پرینت یک رو یا دو رو

پرینت دوبلکس چیست؟

 

مقدمه
از گزینه های مهم در انتخاب پرینتر ها، توجه به قابلیت چاپ دو رو است. امروزه به دلیل پیشرفت فناوری و تکنولوژی  بیشتر دستگاه های چاپ از این امتیاز برخوردارند و به صورت اتوماتیک محتوای الکترونیکی شامل فایل متن یا عکس را بر روی هر دو طرف کاغذ چاپ می کنند.

پرینت دو رو

این ویژگی که با نام  چاپ  دو رو نیز شناخته می شود در اکثر پرینتر ها طراحی شده است و این امکان را به کاربر می دهد تا به آسانی و بدون اعمال دستکاری های حرفه ای، اسناد خود را بر هر دو طرف کاغذ پرینت بگیرند. قابلیت پرینت پشت و رو در پرینتر هایی دیده می شود که اخیرا وارد بازار شده اند و در گذشته شاهد دستگاه هایی بودیم که فقط بر یک طرف کاغذ پرینت می گرفتند و از قابلیت پرینت پشت رو برخوردار نبودند.

در زمان پرینت پشت و رو به این نکات توجه کنید:

سینی ورودی و خروجی

نحوه طراحی پرینتر ها متفاوت است. در برخی پرینتر ها، سینی ورودی کاغذ در قسمت بالای دستگاه نصب شده است و سینی مخصوص خارج شدن کاغذ های پرینت گرفته شده در قسمت پایین پرینتر تعبیه شده است.

چاپ دوبلکس در پی دی اف

چاپ دوبلکس به معنای پرینت پشت و رو است که بسته به قابلیت های پرینتر به صورت دستی و یا اتوماتیک انجام می گیرد. جهت پرینت فایل های الکترونیکی ابتدا باید متن یا عکس مورد نظر را بازخوانی نمایید. فایل های پی دی اف مستقیما قابل پرینت گرفتن نیستند زیرا متن آنها قابل خواندن نیست. ابتدا باید با استفاده از برنامه Adobe Reader فایل PDF را باز کنید و سپس به منوی file در بخش بالای نوار ابزار بروید و بر روی گزینه print کلیک نمایید.

سرچ کردن نام چاپگر

در صورتی که چند دستگاه چاپ به طور همزمان به رایانه متصل است ابتدا نام چاپگر مورد نظر را سرچ کرده و سپس آنها را انتخاب نمایید. در ادامه بر روی نام چاپگر کلیک کرده و در پنجره باز شده، تنظیمات مورد نظر را اعمال نمایید. برای اینکه از درست بودن تنظیمات دو رو اطمینان خاطر کسب نمایید می توانید تب finishing را باز کنید و تیک مربوط به گزینه print on both sides  فعال کنید. در پایان کار دکمه ok را فشار دهید تا به صفحه اصلی برگردید.

تنظیمات چاپ دو رو برایpages

به این منظور بهتر است مسیر زیر را دنبال کنید.

پنجره مربوط به pages to print را باز کنید.

گزینه pages  را انتخاب نمایید.

گزینه more options را باز کرده و تنظیمات لازم را اعمال نمایید.

در صورتی که قصد دارید فقط صفحات فرد را پرینت بگیرید گزینه odd pages only را فعال کنید.

در انتها بر روی کلید پرینت فشار دهید.

چاپ دوبلکس در ورد

حالا نوبت به پرینت پشت و رو در ورد میرسد. چنانچه از یک پرینتر قدیمی برای پرینت فایل های خود استفاده می کنید که فقط قابلیت پرینت یک طرفه را دارد اصلا نگران نباشید. ترفندی به شما یاد می دهیم تا بتوانید با استفاده از قابلیت های برنامه ورد پرینت پشت و رو را بر هر دو طرف کاغذ انجام دهید.

ابتدا سند مورد نظر را باز کنید و پس از انجام ویرایش های نهایی بر روی سند ، کلید file  را فشار داده و بر گزینه پرینت کلیک نمایید.

از منوی print گزینه copies به تعداد نسخه های چاپی مربوط است.

در صورتی که تعداد زیادی پرینتر به رایانه شما متصل است می توانید در قسمت سرچ پرینتر ها نام دستگاه چاپ را جست و جو نموده و عملیات پرینت پشت رو رو را آغاز کنید. اگر نام دستگاه های چاپ بر روی صفحه نمایش یافت نمی شود باید اتصالات پرینتر را بررسی کنید.

در منوی پرینت گزینه  settingوجود دارد  که تنظیمات مختلف پرینت را شامل می شود.

برای اینکه پرینت پشت و رو در برنامه ورد انجام گیرد تیک جلوی گزینه print on both sides را فعال کنید.

در صورتی که پرینتر شما از قابلیت چاپ دو رو پشتیبانی نمی کند اگر گزینه manually print on both sides  را فعال کنید، ورد این مشکل را برطرف خواهد کرد و امکان چاپ دو رو فراهم می شود.

نتیجه گیری
پرینت پشت و رو به جهت صرفه جویی در هزینه های چاپ بسیار مفید و کاربردی است. انتشارات چاپ روم ضمن ارائه خدمات پرینت ارزان، کلیه سفارشات چاپی شما کاربران محترم را در زمان کوتاه و با کیفیت عالی تحویل می دهد. جهت ثبت سفارش به وب سایت ما مراجعه کنید.