه نویسندگی خود را ارائه می کنند، شانس بیشتری دارند تا یک انتشارات معتبر را پیدا نمایند که هزینه چاپ کتاب را تقبل کند.

سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب توسط مولف

متداول ترین روش سرمایه گذاری برای چاپ کتاب در ایران از نوع سرمایه گذاری توسط مولف است. نویسنده تمامی هزینه های چاپ کتاب را مستقیما بر عهده می گیرد و به این ترتیب سود حاصل از فروش کتاب را متعلق به خود می کند. معمولا نویسندگانی که اقدام به سرمایه گذاری مستقیم برای چاپ کتاب می کنند یا افرادی هستند که می خواهند با چاپ کتاب مورد نظر، رزومه علمی خود را تقویت کنند یا افرادی که بنا بر علاقه شخصی به حوزه فرهنگی، اقدام به نوشتن کتاب می کنند و یا اینکه با هدف کسب درآمد، کتاب تالیف می کنند.

سرمایه گذاری برای چاپ کتاب توسط نویسنده چه امتیازی دارد؟

  1. نویسنده این اختیار را دارد تا نوبت های بعدی چاپ را براساس زمان بندی خود تعیین کند.
  2. مولف این اجازه را دارد تا در مورد طراحی جلد، صفحه آرایی و انتخاب جنس کاغذ اعمال نظر نماید.

معایب سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب توسط مولف

  1. به جهت اینکه، اغلب نویسندگان نسبت به پروسه چاپ کتاب و دریافت مجوز های لازم آگاهی ندارند، انجام این مراحل وقت زیادی می برد.
  2. از آنجایی که نویسنده متعهد شده است هزینه چاپ کتاب را بپردازد این احتمال وجود دارد که ناشر چندان توجهی به کیفیت چاپ نداشته باشد.
  3. در این نوع سرمایه گذاری تا زمانی که کتاب چاپ شده به طور کامل به فروش نرسد امکان تغییر و یا ویرایش کتاب وجود نخواهد داشت.

سرمایه گذاری در چاپ و نشر کتب به صورت مشترک

مولف و ناشر به طور مشترک عهده دار پرداخت هزینه های چاپ کتاب می شوند و به این ترتیب سود حاصل از فروش کتاب به طور مشترک بین آنها تقسیم می شود. تمامی تصمیم گیری ها در راستای طراحی جلد کتاب، صفحه آرایی و غیره به طور مشترک گرفته می شود.

مشاوران ما در انتشارات آنلاین چاپ روم آماده ارائه راهنمایی های لازم به شما همراهان همیشگی هستند.

نتیجه گیری
در راستای سرمایه گذاری برای چاپ کتاب به همان اندازه که اعتبار و محبوبیت نویسنده در بین خوانندگان اهمیت دارد، انتشارات نیز باید معتبر باشد تا میزان فروش کتاب به واسطه اعتبار نویسنده و ناشر بالا رود.