انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب

راهنمای طراحی نقشه چاپ کتاب

مقدمه
یک کتاب هر چقدر هم محتوای ارزشمندی داشته باشد تا زمانی که از قالب مناسب برخوردار نباشد، مورد رضایت مخاطب قرار نمی گیرد و بازخورد چندانی نخواهد داشت. چاپ روم در این پست قصد دارد نکات مهمی را در رابطه با انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب بازگو کند. حتما تا پایان این مطلب با ما باشید.

قالب کتاب یعنی چه؟
یکی از ظرافت کاری های مربوط به چاپ کتاب به انتخاب قالب مناسب برای آن بر می گردد. منظور از قالب کتاب، انتخاب نوع جلد کتاب، حروف چینی، صحافی، اندازه کتاب، جنس کاغذ و هر آن چیزی است که یک شکل مناسب و برازنده به کتاب می دهد. در واقع ناشر با یک ارزیابی کلی از دست نوشته اولیه کتاب متوجه می شود که چه قالبی برای چاپ آن کتاب مناسب است. بنابراین ناشر باید در زمینه انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب خبره باشد چرا که اگر  گزینش قالب به نحو درستی انجام نگیرد، بر میزان فروش کتاب تاثیر زیادی می گذارد. برای روشن شدن این موضوع فرض کنید ناشر قصد داشته باشد یک کتاب مرجع را با قطع رقعی به چاپ برساند. از آنجایی که قطع رقعی در ابعاد 14/5*21/5 سانتی متر در نظر گرفته می شود برای چاپ کتاب مرجع اصلا انتخاب مناسبی نیست و سبب افزاییش چاپ تعداد مجلدات می شود. در نتیجه ناشر باید از قطع وزیری و یا قطع رحلی استفاده کند.

انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب تحت تاثیر چه عاملی می باشد؟

اینکه شما می خواهید چه نوع کتابی را چاپ کنید تاثیر بسیار زیادی بر روی انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب خواهد گذاشت. آیا کتاب شما یک کتاب شعر است یا یک کتاب رمان؟ آیا کتاب شما یک کتاب ساده و معمولی است یا مصور و پر از تصاویر رنگی؟ آیا شما قصد دارید نسخه الکترونیکی کتاب خود را منتشر کنید یا نسخه فیزیکی کتاب را؟ مخاطب کتاب شما چه کسانی هستند؟ همه این سوالات در انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب تاثیر مستقیم دارد و متناسب با پاسخ نویسنده، ناشر از قالب مناسب استفاده می کند. به طور مثال چنانچه مولف در زمینه داستان های کودکانه، کتابی را تالیف کرده باشد قطعا کتاب او پر است از تصاویر رنگی، در نتیجه می بایست از فونتی برای چاپ کتاب استفاده شود که برای کودکان خوانا و واضح باشد. این در حالی است که کتاب هایی که برای گروه سنی بزرگسال تالیف و چاپ می شود بیشتر حاوی متن است و باید نظر خواننده را به ادامه داستان جلب کند.

نکات کلیدی انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب

به طور کلی، دو جنبه مهم در انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب وجود دارد:

  1. حروف چینی

تمامی اقدامات مربوط به انتخاب نوع فونت، سایز فونت، فاصله بین حرفی و بین خطی زیر مجموعه حروف چینی قرار می گیرد.

       2. قالب

اندازه حاشیه، عکس ها، نمودار ها و جداول، نقاشی ها و ستون ها همه مربوط به قالب کتاب می باشند.

حاشیه صفحه

منظور از حاشیه صفحه، فضای خالی است که متن داخلی صفحه را احاطه کرده است. حاشیه از هر چهار طرف صفحه تعیین می شوند و رعایت آنها در زیبایی ظاهری کتاب تاثیر زیادی دارد. در مشخص کردن مارجین و یا حاشیه ها به این نکته توجه داشته باشید که حاشیه داخلی کتاب، نسبت به سایر حاشیه ها عریض تر در نظر گرفته می شود در حالی که اندازه حاشیه بالا و پایین به درج نام فصل، نام نویسنده و یا شماره صفحه بستگی دارد.

تصاویر داخلی کتاب در کجای صفحات قرار بگیرد؟

عکس ها و تصاویر باید به نحوی در صفحه کاغذ طراحی شوند که ظاهر جالبی را به کتاب بدهند. رعایت تعادل فاصله بین متن و تصاویر کتاب نکته ای مهم است که باید در اولویت توجه ناشر قرار بگیرد. هر گونه سهل انگاری در این زمینه می تواند باعث بهم ریختگی متن کتاب شود و چشم خواننده را اذیت کند.

انتشارات چاپ روم با کیفیت عالی و قیمت مناسب آماده چاپ کتاب شما همراهان همیشگی خود می باشد. جهت ثبت سفارش  چاپ کتاب کلیک کنید.

نتیجه گیری
با توجه به اینکه قطع کتاب یکی از مهمترین مواردی است که در جهت انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب باید مورد توجه قرار بگیرد، ناشر باید در این زمینه حرفه ای و با تجربه عمل کند. شما کاربران محترم می توانید با اطمینان خاطر، چاپ کتاب خود را به ما بسپارید چرا که چاپ روم با بهره گیری از کادری مجرب و قوی، بهترین قالب چاپ کتاب را در نظر می گیرد و بهترین خدمات چاپ را ارائه می دهد.