انواع مقالات علمی

صفر تا صد مقاله نویسی

مقدمه
  مقاله ها انواع متنوعی دارند  و بر حسب اینکه  دارای چه نوعی ساختاری  هستند و یا  اینکه در چه  ژورنال هایی چاپ می شود تقسیم بندی می شوند.  به جهت اهمیت     چاپ مقاله در تقویت رزومه علمی و شغلی افراد بر آن شدیم تا در این مقاله به دسته بندی انواع مقالات علمی بپردازیم و چارچوب های هر کدام از آن را مورد نقد و بررسی  قرار دهیم.

دسته بندی مقالات علمی بر اساس محتوای نگارش

گاهی دانش پژوه برای نوشتن یک مقاله علمی به تحقیق و پژوهش میدانی می پردازد. اطلاعات را جمع آوری می کند به کند و کاو و آزمون می پردازد و در نهایت حاصل دستاورد خود را به شکل یک مقاله علمی جمع بندی می نماید. این در حالی است که برخی محققین صرفا به بحث در نوشته های دیگران می پردازند و به شکل تحلیلی نتایج سایر مقالات را مورد نقد قرار می دهند. در بحث تقسیم بندی مقالات علمی باید به اصل پایبندی به تعهدات اخلاقی پایبند باشید.

مقاله اصیل

محتوای نگارشی مقاله اصیل کاملا بر اساس تحقیقات و پژوهش هایی است که محقق به صورت عملی انجام داده و به تازگی پایان پذیرفته است. مقاله اصیل پژوهشی کاملا متکی بر نتایج تحقیق و گزارش کار پژوهشگر است. توجه داشته باشید که برای نوشتن مقاله پژوهشی حتما موضوع جدید و تازه ای را انتخاب نمایید. در این صورت شانس شما برای اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی معتبر افزایش خواهد یافت. مهمترین مزیت چاپ مقاله پژوهشی، افزایش اعتبار بین المللی نویسنده است.

ساختار مقالات اصیل پژوهشی

عنوان جدید و نو

اسامی نویسنده یا نویسندگان( نویسنده مسئول را مشخص نمایید)

چکیده کامل و جامع

ادبیات تحقیق

روش تحقیق

یافته های تحقیق

تقدیر و سپاسگزاری

منابع تحقیق

مقالات مروری

چنانچه محقق اقدام به جمع آوری تحقیقات و پژوهش های سایر پژوهشگران درباره موضوع خاصی نماید و جایگاه فعلی آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد اقدام به نوشت مقاله مروری کرده است. نکته قابل توجه در رابطه با مقالات مروری این است که راهکار جدیدی در این نوع پژوهش ها ارائه نمی شود، فقط اطلاعات و یافته های سایر پژوهش ها مورد بحث قرار می گیرند. شرط نوشتن مقاله پژوهشی این است که  پژوهشگر نسبت به موضوع مقاله اشراف داشته باشد و قبلا در این زمینه مقاله ای را به چاپ رسانده باشد. همچنین برای نگارش مقاله مروری حتما باید از سمت مجلات معتبر مقاله مروری؛ دعوت نامه کسب کنید. جهت دریافت دعوت نامه، به مجله مقاله مروری، ایمیل بزنید و موضوع مورد نظر خود را در قالب یک پیش نویس با آنها در میان بگذارید. در صورتی که تایید مجله را گرفتید اقدام به نگارش مقاله نمایید.

ساختار مقاله های مروری

عنوان

چکیده

مقدمه

روش تحقیق

یافته های پژوهش

نتایج

سپاسگزاری

فهرست منابع

نامه های کوتاه

در حقیقت گزارش کوتاه خلاصه ای از مقاله های پژوهشی است که در قالب نمودار ها و جداول بیان می شود. تا زمانی که مقاله های پژوهشی به پایان نرسد و نتیجه ای حاصل نشود نمی توان اقدام به نوشتن نامه های کوتاه نمود.

دسته بندی مقالات علمی بر اساس محل انتشار

بستر انتشار مقاله ها زمینه تقسیم بندی آنها را به انواع متفاوتی فراهم می آورد.

مقالات ISI

موسسه علمی ISI پایگاه ارزشمندی برای نمایه مقاله های علمی است. اگر پژوهشگر موفق شود مقاله خود را در ژورنال ISI چاپ کند از اعتبار و جایگاه علمی زیادی برخوردار خواهد شد. مقاله ISI نقطه درخشانی در رزومه محقق است و شانس وی را برای پذیرش در مقطع تحصیلی دکتری تا حد زیادی بالا می برد.

مقاله اسکوپوس

اسکوپوس یک پایگاه علمی بسیار غنی است که برای رتبه بندی ژورنال های خود از شاخص هایی همچون ایمپکت فکتور استفاده می کند. در صورتی که مجله علمی نمایه شده در اسکوپوس دارای نشانه Q1  باشد به معنی این است که بالاترین رتبه علمی را دارد. به همین ترتیب نشانه Q4 کمترین امتیاز علمی را در این رتبه بندی دارد.

مقاله های ISI 

پایگاه علمی ISI  با هدف گسترش جایگاه علمی جوامع اسلامی راه اندازی شده و مخصوص جهان اسلام است. جهت پذیرش مقاله در این پایگاه اطلاعاتی، قوانین سختی در نظر گرفته شده است زیرا سومین رتبه علمی را در بین پایگاه های علمی دارد.

مقاله های کنفرانسی

مقاله های همایشی یا کنفرانسی اعتبار چندانی ندارند اما با این وجود برای کسی که تازه به دنیای مقاله نویسی وارد شده است ایده خوبی می باشد.

نتیجه گیری
مقاله نویسی اصول و قواعدی دارد که باید به طور دقیق رعایت شود. در صورتی که مطلبی را از سایر مقالات بر می دارید و در مقاله خود میاورید بهتر است به اصول اخلاقی مقاله نویسی پایبند باشید و ارجاعات و منابع را هم دقیقا در مقاله خود ذکر کنید. در صورت عدم توجه به این نکته ممکن است زمانی که مقاله خود را به یک مجله علمی ارسال می کنید. هیئت داوران از نرم افزار های تشابه یابی استفاده کنند و متوجه این موضوع شوند. در نتیجه شما به سرقت ادبی متهم خواهید شد و از اعتبار علمی شما کاسته می شود. کارشناسان ما در انتشارات چاپ روم آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به شما دانش پژوهان محترم می باشد.