چاپ تامپو و آشنایی کامل با آن

همه چیز درباره چاپ تامپو!!!

مقدمه
در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از ابزار های تبلیغاتی را به شما کاربران چاپ روم معرفی کنیم. چاپ تامپو یکی از دستاوردهای نوین در عرصه تبلیغات به شمار می آید که به دلیل هزینه پایین چاپ و همچنین داشتن قابلیت های زیاد، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

چاپ تامپو چیست؟

چاپ تامپو یک روش چاپ غیر مستقیم است که توسط یک پد سیلیکونی، تمامی مراحل چاپ را بر روی سطوح مختلف انجام می دهد. مهمترین ویژگی چاپ تامپو این است که با استفاده از آن می توان بر روی سطوح منحنی، گرد و یا محدب عملیات چاپ را انجام داد.

تاریخچه پیدایش چاپ تامپو

دقیقا مشخص نیست چه کسی اولین بار، چاپ تامپو را اختراع کرد و به صنعت چاپ وارد نمود اما آنچه که روشن و واضح است مکان پیدایش این روش چاپ است. نخستین بار در سوئیس و با استفاده از پد ژلاتینی، به چاپ تامپو پرداخته شد. در ابتدای امر از این شیوه چاپ فقط در صنعت ساعت و سرامیک استفاده می شد اما کم کم گستره استفاده از ابزار تبلیغاتی گسترش یافت و موارد متعددی را در بر گرفت. چاپ تامپو به دلیل وجود محدودیت هایی که در صنعت چاپ وجود داشت، روی کار آمد.

موارد کاربرد چاپ تامپو

  • در صنعت تولید پوشاک
  • انواع هدایای تبلیغاتی
  • بر روی لوازم ورزشی
  • چاپ بر روی صفحه کیبورد کامپیوتر و همچنین در طراحی ظاهری انواع متنوع ماشین حساب
  • چاپ بر روی لوازم پزشکی و انواع اسباب بازی ها
  • قطعات خودرو
  • لوازم التحریر
  • محصولات آرایشی

عملکرد چاپ تامپو

در این روش چاپ، یک محفظه حاوی رنگ به همراه پد مورد استفاده قرار می گیرد. پد به کاربرده شده در چاپ تامپو از مواد نرم ساخته می شود که انعطاف پذیری زیادی دارند. آنچه که امکان چاپ را در این روش تبلیغاتی فراهم می آورد، به کار گیری یک بالشتک منعطف است. به این ترتیب که ابتدا جوهر رنگی از محفظه فلزی گرفته می شود و توسط پد یا همان بالشتک منعطف بر روی سطح مورد نظر چاپ می شود. با توجه به اینکه فرآیند چاپ از طریق کلیشه گود و پد منعطف انجام می گیرد، طراحان صنعت چاپ و تبلیغات به چاپ تامپو، چاپ گود نیز می گویند. چاپ تامپو با بهره گیری از ماشین آلات نیمه اتوماتیک انجام می گیرد و هیچ محدودیتی در تعداد تیراژ چاپ ندارد. به جهت اینکه هنگام فشار وارد کردن بر روی سطح مورد نظر، فرم کالا خراب نشود از فیکچر استفاده می کنند. این روش چاپ به سه بخش کلی تقسیم می شود:

  • طراحی و ساخت کلیشه
  • ساخت فیکچر
  • ساخت قالب

 خصوصیات پد تامپو

همانطور که گفتیم پد از مواد نرم تولید می شود به همین دلیل دارای خصوصیت کشسانی و ارتجاعی است. برخورداری از  همین قابلیت، چاپ بر روی سطوح هندسی متنوع را امکان پذیر می سازد.

انواع پد تامپو

پد های تامپو متناسب با شکل، کیفیت و ابعاد تقسیم بندی می شوند:

پد استاندارد

خاصیت کشسانی و نرمی متناسب، کیفیت بالای چاپ مهمترین ویژگی پد استاندارد محسوب می شود. انواع رایج پد استاندارد شامل موارد زیر می باشد.

پد استاندارد سبز رنگ با شماره اختصاصی ۴۴Shore 00 Si 

پد استاندارد سفید رنگ  با کد اختصاصی ۳۹Shore 00 Si

پد استاندارد قرمز رنگ  با کد اختصاصی  ۵۴Shore 00 Si 

پد StarX

این نوع پد های تامپو دارای خاصیت ضد الکتریسته هستند و در برابر سایش مکانیکی، مقاومت زیادی نشان می دهند، همچنین با کیفیت بسیار خوبی جوهر رنگی را انتقال می دهند. از آنجایی که استفاده این پد به آسانی میسر است به سرعت تولید می شود.

پد آبی

پد آبی بیشترین کارایی را در در چاپ های دقیق و حساس، همچنین در صنعت چاپ برجسته و چاپ ساعت دارد.

رنگ های متنوع در چاپ تامپو

انتخاب رنگ ها در چاپ تامپو تا حد زیادی به جنس کالا بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که رنگ به کاربرده شده با جنس کالا متناسب باشد تا کیفیت چاپ ارتقا یابد. رایج ترین رنگ های صنعتی مورد استفاده در چاپ

 تامپو به شرح زیر است:

  • pp 
  • Abs
  • pvc
  • tpr

مزایای استفاده از چاپ تامپو

محدودیت چاپ بر روی اشکال هندسی در روش چاپ افست و چاپ سیلک اسکرین را از میان برد.

به دلیل برخورداری از پد منعطف به راحتی تغییر شکل می دهد و امکان چاپ در طرح های متنوع مانند گرد، منحنی، محدب را فراهم می آورد.

قابلیت چاپ بر روی سطوح مختلف مانند سطح چوبی، منبت کاری شده و پلاستیکی را دارد.

به آسانی جوهر رنگی را انتقال می  دهد.

چاپ در حفره ها و یا ارتفاع های زیاد را امکان پذیر می سازد.