انتشارات کتاب

برترین و پرفروش ترین ناشر کتاب ایران کدام است؟

 

مقدمه
کتاب خواندن یکی از سرگرمی های جالب و البته بسیار مفید به حساب می آید. اگر چه اکثر افراد به سمت مطالعه کتاب های الکترونیکی گرایش یافته اند اما هنوز هم در بین علاقمندان به کتاب خوانی، هستند افرادی که ترجیح می دهند نسخه فیزیکی کتاب را در اختیار داشته باشند و آن را ورق بزنند. موضوع این مقاله، معرفی بهترین انتشارات کشور است. همراه ما باشید تا با برترین  و پروفروش ترین انتشاراتی های کشور آشنا شوید.

 

انتشارات چشمه

آغاز فعالیت های این موسسه در زمینه چاپ  کتاب به سال 1388بر می گردد. قبل از این تاریخ، بیشترین حوزه عملکرد انتشارات چشمه مربوط به کتاب فروشی بود. طیف گسترده ای از  هنر و ادبیات مانند شعر، رمان، داستان، متون کهن، اسطوره، تاریخ، سینما و فیلم نامه در نقطه توجه این موسسه چاپ و نشر قرار گرفته است و به همین دلیل نام نویسندگان بزرگ عرصه هنر و سینما مانند احمد شاملو، فریدون مشیری، حمیدرضا صدر، صادق هدایت، هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شفیعی کدکنی و گروس عبدالملکیان در تاریخچه فعالیت حرفه ای انتشارات نشر چشمه می درخشد. با توجه به فعالیت رسمی و حرفه ای موسسه نشر چشمه در زمینه ادبیات و هنر، گاها بین مردم به عنوان نشر ادبی نیز شناخته می شود.

 

انتشارات نگاه

موسسه چاپ و نشر نگاه از سال 1352 فعالیت خود را در زمینه ادبیات علوم انسانی شروع کرد. انتشارات نگاه در طی سال فعالیت خود، کتاب های متعددی را در حوزه ترانه، شعر، نقد و نظریه، زندگی نامه مشاهیر، تاریخ و غیره منتشر کرد. این موسس چاپ به طور اختصاصی به چاپ آثار بزرگان هنر و ادب ایران ( احمد شاملو، بزرگ علوی و نیمایوشیج) پرداخت.

نشر ثالث

اگر به خواندن کتاب های چاپ شده در زمینه روانشناسی، علوم اجتماعی، دینی علاقمند هستید حتما نام انتشارات ثالث را  مکرر شنیده اید. انتشارات ثالث از سال 1375 فعالیت خود را در حوزه چاپ و نشر کتاب های دینی، ادبی، هنری آغاز کرد و در طول 23 سال فعالیت حرفه ای توانست، در بین انتشارات محبوب و پرفروش کشور،جایگاه ارزشمندی برای خود پیدا کند. مهمترین هدف نشر ثالث این است که حق کپی رایت کتاب های نوشته شده توسط نویسندگان مشهور و مطرح جهانی را خریداری کند. به همین دلیل شاهد حضور پر رنگ این موسسه در نمایشگاه های بین المللی هستیم.

انتشارات امیر کبیر

اگر به تاریخچه فعالیت انتشارات امیر کبیر نگاهی بیندازیم متوجه سابقه درخشان این موسسه چاپ و نشر خواهیم شد. در سال 1328 به عنوان بزرگترین واحد انتشارات خصوصی فعالیت کرد. طی سال های 1380 و 1381 به طور متوالی به عنوان ناشر برتر و برگزیده نمایشگاه های بین المللی کتاب تهران انتخاب گردید. این افتخار در سال های 1384 و 1386 نیز مجدد نصیب این انتشارات گردید. از بهترین های منتشر شده توسط نشر امیر کبیر، فرهنگ فارسی شش جلدی معین و همچنین فرهنگ انگلیسی و فارسی آریان پور است.

انتشارات ققنوس

از قدیمی ترین انتشاراتی های کشور که فعالیت خود را از سال های انقلاب آغاز کرد، انتشارات ققنوس می باشد. بیشترین حوزه فعالیت نشر ققنوس در زمینه چاپ کتب داستان، رمان، فلسفه، جامعه شناسی و ادبیات جهان است و تا کنون موفق گردیده است تا حدود 2800 عنوان کتاب را در طیف متنوعی از موضوعات، چاپ کند.منظومه خاک نوشته محمد علی سپانلو، شازده احتجاب تالیف هوشنگ گلیری از مهمترین کتاب های چاپ شده توسط این انتشارات می باشد.

نشر نیماژ

اگر چه این انتشارات سابقه چندان زیادی ندارد و طی دهه اخیر فعالیت خود را شروع کرده است اما توانسته خوش بدرخشد و جایگاه خوبی را در حوزه چاپ و نشر کتب به دست آورد. انتشارات نیماژ در سال 1392 با چاپ کتاب های شعر آغاز فعالیت نمود و اکنون در حوزه های دیگری همچون نمایشنامه و فیلم نامه نیز فعالیت می کند.

انتشارات شاپرک

نشر شاپرک با فعالیت در حوزه های گسترده و متنوعی مانند چاپ انواع پوستر، چاپ کاتالوگ، چاپ دیجیتال و رنگی، شعر و رمان، تبدیل پایان نامه به کتاب و غیره توانسته است طی 14 سال سابقه فعالیت خود، نام و آوزاه ای برای خود رقم بزند و جزو بهترین های چاپ و نشر کشور مطرح گردد.

نشر سنا

حدود نیم قرن تجربه و بهره گیری از مجهز ترین دستگاه های چاپ کتاب مانند چاپ دیجیتال و چاپ افست سبب گردیده تا انتشارات سنا به عنوان بهترین و پرفروش ترین انتشارات کشور شناخته شود. ضمن اینکه نشر سنا تنها ناشری است که تمام انواع دستگاه های چاپ کتاب را در اختیار دارد ئ توانسته با کاهش هزینه های تولید محصولات چاپی، سود کلانی را به دست آورد.

نتیجه گیری
چاپ روم در این مقاله به معرفی بهترین مراکز چاپ و نشر  پرداخت اما باید توجه داشته باشید که انتشاراتی های دیگری نیز هستند که با وجود عدم محبوبیت عمومی، توانسته اند کتاب های ارزشمندی را چاپ و منتشر کنند. بنابراین نتیجه می گیریم که الزاما چاپ یک کتاب توسط انتشارات محبوب و پرفروش مطلقا به معنای ارزشمندی کتاب نیست و ارزش کتاب با فاکتور های دیگری نیز سنجیده می شود.