تاثیر افزایش قیمت دلار بر صنعت چاپ

نوسانات قیمت دلار، صنعت چاپ را فلج کرد!!!

مقدمه
نوسانات قیمت ارز بر روی تمامی کسب و کار های تجاری تاثیرات چشمگیری دارد. برخی از صنایع به دلیل افزایش قیمت ارز به شدت ضرر و زیان های مالی را متحمل شده اند و به سرعت رو به افول گذاشته اند. از جمله فعالیت های تجاری که تحت تاثیر نوسانات ارز با کاهش سود و افزایش هزینه های تولید رو به رو شده است، صنعت چاپ می باشد. در این مقاله قصد داریم تاثیرات نوسانات قیمت ارز را بر صنعت چاپ و نشر مورد بررسی قرار دهیم.

مشکلات صنعت چاپ در نتیجه نوسانات ارز

افزایش قیمت مواد اولیه

معمولا بیشتر مواد اولیه مورد نیاز برای چاپ کتاب و یا محصولاتی چاپی در صنعت چاپ ایران به صورت کالا های وارداتی تامین می گردد. از این رو تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار به شدت با افزایش قیمت این کالاها رو به رو خواهیم شد. جالب است بدانید که با کاهش نرخ دلار باز هم قیمت مواد اولیه به همان قیمت اولیه باقی می ماند و به اصطلاح بازاری ها چسبندگی همچنان بالا خواهد ماند. وخامت اوضاع زمانی تشدید می یابد که به دلیل ثابت نبودن قیمت مواد اولیه نمیتوان قیمت ثابتی را به مشتری عرضه داشت و تعرفه ثابتی را در نظر گرفت. قیمت ها روز به روز افزایش پیدا میکنند و  صنعت چاپ در مرز ورشکستگی قرار می گیرد. فعالیت چاپخانه ها تحت تاثیر بالا رفتن قیمت کاغذ رو به افول گذاشته است.

هزینه های استهلاکی ماشین آلات چاپ

افزایش قیمت مواد اولیه فقط یک بخش قضیه است بخش دیگر ماجرا مربوط به هزینه های استهلاکی ماشین آلات چاپ است. چاپخانه ها امروزه از دستگاه های پیشرفته و مدرن برای چاپ و نشر کتاب یا پرینت عکس و ابزار های تبلیغاتی استفاده می کنند  و به همین دلیل در صورت خرابی دستگاه های چاپ، هزینه تعویض و تعمیر دستگاه ها بسیار بالا خواهد بود. برد دستگاه های چاپ معمولا از خارج کشور وارد می شود و نیاز به هزینه های زیادی جهت تعمیر و تعویض آنها می شود و در صورت بروز خرابی این قطعه، تعداد کمی از چاپخانه ها قدرت خرید این قطعه را ندارند.

تورم قیمت دستگاه های چاپ

قیمت دستگاه های چاپ بسیار بالا است و از آنجایی که بیشتر دستگاه های چاپ از خارج از کشور وارد می شوند بهتر است این دستگاه های چاپ در داخل کشور تولید شوند. مسئله مهم فقدان تخصص لازم برای ساخت دستگاه های چاپ و همچنین پرداخت هزینه های گزاف برای تولید است. به همین دلیل بلاجبار  این دستگاه ها با قیمت های سرسام آور از خارج از کشور وارد می شوند. در صورتی که چاپ کتاب و سایر محصولاتی چاپی در ایران با استفاده از دستگاه های چاپ قدیمی هم انجام گیرد باز هم برای تولید همین دستگاه ها حدود 80درصد قطعات آنها از خارج از کشور وارد می شود.

افزایش قیمت جوهر و مواد رنگی

پرینت رنگی نیز موضوع مهم دیگری است که تا حد زیادی تحت تاثیر نوسانات دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است. خرید جوهر رنگی نیاز به پرداخت هزینه زیادی دارد؛ در نتیجه چاپخانه ها هم مجبور می شوند تعرفه بیشتری برای پرینت رنگی در نظر بگیرند. از این رو میزان تقاضا از طرف مشتری کاهش می یابد و رونق کسب و کار های چاپی رو به ورشکستگی می گذارد.

افزایش هزینه های گمرگی

چاپخانه داران هر روزه با قوانین و بخش نامه های جدیدی در راستای فعالیت خود رو به رو هستند. ثابت نبودن قوانین  و تعرفه های چاپ، گاهی ناشران را به سمت وارد کردن کالا های وارداتی از طریق را های غیر قانونی وا می دارد. به دلیل اینکه ناشران می خواهند کالا های خود را هر چه زود تر از گمرگ ترخیص کنند مجبور می شوند هزینه های زیادی را متحمل شوند و در نتیجه قیمت تمام شده خرید مواد اولیه صنعت چاپ چندین برابر محاسبه خواهد شد.

نتیجه گیری
از آنجایی که اتحادیه چاپخانه داران ، شرایط ثابتی ندارد و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست بیشتر مشکلات فوق و تاثیر پذیری از افزایش نرخ دلار را می توان به همین موضوع مرتبط دانست. جهت کاهش پیامد های منفی نوسانات ارز بهتر است دولت، میزان مشخصی ارز به واردات مواد اولیه صنعت چاپ اختصاص دهد تا از بروز  نابسامانی در این حوزه بکاهد. دولت باید با نگاهی استراتژیک به صنعت چاپ و نشر کشور بنگرد و سیاست گذاری های لازم را در این حوزه اجرا نماید.