از چاپ کاغذ کرافت و کاهی چه می دانید

چاپ کتاب با کاغذ های نخودی

مقدمه
در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. کاغذ کرافت یا کاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

از چاپ کاغذ کرافت و کاهی چه می دانید؟

کاغذ کرافت که با نام های دیگری همچون کاغذ نخودی، کاغذ روزنامه، کاغذ بازیافتی و همنین کاغذ قهوه ای نیز شناخته می شود از انواع کاغذ های تولید شده از ضایعات چوب به شمار میروند. در مقایسه با انواع دیگر کاغذ های موجود در بازار، کاغذ کرافت ارزان قیمت تر است و این به دلیل قابلیت دسترسی به آن می باشد. معمولا چاپ هایی که بر روی کاغذ کرافت انجام می گیرد از کیفیت خوبی برخوردار هستند از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشند.

چرا کاغذ کرافت؟

در پست های قبلی انواع کاغذ های چاپ موجود در بازار را خدمت شما کاربران محترم، معرفی نمودیم و به این نکته اشاره داشتیم که هر کدام از کاغذ های چاپ خصوصیات و ویژگی های خاصی دارد و کیفیت چاپ بر روی هر کدام از آنها به صورت متفاوتی مشاهده می شود. در این بین کاغذ کرافت یا کاهی به دلیل اینکه از چند لایه ساخته می شود ماندگاری و مقاومت زیادی دارد؛ در نتیجه چاپ بر روی آنها بسیار با کیفیت خواهد بود.

جالب است بدانید که کاغذ کرافت به دلیل رنگ متمایزی که دارد در کار های تزیینی و فانتزی بسیار پر کاربرد است و با به کار بردن کمی خلاقیت و ایده پردازی می توان چیز های بسیار شکیل و جالبی به واسطه این کاغذ ساخت.

کاغذ کرافت به دلیل اینکه در طیف گسترده ای از ضخامت ساخته می شود قابلیت این را دارد که به صورت مقوا و یا کاغذ مورد استفاده قرار گیرد.

چاپ برروی کاغذ کرافت یا کاهی

چاپخانه ها جهت چاپ بر روی کاغذ کاهی از دستگاه های چاپ افست و به شیوه چهار رنگ استفاده می کنند. به همین دلیل دارای کیفیت بالای چاپ می باشد.

تولید کاغذ کرافت

به منظور تولید کاغذ کرافت؛ ضایعات و براده های چوب را به شکل سولفات خمیری در میاورند. خمیر ساخته شده تیره رنگ است و نسبت به سایر کاغذ های چاپ از لیگین کمتری برخوردار است. منظور از لیگین، پلیمر پیچیده ای است که از واحد های ملوکولی ساخته می شود و پس از سلولز متداول ترین ترکیب گیاهی شناخته شده می باشد. معمولا چوب درختان بامبو، کاج و یا کنف برای تولید کاغذ کرافت مناسب می باشد.

کاغذ کرافت در چه مواردی کاربرد دارد؟

  • در صنعت چاپ عکس و کارت ویزیت
  • جهت ساخت پاکت برای نگهداری زغال
  • به عنوان کاغذ الگو در حرفه خیاطی
  • به عنوان ماده اولیه در ساخت سمباده
  • جهت تزیین گل و گلدان
  • برای بسته بندی وسایل استریل شده در بیمارستان
  • آگهی های تبلیغاتی

گرماژ کاغذ کرافت

برای اینکه چاپ روی کاغذ کرافت با کیفیت بالاتری انجام گیرد پیشنهاد می کنیم از کاغذ های کرافت با گرماژ 70تا 140 گرم استفاده نمایید. کاغذ کرافت با این وزن قابلیت چاپ را راحت تر و البته با کیفیت تر خواهد نمود. با توجه به اینکه کاغذ کرافت مصارف بسیار گوناگونی دارد و جهت ساخت ساک دستی کاغذی و یا پاکت های فانتزی مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است از کاغذ کرافت با گرماژ بیشتر در حدود 240 گرم استفاده کنید. زیرا مقاومت بالایی دارند و به آسانی پاره نمی شوند.

آیا کاغذ کاهی برای چاپ کتاب مناسب است؟

کاغذ های چاپ کتاب بسیار متنوع هستند و به دلیل سطح روشن خود معمولا نور را بازتاب می دهند که این امر می تواند هنگام مطالعه چشم خواننده را اذیت کند. همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم، کاغذ کرافت یا کاهی که به اسامی دیگری نیز خوانده می شوند رنگ قهوه ای دارند و به همین دلیل میزان بازتاب نور از سطوح این کاغذ ها کمتر است و به چشم اسیب وارد نمی کند. چاپ کتاب بر روی کاغذ کرافت یا کاهی به دلیل قیمت ارزان این نوع کاغذ ها، مقرون به صرفه تر است و هزینه چندانی را تحمیل نمی کند؛ ضمن اینکه از لحاظ زیست محیطی نیز بسیار سودمند هستند زیرا برای ساخت آنها لازم نیست درختان را قطع کنند بلکه از ضایعات نساجی و یا کاغذ های باطله نیز می توان برای تولید کاغذ کاهی یا کرافت استفاده نمود.

نتیجه گیری
کاغذ های چاپ بسیار متنوع هستند و هر کدام از آنها برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.  برای تولید این کاغذ ها، لازم است درختان زیادی قطع شوند و این موضوع به لحاظ زیست محیطی و هم به دلیل هزینه های گزاف تولید کاغذ های چاپ، مقرون به صرفه نمی باشد. کاغذ های کرافت یا بازیافتی از کااغذ های باطله و یا ضایعات چوب ساخته می شوند و بسیار ارزان می باشند.