انجام فرمت بندی مقاله و نکات اساسی آن

فرمت بندی مقالات در زمان کوتاه

 

مقدمه
وقتی مقاله علمی می نویسید و قصد دارید آن را به یک ژورنال معتبر داخلی و خارجی ارسال کنید باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که فرمت بندی مقاله نقش مهم و اساسی در اکسپت مقاله از سمت ژورنال دارد. اهمیت این موضوع به حدی است که با وجود تمام زحمتی که برای نگارش مقاله می کشید اگر فرمت بندی آن را به طور صحیح و اصولی انجام ندهید، عملا کاری از پیش نمی برید و مقاله شما فقط در حد یک متن دست نویس باقی می ماند و به مرحله چاپ و انتشار نخواهد رسید. لزوم آموزش و یادگیری فرمت بندی مقاله ما را بر آن داشت تا در این مطلب به طور اختصاصی فرایند انجام فرمت بندی مقاله و نکات اساسی آن را خدمت شما کاربران محترم بازگو نماییم.

فرمت بندی مقاله چیست؟

فرمت بندی مقالات در واقع پیرایش ظاهری آنهاست. وقتی که نگارش اولیه مقاله به اتمام رسید، پژوهشگر متناسب با قوانین و ضوابطی که ژورنال هدف برای اکسپ مقالات تعیین نموده است، به مرتب کردن مقاله می پردازد. شکل و ساختار مقاله منطبق با چارچوب ژورنال انجام می گیرد و در نهایت مقاله فرمت بندی شده به آدرس الکترونیکی دفتر مجله ارسال می شود.

اهمیت فرمت بندی مقالات

همانطور که چاپ کتاب بر اساس یک سری مراحل و اصول انجام می گیرد و در صورت نقض قوانین چاپ، مجوز انتشار نخواهد یافت. فرمت بندی مقالات نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است. محتوای مقالات علمی هر چقدر هم چالش انگیز و ارزشمند باشد تا زمانی که به فرمت ژورنال تبدیل نشود اجازه چاپ نخواهد یافت و در همان مرحله اولیه باقی می ماند. رعایت چارچوب تعیین شده برای شکل و ساختار ظاهری مقالات به این معنا است که پژوهشگر دقت و توجه تام به این موضوع داشته و برای کار خود ارزش زیادی قائل است.

ساختار یک مقاله علمی

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش تحقیق
  • نتیجه
  • تقدیر و سپاسگزاری
  • رفرنس
  • ضمایم

وقتی متن اولیه مقاله آماده شد باید برگردید و  تمامی قسمت های فوق را در متن مقاله کاملا دقیق و حساب شده مشخص کنید. گاهی پیش می آید که یکی از این قسمت ها در تنظیم فرمت بندی مقاله مورد غفلت واقع می شود به همین دلیل بهتر است ابتدا با شیوه مقاله نویسی آشنا شوید تا متوجه گردید این قسمت ها چگونه نوشته می شوند.

فرمت بندی مقالات شامل چند مرحله است؟

تمامی مقالات  بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی پژوهشگر ملزم به رعایت دو نوع فرمت بندی هستند:

فرمت محتوایی و متنی

منظور از فرمت محتوایی مقاله این است که هر بخش از مقاله در کدام قسمت قرار بگیرید. عنوان مقاله در بیشتر موارد در قسمت ابتدای مقاله می آید و پس از آن چکیده آورده می شود. در برخی از ژورنال ها ممکن است از پژوهشگر خواسته شود چکیده را در آخر مقاله بیاورد. این در حالی است که برخی مجلات علمی، نویسندگان مقالات را ملزم میکنند که قسمت بحث و نتیجه گیری را توام با هم بیاورند و در برخی دیگر نیاز است که این بخش ها به صورت مجزا آورده شوند. به طور کلی هر مجله، ساختار محتوایی خاصی را شرط پذیرفته شدن مقالات علمی قرار می دهد.

فرمت ساختاری

فونت مشخص، نوشتن مقالات در سربرگ تعیین شده، تعداد کلمات چکیده، تعداد کلمات کل متن مقاله، شیوه رفرنس دهی، مارجین و کادربندی متن همگی اصولی هستند که باید در فرمت ساختاری مقالات علمی رعایت شوند.

چطور به شیوه فرمت بندی مقالات دسترسی پیدا کنید؟

پژوهشگران برای اینکه بتوانند نسبت به شیوه فرمت بندی مقالات، اطلاع کسب نمایند در وهله اول باید مجله هدف را انتخاب کرده و وب سایت اختصاصی آن مجله مراجعه کنند. در بخش توضیحات، اطلاعات کامل مربوط به  فرمت بندی مقاله ها درج گردیده است. توضیحات را بخوانید و دقیقا مطابق آن اقدام به فرمت بندی مقالات خود نمایید.

خدمات انجام فرمت بندی مقالات در انتشارات چاپ روم

انتشارات چاپ روم با بهره گیری از نیروهای قوی و مجرب طیف گسترده ای از خدمات فرمت بندی مقالات را برای  اکسپت در ژورنال های داخلی و خارجی انجام می دهد. صرف نظر از اینکه در چه رشته ای تحصیل می کنید می توانید با خیال راحت تنظیمات ساختاری مقالات خود را به کارشناسان ما در چاپ روم بسپارید و اطمینان خاطر داشته باشید که مقاله شما دقیقا به فرمت ژورنال هدف تنظیم خواهد شد.

نتیجه گیری
ضرورت فرمت بندی مقالات ایجاب می کند که در این مسیر حتما از مشاوره های کارشناسان خبره و آگاه در این زمینه استفاده نمایید. همکاران ما در چاپ روم به طور رایگان راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار می دهند و در صورت ثبت سفارش شما، در بازه زمانی بسیار کم، مقاله فرمت بندی شده را به شما تحویل خواهد داد.