آیا می توان خاطرات را به صورت کتاب چاپ نمود؟

با چاپ خاطرات خود کسب درآمد کنید.

مقدمه
زندگی همه ما پر است از خاطرات جالبی که می تواند بسیار جالب باشد و  تجارب ارزشمندی را برای نسب بعد به ارمغان بگذارد. برخی از افراد فکر می کنند فقط افراد مشهور جامعه می توانند خاطرات زندگی خود را بنویسند و به شکل یک کتاب چاپ کنند اما واقعیت چنین نیست. هر شخصی می تواند حاصل دستاورد های زندگی خود را به رشته تحریر در آورد و کتابی آموزنده و تاثیر گذار چاپ کند.  چاپ روم در این پست قصد دارد صفر تا صد چاپ کتاب خاطرات را خدمت شما کاربران محترم توضیح دهد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

صفر تا صد چاپ کتاب خاطرات

مراحل اجرایی

نگارش کتاب خاطره

نوشتن کتاب خاطرات اولین مرحله در پروسه چاپ به حساب می آید. تفاوتی بین نوشتن کتاب خاطرات و کتاب های داستان وجود ندارد و تقریبا هر دو نوی از این آثار ادبی یک مسیر مشترک را طی می کنند تا آماده چاپ و عرضه به بازار فروش کتاب بشود. مولف ابتدا باید سر فصل های کتاب را مشخص کند و بر آن اساس اقدام به نگارش کند. نکته حائز اهمیت در مرحله ابتدایی چاپ کتاب خاطرات این است که مولف یک سیر زمانی را از کودکی تا بزرگسالی در نظر بگیرد و تمامی حوادث راخ داده را مطابق با آن بنویسد. بهتر است از زیاده گویی بپرهیزید و فقط به گفتن خاطرات مهم اکتفا کنید. نوشتن جزئیات زیاد، خواننده را خسته می کند و نسبت به خواندن ادامه داستان شما بی رغبت می شود. به منظور تسریع در روند چاپ کتاب توصیه می کنیم فایل اولیه کتاب خاطرات را به صورت تایپ شده تحویل ناشر بدهید و گرنه مدت زمانی طول میکشد تا کارشناسان انتشاراتی، نسخه فیزیکی شما را تایپ کنند.

ویراستاری کتاب خاطرات

پس از اینکه فایل نگارش یافته را تحویل انتشاراتی دادید اقداماتی بر روی آن انجام می گیرد از جمله اینکه اشتباهات تایپی، املایی و ...برطرف می شوند. جلد مناسب برای کتاب خاطرات طراحی می شود و در انتها تمامی اقدامات مربوط به صفحه آرایی کتاب خاطرات با اعمال نظر نویسنده و ناشر به طور مشترک، انجام خواهد پذیرفت. برخی نویسندگان چندان حساسیتی نسبت به طراحی جلد و تصاویر صفحات داخلی کتاب خاطرات ندارند و به همین جهت این مرحله از چاپ با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

مراحل قانونی چاپ کتاب خاطرات

شابک

شابک کد استاندارد بین المللی کتاب است که به طور مجزا برای هر کتاب به شکل جداگانه صادر می شود. شابک ها اعداد 10 تا 13 رقمی هستند که همیشه برای یک کتاب ثابت می مانند و در نویت های بعدی چاپ نیز تغییر نمی کنند.

فیپا

اطلاعات هویتی و شناسنامه ای کتاب مانند نام نویسنده و یا نویسندگان، سال چاپ و محل چاپ مهمترین مواردی هستند که در قسمت فهرست نویسی صفحه اول کتاب یا همان فیپا آورده می شوند. جهت دریافت فیپا، ناشر می بایست به خانه کتاب ایران مراجعه کند و فایل اصلی کتاب به همرا سی دی و شابک را تحویل دهد.

مجوز ارشاد

تمامی کتاب ها صرف نظر از عنوان و محتوا باید توسط کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرند. تمامی سر فصل ها، تصاویر، طراحی جلد و محتوای متنی کتاب خاطرات باید مطابق با ارزش های عقیدتی، سیاسی و اجتماعی کشور مان باشد. چنانچه تمامی ضوابط قانونی چاپ کتاب رعایت شده باشد، مجوز لازم صادر خواهد شد. معمولا 1 هفته تا 4 هفته طول می کشد که وزارت ارشاد، مجوز مربوطه را صادر می کند البته این مدت زمان مربوط به کتاب های دانشگاهی و مدرسه ای است. کتاب های داستان، رمان و یا خاطرات ممکن است ماه ها در صف انتظار باشند.

هزینه چاپ کتاب خاطرات

عوامل متعددی در برآورد هزینه نهایی چاپ کتاب خاطرات تاثیر گذار می باشد مانند:

  • تعداد صفحات
  • تعداد تیراژ
  • طراحی جلد
  • جنس کاغذ
  • هزینه مربوط به اخذ مجوز ارشاد

تعداد تیراژ مناسب برای چاپ کتاب خاطرات

چاپ کتاب خاطرات حتی در یک نسخه هم امکان پذیر است چه برسد به تعداد تیراژ بالا. اما پیشنهاد می کنیم که در اولین نوبت چاپ اصلا ریسک نکنید و حجم بالایی از کتاب خاطرات خود را چاپ نمایید به ویژه اگر اولین تجربه نویسندگی شماست و چندانی سابقه در خشانی در این زمینه ندارید. می توانید ابتداد تعداد محدودی از کتاب خاطرات خود را چاپ کرده و در صورت ارزیابی مثبت بازار فروش و استقبال خوانندگان در نوبت های بعدی، تعداد تیراژ بالایی از کتاب خود را به چاپ برسانید.

نتیجه گیری
چاپ کتاب خاطرات علاوه بر اینکه یک گنجینه ارزشمند از تجارب زندگی اشخاص را در اختیار خواننده قرار می دهد این امتیاز را دارد که در صورت جذاب بودن، منبع درآمدی برای نویسنده باشد. بهتر است نویسنده با دقت و حساسیت خاصی داستان های مربوط به زندگی خود را بازگو کند تا برای خواننده جالب باشد و میزان فروش را افزایش دهد.