تایپوگرافی

نکات موثر تایپوگرافی برای تقویت طراحی چاپ شما!

به هر کجا که نگاه می کنیم محتواها ردپایی از  تایپوگرافی وجود دارد. در کتاب ‌هایی که می‌خوانیم، در وب ‌سایت ‌هایی که بازدید می‌کنیم، حتی در زندگی روزمره روی تابلوهای خیابان، برچسب‌ ها و بسته‌ بندی های محصولات. اما دقیقا تایپوگرافی چیست؟ در این مقاله می خواهیم نکات  موثر تایپوگرافی  برای تقویت طراحی و چاپ کتاب و سایر محتواها را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

محتوایی که خواهید خواند:

تایپوگرافی چیست؟

انواع رایج فونت ها

نمایش فونت ها

فونت هایی که باید اجتناب کنید

ترکیب فونت ها

سایر اصطلاحات مهم

ردیابی

کرنینگ

سایر موضوعات مرتبط با  طراحی گرافیک

نتیجه گیری

تایپوگرافی چیست؟

 به زبان ساده، تایپوگرافی سبک یا ظاهر متن است. همچنین می‌تواند به هنر کار با متن اشاره داشته باشد  کاری که احتمالاً اگر اسناد یا پروژه‌ های دیگری را برای کار، مدرسه یا خودتان ایجاد می‌کنید همیشه انجام دهید.

پرینت سیاه و سفید

انواع رایج فونت ها

تایپوگرافی می تواند موضوعی ترسناک باشد، اما لزومی ندارد که دچار تشویش شوید. برای ایجاد تفاوت بزرگ در کارهایی که هر روز انجام می دهید، فقط باید کمی اطلاعات خود را تقویت کرده و نکات جدیدی یاد بگیرید.

 

فونت های سریف

فونت‌ های سریف دارای خط‌ های کوچکی به نام سریف هستند که به قسمت اصلی حرف متصل می‌شوند. به دلیل ظاهر کلاسیک خود، آنها انتخاب خوبی برای پروژه های سنتی تر هستند. آنها همچنین در نشریات چاپی مانند مجلات و روزنامه ها رایج هستند.

فونت های بدون سری

فونت ‌های Sans Serif آن سکته‌ی اضافی را ندارند،  از این رو نام آن بدون سریف فرانسوی است. این سبک تمیزتر و مدرن تر از فونت های سریف در نظر گرفته می شود. همچنین، خواندن آن بر روی صفحه نمایش کامپیوتر، از جمله گوشی های هوشمند و تبلت ها، آسان تر است.

نمایش فونت ها

فونت‌ های نمایشگر در سبک ‌های مختلفی مانند اسکریپت، حروف سیاه، تمام حروف، و کاملاً فانتزی هستند. به دلیل ماهیت تزئینی، فونت های نمایشگر برای مقادیر کم متن، مانند عناوین و سر صفحه ها و طرح های گرافیکی تر، بهترین هستند.

انتخاب فونت

به نوعی، فونت ها زبان خاص خود را دارند. همه آنها فراتر از کلمات موجود در صفحه چیزی برای گفتن دارند. آنها می توانند به صورت معمولی یا خنثی، عجیب و غریب یا گرافیکی ظاهر شوند. به همین دلیل مهم است که در مورد پیام خود فکر کنید، سپس فونت مناسب را انتخاب کنید.

فونت هایی که باید اجتناب کنید

برخی از فونت ‌ها دارای چمدان اضافی هستند، از جمله Comic Sans، Curlz و Papyrus. هیچ مشکل خاصی با این فونت ها وجود ندارد. آنها فقط به دلیل قدیمی بودن و استفاده بیش از حد شهرت خاصی دارند.

ترکیب فونت ها

وقتی تصمیم می گیرید از کدام فونت استفاده کنید، با طیف گسترده ای از آنها رو به رو خواهید شد. بهتر است خود را به یک یا دو فونت در هر پروژه محدود کنید. اگر به کنتراست بیشتری نیاز دارید، سعی کنید یکی از فونت های خود را در اندازه، وزن یا سبک متفاوت تکرار کنید. این ترفند عملاً برای ایجاد ترکیب ‌های جالبی که کار می‌کنند، بی ‌خطر است.

