روش درست کتاب خواندن

یاد گرفتن را یاد بگیرید

 

مقدمه
چاپ کتاب با هدف افزایش سطح سواد عمومی و ارتقای دانش جامعه انجام می گیرد. نویسندگان در جهت تالیف و نگارش کتاب وقت و انرژی زیادی صرف می کنند؛ این در حالی است که هزینه های چاپ کتاب نیز سرسام آور است. با وجود این همه سختی در فرآیند چاپ کتاب متاسفانه شاهد سرانه پایین میزان مطالعه در ایران هستیم. یکی از عوامل اصلی پایین بودن سطح مطالعه و کتابخوانی به چگونگی روش مطالعه و خواندن کتاب ها مربوط می شود. برخی از افراد به دلیل استفاده از روش های نامناسب کتاب خوانی و عادت های غلط، خیلی زود خسته می شوند و نسبت به ادامه مطالعه دلسرد می گردند. در این مقاله قصد داریم به روش درست کتاب خواندن اشاره کنیم. با ما همراه باشید تا از راز و رمز های کتابخوانی مطلع گردید.

شناخت عوامل مزاحم

کند خوانی

برخی افراد بسیار کند خوان هستند و مدت زمان طولانی طول می کشد تا چند صفحه را تمام کنند. این سرعت پایین در زمان مطالعه کتاب، باعث بی انگیزگی آنها می شود و اجازه نمی دهد کتاب را به پایان برسانند.

عدم تمرکز

عوامل متعددی همچون صدای تلویزیون، گوشی موبایل و غیره باعث می شود تا افراد نتوانند در حین مطالعه تمرکز کافی داشته باشند و حواسشان پرت شود.

عدم جذابیت محتوای کتاب

علاوه بر عوامل فوق، در برخی اوقات واقعا محتوای کتاب ها خسته کننده است و هیچ هیجان و جذابیتی در آنها وجود ندارد به همین خاطر حوصله سر بر هستند.

راه حل های مقابله با عوامل مزاحم( شیوه صحیح کتابخوانی)

حال با شناسایی این عوامل منحرف کننده می توانیم کیفیت کتابخوانی خود را ارتقا دهید ؛ کافی است به توصیه های زیر عمل نمایید.

جهت سفارش پرینت ارزان و محاسبه پرینت ارزان کتاب الکترونیکی کلیک کنید!

تند خوانی همیشه مفید نیست

جالب است بدانید که تند خوانی همیشه یک مزیت محسوب نمی شود. گاهی افراد اقدام به خواندن سریع کتاب می کنند اما در نهایت چیزی از مطالب آن نمی فهمند و مجبور می شوند برگردند و چندین بار آن کتاب را بخوانند. این در حالی است که شما از این مزیت برخوردارید که با یک بار خواندن کتاب به دقت و با حوصله زیاد مطالب ان را کاملا دریابید و مستفیذ شوید.

در یک مکان ساکت و آرام مطالعه کنید

کتابخوانی در یک فضای آرام در افزایش سطح تمرکز شما بسیار تاثیر گذار است. پیشننهاد می کنیم حین مطالعه صدای گوشی خود را سایلنت کنید و یا آن را در فاصله دور تر از خود قرار دهید تا حواس شما پرت آن نگردد.

لازم نیست در یک نوبت کتاب را تا انتها بخوانید

اگر مجبور به مطالعه یک کتاب هستید ولی از خواندن آن لذت نمی برید و مطالب آن برایتان سخت و غیر قابل فهم است، بهتر است حین مطالعه وقفه هایی داشته باشید و در صورتی که زمان کافی برای به اتمام رساندن کتابخوانی دارید می توانید پس از خواندن چند صفحه از آن، بقیه مطالب را به چند ساعت بعد موکول کنید. به این شکل ذهن شما خسته نمی شود و مقاومت نخواهد کرد. این راه حل به ویژه برای دانش آموزانی کاربردی است که از خواندن کتاب های درسی خود لذت کافی نمیبرند و موضوعات برایشان سنگین است.

این تکنیک ها را جدی بگیرید

خط کشیدن

وقتی هنگام مطالعه، مداد یا خودکاری به همراه داشته باشید و زیر نکات مهم خط بکشید میزان توجه و تمرکز شما تا حد زیادی افزایش می یابد. همچنین این امتیاز را به دست می آورید که در دور دوم مطالعه همان کتاب فقط به قسمت های اصلی بپردازید و وقت خود را صرف مطالب غیر مهم ننمایید.

خلاصه نویسی

پس از خواندن هر پاراگراف یا مطالب یک صفحه، تمامی دریافت های ذهنی خود را از متن همان قسمت روی یک برگه جداگانه بنویسید. به این ترتیب این مطالب در ذهن شما تثبیت می شود.

کلمات کلیدی

چنانچه برای خود کلمات کلیدی در نظر بگیرید پس از مطالعه  هر فصل کتاب می توانید از خود یک تست بگیرید. به این معنی که با نگاه کردن به آن کلمه کلیدی، مفهوم پنهان شده در آن را بازنمایی کنید.

میوه بخورید

به جهت اینکه مغز در زمان مطالعه کتاب خسته می شود و انرژی خود را از دست می دهد می توانید حین مطالعه میوه بخورید تا خستگی ذهنی و جسمی شما از بین برود و انرژی از دست رفته خود را جبران نمایید.

نتیجه گیری
کتابخوانی می تواند یک انقلاب فکری و شخصیتی در شما ایجاد کند به شرط اینکه با بکار گیری روش درست مطالعه میزان فهم خود را بالا ببرید. با رعایت موارد فوق کم کم به مرحله ای می رسید که کتابخوانی عادت روتین زندگی شما می شود و اصلا دوست ندارید دست از آن بردارید.