انواع قطع کتاب با تصویر

آموزش جامع و کاربردی انواع قطع کتاب

مقدمه
چاپخانه ها جهت چاپ کتاب از اقطاع و ابعاد متفاوتی استفاده می کنند. قطع به سایز و اندازه یک کتاب گفته می شود. بسته به کاربرد کتاب یک سایز استاندارد برای چاپ، مورد استفاده قرار  می گیرد. در این پست قصد داریم، شما کاربران محترم را با انواع قطع کتاب آشنا سازیم. در ابتدا فهرستی از انواع قطع کتاب آورده شده است و در ادامه هر کدام به تفصیل بیان خواهد شد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع قطع کتاب با تصویر

انواع قطع کتاب

  • قطع رحلی
  • قطع وزیری
  • قطع رقعی
  • قطع خشتی
  • قطع جیبی
  • قط پالتویی

جهت سفارش چاپ کتاب، همین حالا بر روی ثبت سفارش کلیک کنید تا همکاران ما در انتشارات چاپ روم با شما تماس حاصل نمایند.

        ثبت سفارش

قطع رحلی

صفحه بندی کتاب هایی که به قطع رحلی تنظیم می شوند در مقایسه با  کتاب های معلومی، سایز بزرگتری دارند. بسته به محتوای کتاب، صفحه بندی آن به شکل تک ستونی یا دو ستونی امکان پذیر می باشد. قرآن های بزرگ، کتاب های رفرنس دهی یا دیوان حافظ از جمله مواردی هستند که غالبا با این قطع به چاپ می رسند. هر چقدر قطع رحلی با قلم ریزتری نوشته شود، وزن کتاب و حجم آن کمتر خواهد شد. در این صورت هزینه چاپ کتاب نیز تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. قطع رحلی به دو نوع رحلی بزرگ و رحلی کوچک تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های خاصی دارد.

قطع رحلی بزرگ

چنانچه کاغذ B2 را که دارای اندازه ۷۰×۵۰ سانتی متر می باشد به طور متوالی دو بار پشت سر هم تا بزنند تا ابعاد ۳۵×۲۵ سانتی متر ایجاد شود، قطع کتاب از نوع رحلی بزرگ می باشد. مجلات و روزنامه ها معمولا در قطع رحلی بزرگ چاپ می شوند.

قطع رحلی کوچک

این بار اگر کاغذ A2  با ابعاد اصلی ۶۰×۴۵ سانتی متررا دو بار تا کنیم و برش بزنیم، اندازه ۳۰×۲۲٫۵ سانتی متر به دست می آید که به آن قطع رحلی کوچک اطلاق می شود. کتاب های درسی از جمله مواردی هستند که به قطع رحلی کوچک چاپ و عرضه می گردند.

قطع وزیری

اغلب کتاب های درسی و دانشگاهی به قطع وزیری چاپ می شوند. صفحه بندی کتاب به قطع وزیری در میزان افزایش جلوه بصری کتاب و خوانایی آن تاثیر گذار است چرا که حاشیه های چهار گوشه صفحه، فاصله خطوط از همدیگر، فرورفتگی متن و همچنین اندازه متن به شکل کاملا حرفه ای رعایت می شود. علاوه بر این امتیازات، چاپ کتاب به قطع وزیری، امتیاز دیگری نیز دارد؛ از اسراف و دور ریختن کاغذ اضافی جلو گیری می شود. برای اینکه اندازه استاندارد قطع وزیری را به دست آورید کافی است که کاغذ های موجود در بازار با ابعاد ۷۰×۵۰ سانتی متر را به طور متوالی 3 بار تا بزنید تا به سایز  ۲۵×۱۷٫۵ سانتی متر برسید.

قطع رقعی

قطع رقعی برای چاپ کتاب هایی که از اندازه معمولی هم کوچکتر هستند مناسب می باشد. با توجه به اینکه حجم این کتاب ها کم است باید به اندازه قلم، فاصله خطوط و سایر نکات ویراستاری توجه شود تا صفحه بندی کتاب به نحو مناسبی انجام گیرد.

قطع خشتی

در چاپ کتاب به قطع خشتی باید از ویراستاران حرفه ای کمک گرفت تا با ظرافت خاصی این کار را انجام دهند. شکل ظاهری قطع خشتی، طول و عرض مساوی دارد مانند یک مربع یا خشت و از آن جهت که برای چاپ کتاب یا موارد خیلی خاص به کار برده می شود تا حد امکان باید با دقت و بسیار تمیز انجام شود. توجه داشته باشید که قطع خشتی دارای دو نوع خشتی بزرگ و خشتی کوچک می باشد.

قطع خشتی بزرگ

قطع خشتی بزرگ در طول و عرض۲۰×۲۰ تولید می شود و به این منظور باید کاغذ هایی را که در اندازه ۶۰×۴۵ سانتی متر عرضه می شود را به 6 قسمت تقسیم کنید. کتاب های داستان برای کودکان که دارای تصاویر متعدد هستند معمولا به قطع خشتی بزرگ چاپ می شوند.

قطع خشتی کوچک

در صورتی که کاغذ های ۶۰×۴۵ سانتی متر را به 12 قسمت مساوی تقسیک نموده و تا بزنید ابعاد ۱۴٫۵×۱۴٫۵ سانتی متر به دست می آید که به آن قطع خشتی کوچک گفته می شود.

قطع پالتویی و جیبی

چاپ کتاب به قطع پالتویی و جیبی جهت جابجایی و حمل آسان کتاب بسیار اهمیت دارد. کتاب هایی که به قطع پالتویی تنظیم می شوند اغلب حجم کمی داشته و در جیب کت یا لباس به طرز شیک و جالبی ظاهر سازی می کنند. کتاب دعا، تقویم و یا سر رسید مهمترین مواردی هستند که به قطع جیبی چاپ می شوند. مهمترین وجه تمایز قطع پالتویی با دیگر انواع قطع های کتاب این است که در تمامی انواع قطع کتاب، شیت به شکل افقی قرار گرفته می شد و صفحات کتاب به صورت عمودی بودند. در قطع پالتویی شیت و صفحه هر دو به حالت افقی قرار می گیرند.

صفر تا صد چاپ کتاب را به ما بسپارید.

نتیجه گیری
تمامی اقطاع فوق جزو استاندارد ترین قطع های چاپ کتاب هستند. جالب است بدانید که که این ابعاد از طریق تا کردن کاغذ های دو دسته  A و Bتولید می شوند. کاغذ های اصلی دسته  A دارای اندازه استاندارد  ۹۰×۶۰ و کاغذ های دسته B دارای اندازه ۱۰۰×۷۰هستند.