احتمالاً شنیده اید که مخالفان جذب می شوند. همین امر در مورد فونت ها نیز صادق است. از ترکیب سبک ‌های فونت متفاوت اما مکمل، مانند sans serif با سریف، کوتاه با بلند یا تزئینی با ساده نترسید. این می تواند در ابتدا چالش برانگیز باشد، اما ناامید نشوید. برای الهام گرفتن به طرح های دیگر نگاه کنید، و به زودی آن را به دست خواهید آورد.

سایر اصطلاحات مهم

شاید اصطلاحاتی مانند کرنینگ، رهبری، ردیابی و سلسله مراتب را شنیده باشید. برای کسانی که تجربه بیشتری دارند، این مفاهیم برای ایجاد طرح هایی با ظاهر حرفه ای ضروری است. به عنوان یک مبتدی، لازم نیست همه چیز را در مورد این اصطلاحات بدانید فقط به اندازه ای است که کار خود را مطلع کنید و به شما کمک کند با اطمینان بیشتری در مورد طراحی صحبت کنید.

سلسله مراتب

سلسله مراتب برای هدایت چشم خواننده به هر چیزی که مهمتر است استفاده می شود. به عبارت دیگر، با استفاده از سطوح مختلف تاکید، به آنها نشان می دهد که از کجا شروع کنند و به کجا بروند.

ایجاد سلسله مراتب ساده است

 فقط تصمیم بگیرید که ابتدا می خواهید خواننده به کدام عناصر توجه کند، سپس آنها را برجسته کنید. اقلام سطح بالا معمولا بزرگتر، جسورتر یا به نوعی متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که آن را ساده نگه دارید و فقط به چند سبک مکمل پایبند باشید.

منتهی شدن

لیدینگ (قافیه با عروسی) فضای بین خطوط متن است که به عنوان فاصله بین خطوط نیز شناخته می شود. اگر مطمئن نیستید از چه مقدار فاصله بین خطوط استفاده کنید، نگران نباشید پیش فرض معمولاً خوب است. هدف این است که خواندن متن خود را تا حد امکان راحت کنید. فاصله زیاد یا خیلی کم، می تواند چیزها را برای خواننده ناخوشایند کند.

ردیابی

ردیابی فضای کلی بین کاراکتر ها است که گاهی اوقات فاصله کاراکتر ها نامیده می شود. اکثر برنامه ‌ها به شما امکان می‌دهند بسته به نیازتان این را فشرده یا گسترش دهید. در برخی از طرح ها، ممکن است ردیابی خود را برای ایجاد یک جلوه هنری خاص تنظیم کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند فونت‌ هایی را که در ابتدا با فاصله ضعیفی قرار دارند، اصلاح کنید.

کرنینگ

Kerning فضای بین شخصیت های خاص است. بر خلاف ردیابی، در طول کلمه متفاوت است زیرا هر حرف به طور متفاوتی با هم هماهنگ می شود.

برخی از فونت‌ ها دارای چیزی هستند که ما آن را بد هسته می‌نامیم و باعث می‌شود حروف خاصی با فاصله نامناسب به نظر برسند. اگر فونتی که استفاده می‌کنید دارای هسته بد است، بهتر است ضرر های خود را کاهش دهید و چیز دیگری را انتخاب کنید.

سایر موضوعات مرتبط با  طراحی گرافیک

  • رنگ
  • چیدمان و ترکیب بندی
  • تصاویر
  • مبانی طراحی
  • برند و هویت

نتیجه گیری

متن خوب می‌تواند به معنای تفاوت بین چیزی معمولی و چیز خارق‌العاده باشد، حتی اگر تازه طراحی را شروع کرده‌اید. تنها چیزی که لازم است علاقه به تایپوگرافی است و شما بیشتر متوجه می شوید، بیشتر می بینید و می توانید کارهای بیشتری را در کار خود انجام دهید.