چاپ کتاب در دو رنگ

راهنمای چاپ دو رنگ

مقدمه
کتاب های رنگی عموما در دو یا چهار رنگ تولید می شوند. اینکه نویسنده قصد دارد، کتاب خود را با چه هدفی و برای چه گروهی تالیف کند نقش مهمی در انتخاب کتاب دو رنگ یا چهار رنگ دارد. چاپ روم در این مقاله قصد دارد نکات مهمی را در رابطه با چاپ کتاب دو رنگ با شما در میان بگذارد. خواندن این مقاله وقت زیادی از شما نمی گیرد، پس تا پایان، همراه ما باشید.

روش های چاپ کتاب دو رنگ

چاپخانه ها جهت چاپ کتاب  در دو رنگ، از روش های چاپ دیجیتال و افست استفاده می کنند.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به روشی از چاپ کتاب گفته می شود که از دستگاه های تمام اتوماتیک دیجیتال برای چاپ استفاده می گردد. این روش چاپ عموما بر دو نوع کلی است: 1) چاپ سیاه و سفید 2) چاپ رنگی.

مهمترین نکته ای که در روش چاپ دیجیتال کتاب وجود دارد این است که صرفا برای چاپ حجم پایین به کار گرفته می شود و برای سفارشات با حجم بالا، مقرون به صرفه نمی باشد.

چاپ افست

چاپ افست به روش هاس سنتی چاپ کتاب اطلاق می شود که با استفاده از دستگاه های دستی یا نیمه اتوماتیک عملیات چاپ کتاب را انجام می داد. چاپ تک رنگ سیاه و سفید، چاپ دو رنگ و چاپ چهار رنگ مهمترین انواعی هستند که با استفاده از روش افست انجام می گیرند.

تفاوت چاپ کتاب دو رنگ و چهار رنگ

به جهت اینکه رنگ های به کار گرفته شده در چاپ دو رنگ کتاب نسبت به چهار رنگ کمتر است ، هزینه چاپ کتاب تغریبا نصف می شود. این در حالی است که کتاب چهار رنگ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و طیف متنوعی از رنگهای ارغوانی، خورشیدی، فیروزه ای را شامل می شود.باید به این موضوع  توجه داشته باشید که هر چقدر جنس مواد اولیه برای چاپ کتاب مناسب تر باشد و رنگ ها از مرغوبیت کافی برخوردار باشند، به همان نسبت، کیفیت چاپ افزایش خواهد یافت.

هزینه چاپ کتاب دو رنگ

عوامل متعددی بر هزینه تمام شده چاپ کتاب دو رنگ تاثیر گذار می باشند. از جمله:

نوع رنگ

یکی از پارامتر های مهم و اثر گذار در تعیین هزینه چاپ کتاب دو رنگ، نوع رنگ های به کار برده شده است. رنگ ها در انواع متفاوت رنگ تونری، مرکبی تولید و عرضه می شوند. با توجه به اینکه ناشر، کدام یک از این دو نوع رنگ را برای چاپ کتاب دو رنگ مورد استفاده قرار دهد، هزینه نهایی چاپ متفاوت خواهد بود.

جنس کاغذ

کاغذ های چاپ، جنس متفاوتی دارند و هر کدام بسته به ویژگی های انحصاری خود، برای مورد خاصی به کار می روند. هر چقدر وزن کاغذ بیشتر باشد قیمت خرید آن نیز بیشتر است و در نتیجه بر افزایش هزینه چاپ تاثیر می گذارد. به طور مثال، کاغذ گلاسه به دلیل گرماژ بالا نسبت به کاغذ تحریر گران تر است، با این حال اغلب کتاب های رنگی بر روی کاغذ تحریر چاپ می شوند.

قطع کتاب

ابعاد کتاب دو رنگ، عامل دیگری است که به نوبه خود در تعیین قیمت چاپ، نقش تعیین کننده دارد. قطع های رحلی، وزیری و رقعی متداول ترین قطع های مورد استفاده در چاپ کتاب دو رنگ می باشند.

تعداد صفحات کتاب

بسته به اینکه کتاب دو رنگ در چند صفحه چاپ می شود و دارای چه تعداد فرم می باشد، هزینه چاپ به صورت متفاوت محاسبه می شود. منظور از فرم کتاب، تعداد مشخصی از صفحات داخلی آن کتاب می باشد( هر 16 صفحه تشکیل یک فرم می دهد و هر 8 صفحه از کتاب، یک نیم فرم را شکل می دهد).

هزینه مجوز ارشاد

دریافت مجوز چاپ کتاب دو رنگ نیازمند واریز وجوه مشخصی به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. این هزینه برای تمامی کتاب های چاپ شده در طول یک سال بدون در نظر گرفتن محتوا و مضمون کتاب ثابت می باشد.

مزایای چاپ کتاب دو رنگ

  • به دلیل اینکه، کتاب های دو رنگ معمولا از ترکیب یک طیف رنگی ملایم ساخته می شوند، به چشم آسیب نمیزند.
  • مصور بودن کتاب های دو رنگ سبب می شود ؛ کودکان نسبت به ادامه خواندن کتاب ترغیب شوند.
  • هزینه کتاب دو رنگ در مقایسه با کتاب چهار رنگ کمتر است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه کاغذ تحریر در  اکثر سفارشات چاپ رنگی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است هنگام چاپ رنگ اول، کاغذ خیس شود و از اندازه اولیه، کوچکتر به نظر برسد، به همین دلیل در زمان چاپ رنگ دوم، کمی انحراف ایجاد می شود. توصیه می کنیم، بخش های اصلی طرح را طوری در نظر بگیرید که اثر جابجایی رنگ زیاد مشهود نباشد.