انواع پوشش برای چاپ کتاب

دانستنی های جالب درباره پوشش کتاب

مقدمه
با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن چاپ و نشر کتاب، شاهد شکل گیری چاپگر هایی هستیم که علاوه بر چاپ رنگی کتاب می توانند پوشش هایی نیز بر روی صفحات  داخلی کتاب بکشند. در این پست قصد داریم به موضوع انواع پوشش برای چاپ کتاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

صفر تا صد چاپ کتاب خود را به ما بسپارید.

پوشش کتاب( لمینت) چیست؟

پوشش کتاب به مجموعه عملیاتی گفته می شود که پس از چاپ کتاب بر روی صفحات آن انجام می گیرد. این اقدامات عموما به منظور افزایش سطح کیفیت محصول اعمال می گردد. این پوشش فیزیکی تا حد زیادی کاغذ را در برابر عوامل مخرب محیطی مانند ساییدگی، پوسیدگی، پارگی حفظ می کند. علاوه بر آن، لمینت کاغذ در ایجاد جلوه بصری زیبا تاثیر چشمگیری دارد.

استفاده از پوشش در چاپ کتاب چه مزیتی دارد؟

  • سبب دوام رنگ و متن کتاب می شود.
  • سطح کاغذ را جلا می دهد و به زیبایی آن می افزاید.
  • ماندگاری کاغذ را بالا می برد.

انواع پوشش برای چاپ کتاب

در اکثر محصولات چاپی از جمله کتاب و به ویژه کاغذ هایی که از جنس گلاسه و مقوا هستند از یک محافظ استفاده می شود که در ایجاد براقیت و درخشندگی محصول چاپ شده تاثیر زیادی دارد. پوشش های سلفون، یووی و ورنی مهمترین این موارد هستند.

پوشش سلفون

در مراحل پایانی چاپ کتاب، وقتی تمامی اقدامات طراحی و ویراستاری کتاب انجام گرفت، جهت استحکام و مقاومت بیشتر کاغذ، با استفاده از  یک پوشش نازک سلفونی که به صورت رول مانند در دستگاه چاپ جای گذاری شده است، لایه نازکی بر روی کاغذ می کشند. چسابندن این پوشش سلفونی بر روی کاغذ به به دو روش حرارتی و یا مکانیکی انجام می گیرد. از جمله امتیازات پوشش سلفونی این است که در مقایسه با انواع پوشش های دیگر بسیار ارزان بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد و هم اینکه بسیار منعطف است.

انواع لمینت سلفونی

سلفون براق

 این نوع سلفون بسیار براق بوده و شفافیت زیادی دارد. وقتی از روکش سلفون براق برای چاپ کتاب استفاده می شود، رنگ های به کار برده شده بسیار زنده تر به نظر می رسند. توجه داشته باشید که لمینت سلفونی براق، بازتاب و انعکاس نور زیادی دارند به همین دلیل در محیط هایی که تابش نور زیاد است، استفاده از پوشش سلفونی براق پیشنهاد نمی شود چون به  چشم آسیب وارد می کند.

سلفون مات

همانطور که از نام این سلفون مشخص است رنگی تیره تری نسبت به سلفون براق دارد. پوشش سلفونی مات به دلیل اینکه بازتاب نور را در سطح پایین تری منعکس می کند، برای استفاده در محیط های پر نور، کاربردی تر است. ضمن اینکه طرح اصلی با استفاده از سلفون مات، کیفیت بهتری را به نمایش می گذارد.

پوشش یو وی(UV)

یکی دیگر از انواع پوشش برای چاپ کتاب، پوشش یو وی است. این پوشش در دو نوع براق و مات تولید می شود و از مقاومت بالایی برخوردار است؛ همچنین سطح  زیبایی محصول چاپی را افزایش می دهد. جهت لمینت UV کتاب، یک لایه براق و برجسته بر روی صفحات کتاب می کشند که به واسطه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، خشک می شود. معمولا این نوع پوشش گران بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، ضمن اینکه انجام آن نیاز به وقت زیادی دارد.

انواع متفاوت پوشش UV

علاوه بر تقسیم بندی ظاهری پوشش یو وی که بر اساس سطح درخشندگی آن صوت می گیرد، انواع متفاوت دیگری را نیز می توان برای پوشش یو وی در نظر گرفت که بر اساس سطح پوشانندگی و برجستگی آن صورت می گیرد.

پوشش یو وی سیلندری تخت

در این نوع از پوشش یو وی، سطح کاغذ را از میان یک توری آغشته به موارد UV عبور می دهند  و پس از اینکه از خشک کن خارج شد، سطح چاپی را با موارد یو وی می پوشانند.

پوشش یو وی برجسته

در پوشش یو وی برجسته، یک لایه برجسته از مواد یو وی بر روی سطح کاغذ کشیده می شود که به دلیل حالت سایه روشنی که دارد، جلوه بصری زیبایی ایجاد می کند.

پوشش ورنی

این پوشش در مقایسه با موارد فوق کمی متفاوت است. به منظور پوشش ورنی کتاب از چاپ اسکرین بهره می گیرند. جالب است بدانید که پوشش ورنی بوی نامطبوعی دارد زیرا برای ساخت آن از یک ماده نفتی استفاده می شود، به همین دلیل ماده خوشبویی به ان اضافه می کنند.

جهت دریافت مشاوره با همکاران فنی ما در چاپ روم تماس حاصل نمایید.

نتیجه گیری
همانطور که در بالا ذکر شد، انواع متفاوتی از پوشش ها برای چاپ کتاب وجود دارد که شما می توانید متناسب با میزان بودجه در نظر گرفته برای این کار، یکی از آنها را برای نهایی سازی محصول چاپی خود استفاده کنید.