تند خوانی، هرآنچه باید بدانید تمامی تکنیک ها و روش های تندخوانی

افزایش سطح یادگیری در زمان کم

مقدمه
تجربه تند خوانی واقعا لذت بخش است. فکر کنید در کوتاه ترین زمان بتوانیم مطالب را بخوانیم و به حافظه بسپاریم. قطعا هیجان انگیز خواهد بود و سطح آگاهی ما به سرعت بالا خواهد رفت. در این پست قصد داریم تکنیک ها و روش هایی تند خوانی را مورد بررسی قرار دهیم و ترفند های جالب جهت سریع خواندن مطالب را خدمت تان بازگو کنیم. با ما همراه باشید.


تند خوانی برای همه موضوعات مفید نیست

بسته به چاپ کتاب  و اینکه چه محتوایی را در بر می گیرد باید گفت همیشه و همه جا تند خوانی جواب نمی دهد و مفید نخواهد بود. به طور مثال کتاب هایی که در زمینه ریاضیات یا فیزیک چاپ می شوند و بیشتر حالت مفهومی دارند به روش تند خوانی چندان کارایی نخواهند داشت. البته قسمت های توصیفی این کتاب را می توان سریع تر خواند و به مسائل اصلی پرداخت.

تکنیک های طلایی تند خوانی

از خودکار یا مداد کمک بگیرید

وقتی همزمان با خواندن متن کتاب،  انگشت خود ، مداد یا خودکار را در زیر سطر های کتاب حرکت می دهید، تمرکز شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت و در گیر افکار مزاحم نخواهید شد. البته دقت داشته باشید که سرعت حرکت دست خود را مطابق با سرعت خواندن ذهنی متن تنظیم کنید.

عوامل حواس پرتی خود را کنترل کنید

عوامل متعددی در زمان مطالعه کتاب ممکن است دخیل باشند تا حواس شما پرت شود و در گیر موضوع دیگری شوید. در این بین کنترل برخی موارد همچون؛ صدای زنگ موبایل، ایمیل و ....به دست خود شماست. توصیه می کنیم در وقت مطالعه، صدای گوشی خود را سایلنت کنید.

از موسیقی کمک بگیرید

اگر متن مورد نظر شما چندان پیچیده نیست می توانید به همراه خواندن کتاب، موسیقی ملایمی گوش دهید. از این طریق میزان انرژی شما افزایش می یابد و قادر خواهید بود کتاب خود را با سرعت بیشتری بخوانید.

به خودت استراحت بدهید

در فاصله های زمانی نسبتا کوتاه، کمی استراحت به خودتان بدهید. چون مغز شما به دلیل دریافت اطلاعات جدید ممکن است خسته شود، در نتیجه سرعت مطالعه شما کاهش می یابد. حال اگر استراحت کوتاهی داشته باشید مغز شما آرام خواهد شد.

مطالعه مندرجات در بخش فهرست بندی

یکی از روش های عالی و پر بازده در تند خوانی این است که در اقدام اول به قسمت فهرست بندی کتاب مورد نظر نگاهی بیاندازید و نسبت به محتوای کلی کتاب، آگاهی کسب نمایید. در این مرحله بهتر است قسمت هایی را که به زعم شما مهم است را یادداشت نموده و ابتدا به سراغ آنها بروید. به این ترتیب وقت شما صرف مطالب غیر مفید نخواهد شد.

دریافت مفهوم کلی

چنانچه قصد شما فقط مطالعه کلی کتاب یا جزوه پرینت گرفته شده است، تند خوانی مفید خواهد بود زیرا شما فقط می خواهید مفهوم کلی کتاب یا جزوه آموزشی خود را متوجه بشوید و نیازی ندارید که در موضوعات هر فصل ریز گردید.

مشخص کردن عنوان های اصلی و فرعی

از دیگر راهکار های تند خوانی این است عنوان های اصلی و فرعی را مشخص کرده و جملات ابتدایی و انتهایی پارگراف ها را مورد مطالعه قرار دهید. اگر نکته مهمی در این قسمت ها آورده شده است برگردید و تمام متن را بخوانید. در غیر این صورت به احتمال خیلی زیاد، این بخش حاوی مطلب مهمی نخواهد بود.

تست کردن تند خوانی

ابتدا چند صفحه از کتاب یا فایل پی دی اف مورد نظر را  سریع بخوانید و تست کنید که تند خوانی کاربردی برای شما داشته است یا خیر. چنانچه اطلاعاتی کسب کرده باشید، این تکنیک برای شما کاربرد خواهد داشت اما اگر احساس می کنید چیزی از مطالب خوانده شده به یاد نمی آورید پس بهتر است برگردید و این بار با سرعت کمتری مطالب را بخوانید. توجه داشته باشید که مطالعه فایل های پی دی اف در طولانی مدت به چشم های شما آسیب وارد می کند. بهتر است محتوای الکترونیکی خود را به یک انتشارات معتبر بسپارید و از خدمات پرینت ارزان استفاده نمایید. چاپ روم با سالها سابقه درخشان در زمینه چاپ و نشر، همراه شماست تا با استفاده از کادری مجرب و حرفای ، سفارش پرینت صفحات رنگی و یا سیاه و سفید شما را انجام دهد.

نتیجه گیری
تند خوانی در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات ما بسیار کاربردی خواهد بود به شرط اینکه واقعا چیزی از مطلب خوانده شده دریافت کرده باشیم. توصیه می کنیم در ابتدای کار، میزان اهمیت فهم کتاب را برای خود مشخص کنید. اگر دریافت نکات بسیار ریز و دقیق متن حائز اهمیت است پس از هر بار  سریع خواندن چند صفحه، برگردید و نکات اصلی مطالب را مرور کنید.