سایز انواع کاغذ برای پرینت

تنوع در ابعاد کاغذ

مقدمه
کاغذ عنصر جدایی ناپذیر زندگی همه جوامع انسانی است. اگر چه امروزه پیشرفت فناوری سبب گردیده  است تا بیشتر مکالمات اداری، اسناد مربوط به کسب و کار های تجاری و غیره در بستر اینترنت انجام گیرد اما با این حال هنوز هم استفاده از کاغذ فیزیکی جایگاه ارزشمندی در زندگی روزمره افراد دارد. با وجود اینکه کاغذ یک ابزار شناخته شده و متداول است اما کمتر کسی نسبت به سایز های متنوع کاغذ و کاربرد آنها اطلاع دارد. به همین دلیل ممکن است به جهت عدم آگاهی از این موضوع، در زمان چاپ و پرینت کتاب های الکترونیکی خود از کاغذ هایی با ابعاد نامناسب استفاده نمایند و در نتیجه متحمل پرداخت هزینه های گزاف شوند و از چاپ انجام گرفته هم رضایت خاطر نداشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی سایز انواع کاغذ برای پرینت بپردازیم و نکات مهمی را در این باره بازگو نماییم. با ما همراه باشید.

کاغذ ها در چه ابعادی تولید می شوند؟

ابعاد کاغذ های مصرفی غالبا در سه سایز ، سایز  B و سایز C تولید و عرضه می شوند. کاغذ های سری B کمی بزرگتر از کاغذ های سایز A در نظر گرفته می شوند و جهت ارائه مجموعه گسترده ای از اندازه ها کربرد دارند.

اندازه گیری کاغذ ها

 سیستم اندازه گیری بین المللی کاغذ بدین شکل است که یک ورق چهار گوش با مساحت یک متر مربع را معیار قار می دهند. این کاغذ دارای ابعاد841*1189 میلی متر می باشد که به نام کاغذ A0 نیز معرفی می شود. بین طول و عرض هر کدام از این ابعاد و اندازه ها، قانون مشخصی برقرار است. به طور مثال؛ اگر ضلع بزرگتر را به دو نیم تقسیم کنند کاغذی با ابعاد کوچکتر ساخته می شود. فرض کنید کاغذ  A1به دو قسمت مساوی تقسیم گردد، در این صورت کاغذ A2 به دست می اید که جهت چاپ و پرینت در دستگاه های چاپ کوچک مورد استقاده قرار می گیرد. تمامی کسانی که به نوعی در زمینه چاپ و پرینت فعالیت دارند می توانند با استفاده از همین فرمول ساده براحتی کاغذ متناسب چاپ و پرینت را اندازه گیری کرده و جهت چاپ در  پرینتر جاسازی نمایند .

مضرب ها و تقسیمات کاغذ

همانطور که گفتیم کاغذ ها در سه سری سایز ، سایز  B و سایز C تولید می شوند. اندازه پایه هر کدام از این کاغذ ها 0 در نظر گرفته شده است یعنی  B0 ، AO و CO. حال اگر این اعداد با عدد دیگری همراه شوند مثلا A02 به منزله این است که ضلع کوچک AO دو برابر شده است. این در حالی است که اگر عددی مستقیما پس از کاغذ های سایز ، سایز  B و سایز Cقرار گیرد نشان دهنده این نکته خواهد بود که مساحت این کاغذ ها نصف شده است. برای روشن تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید. فرض کنید عددد1 بلافاصله بعد از کاغذ سایز A به کار رفته باشد، یعنی A1. این عدد نشان می دهد که مساحت کاغذ AO با تقسیم کردن ضلع بزرگتر به دو قسمت مساوی سبب ایجاد کاغذ A1 شده است. به همین ترتیب کاغذ A2 از تقسیم ضلع بزرگتر کاغذ  A1به دست آمده است و کاغذ A3 از تقسیم کاغذ  A2تولید شده است. در این بین کاغذ A4 که بیشترین استفاده را در صنعت پرینت دارد جایگزنی برای قطع ربعی اروپایی به شمار می رود که دارای ابعاد تقریبی ۱۷×۱۳٫۵ اینچ می باشد.

انواع ابعاد کاغذ در انتشارات چاپ روم

چنانچه قصد دارید سفارش پرینت خود را در کاغذ هایی با ابعاد مشخص چاپ کنید می توانید اندازه مورد نظر خود را در فرم مربوطه جهت ثبت سفارش آنلاین درج نمایید. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را جهت پرینت رنگی و یا  پرینت ارزان بر روی کاغذ با  ابعاد مشخص به طور رایگان دریافت کنید.

قیمت پرینت سیاه سفید
قیمت پرینت رنگی 
 

نتیجه گیری
چاپخانه ها به منظور سفارش خرید کاغذ برای چاپ و پرینت ابتدا باید اندازه سینی دستگاه های پرینتر خود را مشخص کنند و متناسب با آنها اقدام به خرید کاغذ نمایند. هنگام ثبت سفارش خرید کاغذ حتما عدد مربوط به پهنای کاغذ را در ابتدا و عدد عرض کاغذ را در قسمت دوم بنویسید. این در حالی است که ابعاد کاغذ چاپ شده به گونه دیگری نوشته می شود یعنی ضلع عمودی در ابتدا نوشته می شود و ضلع افقی بعد از آن آورده می شود.