ترفندهای پرینت عکس رنگی

چند نکته طلایی در مورد پرینت عکس رنگی که بی خبرید!

مقدمه
چاپ عکس های رنگی با استفاده از دستگاه پرینتر در کیفیت بالا از جمله دغدغه هایی است که دارندگان پرینتر های رنگی با آن مواجه هستند. آنها می خواهند با استفاده از تنظیمات پرینتر و آپشن های طراحی شده در دستگاه چاپ، عکس های رنگی با کیفیتی را به چاپ برسانند. در این مقاله قصد داریم با استفاده از چند ترفند ساده اما بسیار کاربردی به شما آموزش دهیم چگونه با استفاده از دستگاه پرینتر خود، عکس رنگی با کیفیتی را چاپ نمایید. با ما همراه باشید

آموزش کاربردی پرینت گرفتن عکس رنگی

در مرحله اول، عکس مورد نظر خود را انتخاب کرده، با استفاده از کلیک راست و انتخاب گزینه پرینت از پنجره باز شده به سیستم فرمان اجرای پرینت را بدهید. اکنون پنجره ای باز می شود که از شما می خواهد تغییرات لازم را اعمال کنید. تب هایی را بر روی صفحه نمایش مانیتور می بینید شامل تب printer، تب paper size و تب paper type که هر کدام از این تب ها نیازمند اعمال تغییرات هستند.

در تب printer، کاربر می بایست نام پرینتر رنگی مورد نظر را انتخاب نماید

در تب paper size، سایز کاغذ چاپ مشخص می شود

در تب paper type نوع کاغذ چاپ تنظیم می شود.

پس از اعمال تنظیمات در تب های بالا، در قسمت پایین صفحه نمایش بر روی گزینه Fit picture to frame کلیک کرده تا غیر فعال شود. گزینه دیگری را در همین قسمت مشاهده می کنید که مربوط به تعداد کاغذ هایی است که می خواهید پرینت رنگی بگیرید. با مشخص کردن تعداد مورد نظر، دستگاه پرینتر به همان تعداد عکس رنگی را چاپ کرده و به سمت خروجی دستگاه هدایت می کند. در نهایت بر روی گزینه پرینت کلیک کنید.

نکات پرینت عکس

 

ترفند های پرینت عکس رنگی

به منظور کیفیت بهتر چاپ عکس رنگی می توانید ریزه کاری هایی را در تنظیمات چاپگر پرینتر اعمال نمایید تا نتیجه پرینت، عالی شود. به طور مثال وقتی شما بر روی عکس مورد نظر کلیک راست می کنید و گزینه پرینت را انتخاب می نمایید پنجره ای برای شما باز می شود با عنوان Print Pictures. اگر در قسمت پایین صفحه کی دقت کنید گزینه ای را مشاهده می نمایید تحت عنوان Option.با کلیک بر روی این گزینه منویی باز می شود که شامل چندین گزینه می باشد. با ادامه دادن مسیر و انتخاب گرینه Picture Properties از منوی Option تب دیگری برای شما نمایش داده خواهد شد. بر روی تب Maintenance کلیک کرده و در آخر گزینه Head Cleaning را انتخاب کنید. توصیه می شود برای چاپ عکس رنگی بالاترین سطح کیفیت چاپ را انتخاب نمایید. معمولا بالاترین سطح کیفیت چاپ، رنج dost-per-inch (dpi) می باشد. در نظر داشته باشید که dpi  هر پرینتر متناسب با مشخصات فتی دستگاه متفاوت و در حدود تا 2400 است.

 

ترفند پرینت عکس

 

پرینت گرفتن عکس رنگی با استفاده از برنامه فتوشاپ

برای پرینت عکس رنگی با استفاده از برنامه فتوشاپ مسیر زیر را دنبال کنید

ابتدا سایز عکس را فیکس نمایید. به این منظور منوی image را باز کرده و سپس گزینه Image Size را انتخاب نمایید. این گزینه به شما امکان می دهد تا عرض و طول تصویر را تنظیم کرده و به سایز دلخواه تبدیل سازید

منوی File را باز کرده و گزینه Print را انتخاب نمایید. این عمل با استفاده از کلید های میانبر Ctrl + P  نیز امکان پذیر می باشد

درپنجره پرینت باز شده می بایست پرینتر موردنظر خود را انتخاب کنید. گزینه Copies نیز در همین صفحه نمایش داده می شود که از شما می پرسد قصد دارید چه تعداد عکس را چاپ کنید.

اگر قص دارید تغییرات بیشتری از جمله سایز کاغذ چاپ، افقی یا عمودی بودن حال عکس، میزان رزولوشن عکس وغیره را اعمال نمایید بر روی گزینه Print setting کلیک کنید.

نکته: برای کیفیت بهتر چاپ توصیه می شود رزولوشن بیش از 300 را انتخاب نمایید.

مراحل ادیت و تغییرات رنگ توسط فتوشاپ

در مرحله اول می بایست به قسمت Color Management مراجعه کرده و منو Color Handling را فعال کنید. با انتخاب گزینه  Photoshop Manages Colors این امکان فراهم می شود تا تمامی تنظیمات مربوط به رنگ را در عکس اعمال نمایید.

منو کره کره ای Rendering Intent شامل چه تغییراتی می باشد؟

گزینه Perceptual مربوط به سایه و روشن عکس است

گزینه Saturation رنگ ها را تند تر و زنده تر نشان می دهد

Relative Colorimetric تنظیمات عکس را به صورت نسبی تغییر می دهد

Position and Size محل قرار گیری عکس در صفحه را مشخص می سازد.

Match Print Colors این فرصت را ممکن می سازد تا نتیجه تغییرات عکس قبل از چاپ قابل نمایش باشد

 

پرینت عکس

چگونه می توان خطوط اضافی دیده شده در عکس را حذف کرد؟

برخی مواقع در زمان چاپ عکس رنگی تعداد سوزن های جوهر افشان به میزان زیادی به کار گرفته می شوند و در نتیجه اگر اشکالی در کار سوزن ها باشد فورا دیده خواهد شد. زمانی این مسئله فاحش تر خواهد بود که به جای برگه معمولی از برگه های مخصوص عکس رنگی استفاده شود. در صورت وجود خطوط اضافی می توان از طریق مسیر اقدام به حذف خطوط نمود Control Panel->Printers and Faxes->Properties->General->Print Test page